Pierwsze pociągi mają zatrzymać się między Wrocławiem a Smardzowem w 2020 roku. Oprócz przystanku z dwoma peronami powstanie jeszcze parking typu Parkuj i Jedź wraz z miejscami dla rowerów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły 5 grudnia przetarg w trybie "zaprojektuj i buduj" na dostosowanie linii kolejowej nr 276 (Wrocław Główny – Międzylesie) do obsługi przewozów pasażerskich we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym poprzez budowę przystanku kolejowego Iwiny. Oferty można składać do 3 stycznia na dwie osobne części zamówienia. Na pierwszą składają się prace obejmujące utworzenie przystanku, a na drugą – infrastruktury związanej z obsługą podróżnych.
Inwestycja jest realizowana w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Ma być gotowa do 30 czerwca 2020 roku. Prace projektowe potrwają do czterech miesięcy od dnia podpisania umowy.
Dwa perony z windami i przejściem podziemnym
Zwycięska firma wybuduje dwa perony o długości 150 m, z możliwością rozbudowy do 200 m, i wysokości 0,76 m ponad poziom szyny. Nawierzchnia powstanie z antypoślizgowych płyt o wymiarach minimum 40x40 cm. Dostępne będą m.in. po dwie wiaty, ławki, śmietniki, oświetlenie, gabloty oraz systemy statycznej i dynamicznej informacji podróżnych.
Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się m.in. poprzez utworzenie schodów i pochylni z poręczami. Miejsca dla oczekujących pasażerów zostaną połączone przejściem podziemnym o wymiarach 3x3 m i długości około 37 m. Korzystać będzie można z dwóch wind, nie mniejszych niż 1,4x2 m.
Wykonawca zajmie się jeszcze w zakresie pierwszej części zamówienia wymianą nawierzchni torowej oraz dostosowaniem infrastruktury towarzyszącej (elektroenergetyka, telekomunikacja, czy sterowanie ruchem kolejowym).
Będzie gdzie zostawić samochód i rower
REKLAMA
By ułatwić mieszkańcom korzystanie z nowego przystanku, zwycięska firma przygotuje odpowiednią infrastrukturę. Wybuduje asfaltową drogę o szerokości 5,5 m, z chodnikiem 2 m z kostki betonowej z jednej strony i poboczem 0,75 m z drugiej. Powstanie przy niej osiem latarni.
Pasażerowie będą mogli zostawić samochody na oświetlonym parkingu typu Park&Ride o powierzchni blisko 450 mkw. Powstanie także wiata rowerowa na 40 miejsc oraz 10 stojaków dla jednośladów przy przystanku.
Inwestycja wymaga wycinki 58 drzew. Trzy z nowych roślin, w ramach nasadzeń kompensacyjnych, wykonawca nasadzi wokół placu do zawracania. Lokalizację pozostałych wskaże inwestor.
Przystanek także w Mokronosie Górnym
Prace przy drugim z zapowiadanych przystanków pod Wrocławiem, w Mokronosie Górnym, już trwają. O wyłonieniu wykonawcy informowaliśmy w lipcu. Inwestycja okazała się tańsza, niż PKP PLK zakładały.
Nowe bloki w Iwinach?
W Iwinach ma powstać nie tylko nowy przystanek kolejowy, ale i osiedle wielorodzinne. Planuje je zrealizować Vantage Development S.A. Na razie przymierza się do zakupu nieruchomości, o czym donosiliśmy w październiku.