Tramwaj na Maślice: można podpisywać umowę na projekt!

Tomasz Matejuk

Nic już już nie stoi na przeszkodzie, by podpisać umowę z projektantem trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Maślickiej. W przetargu na to zadanie nie wpłynęły bowiem żadne odwołania. Inwestycja ma umożliwić mieszkańcom Maślic, ale i pobliskich osiedli szybki dojazd do centrum.

Przypomnijmy, na początku września rozstrzygnięty został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy wydzielonej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Maślickiej. Zwycięską ofertę złożyła firma Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, która zaproponowała kwotę 3 672 780 złotych.

Złożone zostały trzy oferty. Najdroższa zaproponowana przez wrocławskie biuro BIPROGEO-PROJEKT opiewała na sumę 4 646 666,66 zł, po środku uplasowała się propozycja projektantów z Warszawy DATABOUT – 4 575 600 zł. Najtańsza oferta została złożona przez Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Drosystem wykazał się też najwyższym doświadczeniem projektowym zdobywając łącznie 100 punktów. Dwaj przegrani oferenci uzyskali odpowiednio 73 i 77 punktów – wyliczają w magistracie.

Jak informowali urzędnicy, w postępowaniu przetargowym wzięto pod uwagę, poza ceną (60% wagi), także doświadczenie projektanta branży torowej (20% wagi), doświadczenie projektanta branży drogowej (10%) i doświadczenie projektanta branży elektroenergetycznej (10%). Teraz nic już nie stoi na przeszkodzie, by podpisać umowę z projektantem.

Kolejny krok w ważnej procedurze zamówień publicznych za nami. Nie było odwołań w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na projektowanie tej ważnej trasy. Możemy zatem wezwać projektanta do złożenia wymaganych dokumentów i przystąpić do podpisania umowy – wyjaśnia Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Tramwaj na Maślice – szczegóły inwestycji

Zgodnie z zapowiedziami magistratu, przedsięwzięcie umożliwi mieszkańcom Maślic, ale i pobliskich osiedli szybki dojazd do centrum. Dzięki realizacji tej inwestycji aż 11 tysięcy osób zyska dostęp w odległości do 500 m do przystanku tramwajowego. A dzięki parkingowi P&R i odpowiedniej integracji z autobusami, trasa tramwajowa na Maślice będzie także nową ofertą komunikacyjną dla Stabłowic czy Pracz Odrzańskich.

Tramwaj na Maślice to element Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0, którego realizację ogłoszono w ubiegłym roku. Trasa będzie liczyć ponad 3,2 kilometrów długości, a razem z pętlą – około 4 kilometry. Dokładny jej przebieg poznamy po zakończeniu projektowania. Trasa tramwajowa znajdzie się w korytarzu komunikacyjnym wytyczonym w Studium i Miejskim Planie Zagospodarowania Przestrzennego dla tego obszaru.

Założenia koncepcyjne są następujące: planowany jej początek jest w pobliżu krańcówki przy Tarczyński Arena przy ul. Pilczyckiej, następnie ok. 2 km wzdłuż ul. Maślickiej po stronie północnej. Potem trasa odbije w lewo w kierunku południowo-zachodnim w kierunku ulicy Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego i linii kolejowej, którą kursują pociągi m.in. w kierunku Głogowa czy Zielonej Góry. Wybór tego miejsca na pętlę tramwajową nie jest przypadkowy, ponieważ w planach PKP jest wybudowanie w sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław-Maślice. Przy pętli tramwajowej planowany jest park and ride – tłumaczy Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Gdzie powstaną nowe przystanki?

Założenia koncepcyjne dla Maślic zakładają powstanie na trasie 8 par przystanków: na wysokości ul. Gosławickiej, przy AOW, ul. Rędzińskiej, Bogatyńskiej, Brodnickiej, na rozwidleniu ul. Maślickiej i trasy tramwajowej odbijającej w kierunku południowo-zachodnim, przy ul. Suwalskiej oraz ul. Królewieckiej.

To skomplikowane zadanie. Planujemy wybudować most na Ługowinie, liczne sieci podziemne, kilka kilometrów torowiska. Dokumentacja obejmie wiele pozwoleń i uzgodnień m.in. decyzję środowiskową, ZRID czy budowę nowej stacji prostownikowej na Maślicach. Stąd też od momentu podpisania umowy projektant będzie miał na przygotowanie dokumentacji ponad dwa lata. Inwestycja będzie objęta konsultacjami społecznymi – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Jak dodają urzędnicy, trasa jest ściśle powiązana z przebudową ulicy Maślickiej – na to zadanie jest już dokumentacja projektowa obejmująca kompleksową przebudowę jezdni, budowę dróg dla rowerów, chodników oraz całej infrastruktury podziemnej i zieleni.