Samorząd województwa dolnośląskiego rewitalizuje kolejną linię kolejową. Prace na odcinku linii nr 310, pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami a Przeczynem, znacznie poprawią połączenia między Wrocławiem a południowymi regionami województwa. W jednej z najbogatszych i najszybciej rozwijających się gmin w Polsce – gminie Kobierzyce znajduje się wiele fabryk (miejsca pracy). Realizacja inwestycji pozwoli na szybki i sprawny dojazd z południowej części województwa do Kobierzyc.
Linia nr 310, łącząca Kobierzyce z Piławą Górną, była nieczynna od 2001 roku. Teraz, dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i inwestycji realizowanej przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei (DSDiK), trwają intensywne prace nad jej odbudową.
Projekt obejmuje modernizację torowiska, peronów oraz infrastruktury obsługi podróżnych. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością do 80 km/h, co znacznie poprawi połączenia między Wrocławiem a południowymi regionami województwa.
Na chwilę obecną, na odcinku od Kobierzyc do Łagiewnik trwa wycinka drzew z torowiska, a na odcinku od Łagiewnik do Piławy jest już ułożony tor. Rewitalizacja tej linii nie tylko ułatwi podróżowanie, ale także odciąży lokalne drogi, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju regionu.
Linia 310 od Kobierzyc do Piławy pomoże też przejąć część ruchu z drogi krajowej 8, wzdłuż której prowadzi. Co bardzo ważne, linia 310 jest trasą alternatywną dla zelektryfikowanej linii 276 z Wrocławia przez Strzelin i Kamieniec Ząbkowicki w kierunku czeskiej granicy.
W ruchu pasażerskim będzie mogła stanowić objazd lub stworzyć zupełnie inne możliwości podróży z Kotliny Kłodzkiej. Tym bardziej, że Dolny Śląsk dysponuje pojazdami dwutrakcyjnymi.
Planowane zakończenie prac to druga połowa (koniec?) 2025 rok, a pełne uruchomienie pociągów przewidziane jest na ten sam rok.
Odcinek Łagiewniki – Piława Górna jeszcze w tym roku
Około 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej 310 od Piławy Górnej do Łagiewnik jest już w zaawansowanym stadium odbudowy. Będzie on przygotowany do ruchu pociągów w grudniu 2024 roku – powiedział Tomasz Maciejewski, dyrektor ds. kolei w DSDiK. Odbudowa tego fragmentu linii odbywa się za pieniądze z budżetu centralnego i własnego – samorządu województwa dolnośląskiego.
Zapraszamy do obejrzenia najnowszego FILMU, przygotowanego przez Marcina Zachariasza z kanału YT Kolejowy Raj:
Zdjęcie główne w artykule: zdjęcie ilustracyjne.