Trwają prace przy budowie Alei Stabłowickiej i przebudowie odcinka ulicy Kosmonautów Wrocław TV / youtube.com

Trwają prace przy budowie Alei Stabłowickiej i przebudowie odcinka ulicy Kosmonautów

FILM + ZDJĘCIA
REKLAMA

Trwają zaawansowane prace na budowie tzw. Osi Zachodniej we Wrocławiu. Inwestycja składa się z dwóch projektów – przebudowy ul. Kosmonautów na odcinku od kąpieliska Glinianki do skrzyżowania z ul. Fieldorfa (2,2 km) oraz budowy alei Stabłowickiej. Jest to aktualnie największa inwestycja drogowa realizowana w tej części Wrocławia.

Wykonawcą całej inwestycji wartej ponad 181 mln zł jest konsorcjum Bickhardt Bau Polska, Bickhardt Bau AG, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI, Zakład Sieci i Zasilania oraz Instal Lech. Prace zakończą się w 2023 r.

Kluczowym odcinkiem tej trasy będzie powstający, 143-metrowy wiadukt, który budowany jest nad torami kolejowymi, na wysokości działek od ul. Jerzmanowskiej. Dzięki niemu przejazd będzie płynny bez potrzeby stania na rogatkach. Budowa wiaduktu nad torami kolejowymi, gdzie nie można wyłączyć ruchu pociągów, jest skomplikowanym przedsięwzięciem. Dotychczas na jego budowę zużyto już 5 tys. m³ betonu i 570 ton stali.

– To wielki obiekt, który pozwoli bezkolizyjnie przejechać nad bardzo uczęszczaną linią kolejową prowadzącą w kierunku Legnicy. A na dole nowy ślad ul. Jerzmanowskiej. W wakacje planowane jest puszczenie tędy ruchu. Wykonawca rozpocznie wówczas budowę nasypu w miejscu obecnej jezdni. Nim dojedziemy do al. prezydenta Kaczorowskiego – informuje inwestor, miejska spółka Wrocławskie Inwestycje.

Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
REKLAMA

Ponad cztery kilometry nowych dróg

Zamówienie jest podzielone na trzy części. Pierwsza obejmuje utworzenie jednojezdniowej Alei Stabłowickiej łączącej węzeł na skrzyżowaniu al. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i ul. Zbigniewa Brzezińskiego z Kosmonautów. Wykonawca zajmie się m.in. stworzeniem ronda w rejonie ul. Halickiej, 143-metrowego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi, zatok autobusowych, przystanków oraz ścieżek dla pieszych i rowerzystów.

Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com
Materiały inwestora
Materiały inwestora
Materiały inwestora

Drugim zadaniem będzie rozbudowa części ul. Kosmonautów do układu dwujezdniowego w zakresie m.in. przebudowy skrzyżowań (z ul. Lewą, Grabową, Trójkątną i Fieldorfa), torowiska, a także ścieżek, zatok i przystanków. Ponadto zwycięzca przetargu utworzy nową ulicę (na terenie przewidzianym pod budowę szpitala) wraz z pętlą autobusową, przystankami i oświetleniem.

Ulica Kosmonautów ma mieć dwa pasy w obu kierunkach na odcinku od kąpieliska Glinianki do ul. Fieldorfa. Wzdłuż drogi powstanie 2,2 km zielonego torowiska.

Materiały inwestora
Materiały inwestora
Materiały inwestora

Zaawansowane prace budowlane prowadzone są przy przebudowie ul. Kosmonautów, gdzie powstanie nowe zielone torowisko po południowej stronie drogi.

W ramach przedsięwzięcia zadbano także o zieleń i wody opadowe. Tylko przy Al. Stabłowickiej oraz ul. Kosmonautów posadzonych zostanie ponad 900 drzew. Na tej drugiej ulicy sadzone będą klony, lipy i brzozy o obwodach min. 30 centymetrów, a więc znacznie grubsze niż zazwyczaj. Przy ul. Fieldorfa mieści się szpital wojewódzki im. Marciniaka, a obok powstanie nowy, wielki szpital onkologiczny, który ma przyjąć 30 tys. pacjentów rocznie. Obok powstanie nowa pętla autobusowa.

Wrocław TV / youtube.com
Wrocław TV / youtube.com

Inwestycja zakłada, zgodnie z decyzją środowiskową, postawienie ekranów akustycznych.– Skorzystają nie tylko kierowcy, ale także piesi, rowerzyści i pasażerowie MPK – zapewniał Jacek Sutryk, prezydent miasta. – W sumie wybudujemy 4,2 kilometra nowych dróg, 5675 m ścieżek rowerowych, 5875 m chodników, 1050 m ciągów pieszo-rowerowych.

Wykonawcą całej inwestycji wartej ponad 181 mln zł jest konsorcjum Bickhardt Bau Polska, Bickhardt Bau AG, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI, Zakład Sieci i Zasilania oraz Instal Lech. Prace zakończą się w 2023 r.

Część pieniędzy na to przedsięwzięcie stolica Dolnego Śląska otrzymała ze środków Unii Europejskiej.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Hhh(gość)
Jednojezdniowe aleje. Wrocławski wynalazek.
REKLAMA