W fabrykach Stellantis w Polsce powstają jedne z największych carportów fotowoltaicznych w Środkowej EuropieFot. Stellantis

W fabrykach Stellantis w Polsce powstają jedne z największych carportów fotowoltaicznych w Środkowej Europie

Orzech
Orzech
REKLAMA

Pion produkcyjny Stellantis w Polsce przechodzi do kolejnego etapu transformacji energetycznej, realizując projekt farm fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 54 hektara. Całkowita moc instalacji wyniesie 58 MW i zaopatrzy w energię cztery zakłady produkcyjne Stellantis: w Gliwicach, Skoczowie i dwa w Tychach.

Po zakończeniu inwestycji, obok tradycyjnie posadowionych naziemnych instalacji fotowoltaicznych, powstanie jeden z największych, w tej części Europy, system carportów. Panele słoneczne zainstalowane na stelażach zadaszających obszary parkingowe, dostarczą 7 MW energii.

Wykonawcą generalnym inwestycji jest firma Quanta Energy, a pierwsza farma fotowoltaiczna o mocy 2 MW została uruchomiona w lutym tego roku, w zakładzie jednostek napędowych Stellantis w Tychach. Inwestycja przeszła obecnie w kolejny etap, w ramach którego powstają kolejne farmy PV o łącznej mocy 7MW oraz system magazynowania energii (BESS), a także system carportów. Dzięki temu, do końca tego roku, tyska fabryka będzie niezależna energetycznie na poziomie około 56% średniorocznie.

– Dzięki tej inwestycji polskie zakłady Stellantis zyskują elastyczność energetyczą, a jednocześnie stają się przyjazne dla środowiska. Redukcja emisji dwutlenku węgla, zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii oraz obniżenie kosztów operacyjnych, to wymierne korzyści naszej transformacji. Są one nie do przecenienia w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym i w obliczu rosnącej międzynarodowej konkurencji – powiedział Sławomir Czernecki, dyrektor zakładu jednostek napędowych w Tychach.

Działania podjęto również w pozostałych zakładach Stellantis: dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, samochodów osobowych Tychach, a także w odlewni żeliwa w Skoczowie.

Realizacja w Tychach osiągnęła własnie kulminacyjny moment. Po wygaszeniu nieefektywnej ciepłowni węglowej w zeszłym roku, trwają tam obecnie prace przygotowujące teren pod instalację systemu fotowoltaicznego, których symbolicznym momentem było wyburzenie, należącego do ciepłowni, 150-metrowego komina.

REKLAMA
Fot. Stellantis
Fot. Stellantis

Polskie zakłady Stellantis w Polsce realizują transformację energetyczną w ramach globalnej strategii pełnej neutralności węglowej koncernu. Stellantis dąży do jej osiągnięcia do 2038 roku, w całym cyklu życia pojazdu — od źródła surowców, aż po użytkowanie, włącznie z każdym elementem łańcucha dostaw.

Każda z polskich fabryk Stellantis prowadzi inwestycje wpisujące się w tę strategię. Zakład dużych samochodów dostawczych w Gliwicach planuje uzyskanie 75% zielonej autonomii do 2027 roku, dzięki farmie fotowoltaicznej, ciepłowni biomasowej, a w dalszej kolejności biogazowni. W wyniku wdrożenia szeregu działań i projektów w zakresie energoefektywności, w zeszłym roku obniżył zużycie energii o 20%, w stosunku do poprzedniego roku. Z kolei zakład samochodów osobowych w Tychach osiągnął pełną niezależność w zakresie „zielonego” ciepła na potrzeby procesów produkcyjnych, a w ubiegłym roku zmniejszył zużycie energii o 20%. Zakład produkcji jednostek napędowych w Tychach zwiększył natomiast efektywność energetyczną poprzez odzysk ciepła z kompresorów i chillerów, dzięki czemu w ostatnich latach udało się tam ograniczyć konsumpcję energii o 45%. Prace projektowe dla farmy o mocy 22 MW ruszyły również w odlewni żeliwa Teksid Iron Poland. Zakład ten zmniejszył na przestrzeni ostatnich lat zużycie energii cieplnej aż o 87% poprzez zastosowanie odzysku ciepła z układów chłodzenia pieców topiących, co między innymi pozwoliło na poprawę efektywności energetycznej Zakładu o 30%.

Wszystkie zakłady są zaangażowane w strategię Stellantis, skoncentrowaną na obniżaniu emisji dwutlenku węgla, nie tylko poprzez ograniczenie jej w działalności operacyjnej, ale także poprzez pełną transformację gamy modelowej do 2030 roku, w kierunku całkowitej elektryfikacji. Polskie zakłady są producentami pojazdów wyposażonych m.in. w napędy w pełni elektryczne i hybrydowe: w Tychach modeli z segmentu B-SUV: Jeepa Avengera, Alfy Romeo Juniora, Fiata 600, w Gliwicach dużych samochodów dostawczych Citroëna Jumpera, Fiata Professional Ducato, Opla i Vauxhalla Movano oraz Peugeota Boxera. Niskoemisyjne portfolio produkcyjne polskiego pionu produkcyjnego Stellantis dopełnia tyska fabryka produkująca najnowszą generację silnika, zaprojektowaną do bardzo popularnego wśród klientów Stellantis, układu hybrydowego eDCT.

Fot. Stellantis
Fot. Stellantis

Źródło: Stellantis

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA