W stolicy Małopolski trwa budowa Trasy Łagiewnickiej, która zostanie drogą szybkiego ruchu przebiegającą od skrzyżowania ulic Witosa, Beskidzkiej i Halszki do ulicy Grota-Roweckiego. Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunku.
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje m.in. sześć tuneli, kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką (obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną) oraz torowisko tramwajowe, które umożliwi uruchomienie linii tramwajowych między Kurdwanowem a ul. Zakopiańską. Częściowo będzie ono poprowadzone w tunelu, w którym znajdzie się podziemny przystanek tramwajowy. Przystanek ten został zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam również trwają prace wykończeniowe.
W tunelach zaprojektowano dodatkowe pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej, tzw. buspasy. Ponadto na węzłach będą jeszcze pasy do wjazdu i wyjazdu z trasy. Długość Trasy Łagiewnickiej wyniesie około 3,5 kilometra. Inwestycja wraz ze spłatą kredytu kosztować będzie ok. 1,2 mld zł.
Budowana w ramach Trasy Łagiewnickiej nowa linia tramwajowa ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na odcinku ok. 700 metrów tramwaje będą przejeżdżać w tunelu między sanktuariami. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (podziemny przystanek, który mają obsługiwać dwie windy o pojemności 14 osób) i przy ul. Zakopiańskiej.
Wraz z budową drogi powstanie linia tramwajowa, która przebiegać będzie od pętli "Kurdwanów" wzdłuż rzeki Wilgi oraz tunelem pomiędzy Sanktuariami św. Jana Pawła a Bożego Miłosierdzia do ulicy Zakopiańskiej. Tunel tramwajowy będzie miał długość ok. 700 metrów. Na trasie przejazdu tramwaju zaprojektowano pięć przystanków.
Równolegle do tunelu tramwajowego przebiegać będzie najdłuższy z tuneli drogowych na Trasie Łagiewnickiej, o długości 680 metrów. W ramach inwestycji zaplanowano mosty i inne tunele dla samochodów. Nad tunelem w okolicy ulic Ludwisarzy oraz Turonia zaprojektowano miejsca rekreacyjne z parkiem oraz boiskami.
Inwestorem jest Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A. z Warszawy.