W Warszawie rusza budowa nowej trasy tramwajowej na Wilanów Tramwaje Warszawskie

W Warszawie rusza budowa nowej trasy tramwajowej na Wilanów

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Na początku 2024 roku do Wilanowa dojadą tramwaje, a mieszkańcy dzielnicy będą mogli dotrzeć do centrum w 25 minut. Prace inwestycyjne ruszą w weekend, 27-28 sierpnia. Wykonawca, firma Budimex S.A. rozpocznie roboty na ulicach Puławskiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej i Jana III Sobieskiego.

Mieszkańców czekają duże zmiany w ruchu i kursowaniu komunikacji miejskiej. Realizacja tego wielkiego przedsięwzięcia potrwa niecałe dwa lata. Koszt budowy to ponad 685 mln zł.

– Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową w stolicy. Pracujemy już nad dokumentacją dotyczącą tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego i Modlińskiej oraz projektami budowlanymi trasy na Gocław i Zieloną Białołękę – zapowiada Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

– Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. W ramach zadania w zakresie podstawowym wykonamy 8 km linii tramwajowej i czterech węzłów rozjazdowych – informuje Artur Popko, prezes Budimeksu.

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą 22 metrów różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych. W sumie powstanie 31 nowych przystanków.

Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem, rośliną odporną na wyższe temperatury, niewymagającą podlewania. Na części peronów zostaną posadzone lipy, przy torach – lipy i platany. Łącznie wzdłuż trasy zostanie posadzonych 488 drzew.

Budowa trasy tramwajowej na Wilanów stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Łączny koszt projektu wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
REKLAMA
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Nowa trasa tramwajowa zapewni mieszkańcom Wilanowa oraz Mokotowa szybką i wygodną podróż do centrum. To największa inwestycja Tramwajów Warszawskich od lat. Jak inne podobne przedsięwzięcia, chociażby budowa metra, będzie oznaczała utrudnienia dla kierowców i objazdy dla autobusów komunikacji miejskiej. Czasowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie na trzykilometrowym odcinku przyszłej trasy tramwajowej – na ulicach Goworka, Spacerowej i Jana III Sobieskiego – od ulicy Puławskiej do van Beethovena. Zwykle najtrudniejszy jest pierwszy tydzień, kiedy kierowcy poznają nowe zasady ruchu. Sytuacja na drogach w tym rejonie będzie monitorowana przez miejskich inżynierów. W razie potrzeby wprowadzone zostaną korekty objazdów.

Priorytet na ulicach będzie miał Warszawski Transport Publiczny. W rejonie prowadzonych prac powstanie 2,5 km buspasów, które pomogą autobusom przewieźć pasażerów w podobnym czasie jak obecnie. W trakcie budowy tramwaje znikną z fragmentu ulicy Puławskiej, pomiędzy ulicą Madalińskiego a placem Zbawiciela. Kursowanie trzech linii będzie zawieszone, ale na tory i ulice wyjedzie tyle samo linii zastępczych. Przy ul. Dworkowej powstanie tymczasowa pętla, na którą co kilka minut podjadą tramwaje dwukierunkowe z Wyścigów i Służewca. Tutaj będą dojeżdżały także autobusy zastępcze z placu Konstytucji.

Puławska

Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia ulicy Puławskiej w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ul. Willowej do pl. Unii Lubelskiej. Kierowcy będą kierowani na drugą nitkę, na którą przejadą tymczasową przewiązką wybudowaną przy ulicy Willowej. Za nią poprowadzi jeszcze jeden pas umożliwiający dojazd do ulic Olszewskiej, Chocimskiej, Humańskiej i Słonecznej. Wyjazd z ulicy Olszewskiej na Puławską nie będzie możliwy – kierowcy pojadą do ulicy Chocimskiej.

Na zachodniej jezdni ulicy Puławskiej (normalnie prowadzącej w kierunku Ursynowa) wytyczone zostaną trzy pasy ruchu – jeden w kierunku Ursynowa i dwa do Śródmieścia, z czego jeden będzie zarezerwowany dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, motocykli, MTON oraz pojazdów uprzywilejowanych.

Zmiany w ruchu wprowadzone zostaną także na skrzyżowaniu z Rakowiecką. Wyjazd z tej ulicy na Puławską możliwy będzie w prawo i w lewo, ale do skrętu w stronę Śródmieścia będzie służył tylko jeden pas. Natomiast jadący ulicą Puławską w kierunku Śródmieścia nie skręcą w lewo w Rakowiecką. Wjazd z ulicy Puławskiej w Rakowiecką będzie możliwy tylko dla jadących od strony centrum.

Całkowicie zmieni się organizacja ruchu u zbiegu Puławskiej i Goworka. Jadący w stronę Śródmieścia będą mieli do dyspozycji dwa pasy – jeden do jazdy w kierunku ulicy Waryńskiego i jeden do skrętu w prawo w Goworka (autobusy komunikacji miejskiej z tego pasa pojadą też prosto; za skrzyżowaniem natomiast skrajnie prawy pas zarezerwowany zostanie dla autobusów, taksówek i pojazdów MTON). Jadący do Śródmieścia wrócą na właściwą jezdnię na wysokości budynku Plac Unii.

Na jezdni ulicy Waryńskiego od strony ronda Jazdy Polskiej będą trzy pasy: jeden do jazdy prosto w Puławską w stronę Ursynowa i dwa do skrętu w lewo w ulicę Goworka – jeden z nich przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów.

Plac Unii Lubelskiej

Zmiany pojawią się także na placu Unii Lubelskiej. Wyłączona z ruchu i parkowania będzie jezdnia ulicy Puławskiej pomiędzy placem a ul. Waryńskiego. Z tego powodu wygrodzona zostanie jezdnia przecinająca wyspę na środku placu, a ruch będzie odbywał się jak na zwykłym rondzie. Z placu na zamknięty fragment Puławskiej wjadą tylko dojeżdżający do posesji.

Nie będzie można pojechać bezpośrednio z Puławskiej na plac Unii Lubelskiej. Dojazd do placu zostanie poprowadzony ulicą Boya-Żeleńskiego.

Spacerowa

Zamknięta dla ruchu i parkowania będzie jezdnia ulicy Spacerowej w stronę Śródmieścia, na odcinku od Belwederskiej do Puławskiej. W obu kierunkach kierowcy pojadą nitką prowadzącą "w dół". Wjadą na nią za skrzyżowaniem z ulicami Belwederską i Gagarina. Ruch w tej relacji zostanie jednak ograniczony: na skrzyżowaniu będzie tylko jeden pas do jazdy prosto z Gagarina w kierunku Puławskiej; tak samo na skręcie z ulicy Belwederskiej. Jeden pas będzie także na dalszym odcinku Spacerowej i Goworka, a na skrzyżowaniu z Puławską ustawiony zostanie nakaz skrętu w prawo, w kierunku ulicy Waryńskiego. Objazd dla chcących skręcić w lewo będzie poprowadzony ze Spacerowej prosto ulicą Klonową do placu Unii Lubelskiej i dalej ulicą Boya-Żeleńskiego, a następnie w lewo w Waryńskiego.

Jednym pasem pojadą także kierowcy zjeżdżający ulicą Spacerową w kierunku Belwederskiej. Przed skrzyżowaniem z tą ulicą będą dwa pasy do jazdy prosto w Gagarina i jeden do skrętu w prawo w kierunku Wilanowa.

Zamknięty zostanie wyjazd z ulicy Klonowej na Goworka. Połączenie z tą ostatnią straci także ulica Chocimska (po stronie północnej). Wjazd i wyjazd z tej drogi będzie możliwy tylko od strony Klonowej. Na ulicy Chocimskiej zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy.

Utrudnienia dotkną także rowerzystów. Tymczasowo zawieszony zostanie pas zlokalizowany na zamkniętej jezdni Spacerowej i Goworka. Objazd dla cyklistów zostanie poprowadzony drogą dla rowerów wzdłuż ulicy Belwederskiej i dalej Bagatela. Natomiast chodnik po północnej stronie ulicy będzie dostępny dla pieszych.

Belwederska

Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej prowadząca w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ulicy van Beethovena do Sułkowickiej. Na sąsiedniej jezdni będą trzy pasy ruchu – dwa do jazdy w kierunku Wilanowa i jeden w przeciwnym. Jadący w stronę Śródmieścia na drugą nitkę przejadą przy skrzyżowaniu z ulicą van Beethovena, a na właściwą jezdnię wrócą przed ulicą Gagarina.

Na skrzyżowaniu z ulicami Dolną i Chełmską utrzymane zostaną wszystkie relacje skrętne. Jadący w kierunku Wilanowa nie będą mogli skręcić w lewo w ulicę van Beethovena. Specjalnie dla nich za skrzyżowaniem wytyczona zostanie tymczasowa zawrotka.

Połączenie z ulicami Jana III Sobieskiego i Belwederską stracą ulice Turecka i Nabielaka. Utrzymany będzie natomiast wyjazd z ulic Hańczy i Sułkowickiej oraz z dróg prowadzących do posesji.

Także tutaj utrudnienia dotkną rowerzystów. Zamknięta zostanie droga dla rowerów po wschodniej stronie ulicy, pomiędzy ulicami van Beethovena a Chełmską. Na sąsiednim chodniku wyznaczony będzie ciąg pieszo-rowerowy. W pełni przejezdna pozostanie droga dla rowerów po zachodniej stronie Jana III Sobieskiego.

Tramwaje inaczej już w weekend

W czasie prac zmienią się trasy tramwajów i autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego. Tramwaje nie będą kursowały ulicą Marszałkowską i Puławską od placu Zbawiciela do ulicy Madalińskiego. W weekend, 27-28 sierpnia, przy ulicy Dworkowej zostanie zamontowany rozjazd nakładkowy, który umożliwi składom zmianę kierunku jazdy. Przygotowany będzie przystanek tymczasowy przystosowany do obsługi składów dwukierunkowych.

Od soboty, 27 sierpnia, kursowanie tramwajów linii: 10, 14 i 18 zostanie zawieszone. Jednocześnie tramwaje linii 4 i 35 zostaną skierowane na trasy objazdowe. Linia 4 będzie jeździła objazdem ulicami: Woronicza, Wołoską, Boboli, Rakowiecką, al. Niepodległości i Nowowiejską. Z kolei "trzydziestka piątka" pojedzie objazdem trasą: Nowowiejska, Krzywickiego, Filtrowa, Grójecka do pętli Banacha.

W weekend na ulice wyjadą także tramwaje linii 31, a ich trasa będzie wydłużona do Wyścigów. W tym czasie pasażerów będą woziły już również tramwaje i autobusy linii zastępczych. Pierwsza z nich – 78 – z pętli Os. Górczewska trasą "dziesiątki" dotrze do Nowowiejskiej, gdzie skręci w stronę Marszałkowskiej, a następnie tak jak "osiemnastka" dojedzie do pętli Żerań FSO. Autobusy zastępczej linii Z-4 będą kursowały z placu Konstytucji ulicami Waryńskiego i Puławską do Metra Wilanowska.

Tramwaje od 29 sierpnia

Do odwołania zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii: 10, 14 i 18, a tramwaje linii 4 i 35 będą kursowały na trasach zmienionych, takich jak w weekend. Od poniedziałku, 29 sierpnia, do tymczasowej pętli przy ulicy Dworkowej będą dojeżdżały tramwaje linii 31 – składy będą kursowały codziennie. Dojadą tu także dwie linie zastępcze. Z Wyścigów ulicą Puławską będą kursowały tramwaje linii 75. Z kolei autobusy linii Z-4 będą docierały na Dworkową ulicami Waryńskiego i Puławską z placu Konstytucji. Ulicami będzie nadal jeździła także linia zastępcza 78, kursująca z Os. Górczewska do pętli Żerań FSO.

Autobusy na objazdach

Zmienią się również trasy autobusów jadących w kierunku Śródmieścia. Objazd dla: 131, 167 i 168 został wytyczony ulicami: Belwederską, Bagatela, przez pl. Unii Lubelskiej, Boya-Żeleńskiego i Waryńskiego. Pojazdy: 501, 519 i 522 ominą utrudnienia Dolną i Puławską, linii 222 Puławską i Boya-Żeleńskiego, a nocnej N37 – Puławską i Waryńskiego. Autobusy 119 będą miały objazd w kierunku pętli Rakowiecka-Sanktuarium. Pojadą trasą: Dolna, Puławska, Madalińskiego i al. Niepodległości.

Priorytet dla WTP

Komunikacja miejska w kierunku Śródmieścia, na czas budowy, zyska kilka udogodnień. Dzięki temu pojazdy WTP szybciej przejadą przez rejon utrudnień. Na ulicach Dolnej i Puławskiej zostanie wytyczony buspas. Rozpocznie się on za skrzyżowaniem Dolnej z Piaseczyńską, a skończy na ulicy Waryńskiego. Autobusy zostaną tam uprzywilejowane również przy skręcie w Waryńskiego. Pas dla komunikacji miejskiej powstanie także na ulicy Belwederskiej od Gagarina do Bagatela, gdzie autobusy będą miały możliwość skręcenia w lewo.

ZTM w Warszawie
ZTM w Warszawie
ZTM w Warszawie
ZTM w Warszawie
ZTM w Warszawie
ZTM w Warszawie

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Zbynek(gość)
DNO. Co kogo obchodzi, ile to będzie kosztowało? KIEDY WRÓCĄ TRAMWAJE NA PUŁAWSKA !!??
REKLAMA