Na początku 2024 roku do Wilanowa dojadą tramwaje, a mieszkańcy dzielnicy będą mogli dotrzeć do centrum w 25 minut. Generalnym wykonawcą tej wielkiej inwestycji jest firma Budimex S.A. Prace ruszyły w ostatnich dniach sierpnia. Realizacja przedsięwzięcia potrwa niecałe dwa lata. Koszt budowy to ponad 685 mln zł.
– Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową w stolicy. Pracujemy już nad dokumentacją dotyczącą tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego i Modlińskiej oraz projektami budowlanymi trasy na Gocław i Zieloną Białołękę – zapowiada Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
– Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. W ramach zadania w zakresie podstawowym wykonamy 8 km linii tramwajowej i czterech węzłów rozjazdowych – informuje Artur Popko, prezes Budimeksu.
Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą 22 metrów różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.
Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych. W sumie powstanie 31 nowych przystanków.
Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem, rośliną odporną na wyższe temperatury, niewymagającą podlewania. Na części peronów zostaną posadzone lipy, przy torach – lipy i platany. Łącznie wzdłuż trasy zostanie posadzonych 488 drzew.
Budowa trasy tramwajowej na Wilanów stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Łączny koszt projektu wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.
WIZUALIZACJE:













































![[Wrocław] Tramwaj na Popowice coraz bliżej. Jest decyzja środowiskowa](https://investmap.pl/_i/image/167/39/33959_100x70.jpg)
![Postępują prace na budowie nowej trasy tramwajowej przez Popowice [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/221/93/51421_100x70.jpeg)
![[Wrocław] Nowa linia tramwajowa na Popowice: RDOŚ odstąpił od oceny środowiskowej](https://investmap.pl/_i/image/162/34/33186_100x70.jpg)
![[Wrocław] Budowa torowiska na Hubskiej opóźni się? Jest odwołanie od wyników przetargu](https://investmap.pl/_i/image/24/24/30488_100x70.jpg)
![[Kraków] Budowa Trasy Łagiewnickiej startuje pod koniec lutego 2018 roku](https://investmap.pl/_i/image/83/83/38995_100x70.jpg)
![Trwa budowa TAT na Nowy Dwór na odcinku Plac Orląt Lwowskich-Śrubowa [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/19/19/50963_100x70.jpeg)
![[Wrocław] Nowa linia tramwajowa na Popowice: dłużej poczekamy na decyzję środowiską](https://investmap.pl/_i/image/4/4/31748_100x70.jpg)
![[Wrocław] Hubska, Popowice, Nowy Dwór. Tam wkrótce pojedzie tramwaj. A co z Jagodnem?](https://investmap.pl/_i/image/5/5/23301_100x70.jpg)

![Tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy gotowy. Kiedy nim pojedziemy? [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/56/56/52280_100x70.jpg)