Za kilka tygodni pierwsi pasażerowie będą podróżowali wagonami po wykonanej modernizacji przez poznańską fabrykę H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. PKP Intercity powiększa flotę wygodnych wagonów, przeznaczonych do jazdy z prędkością 200 km/h. Spółka należy do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP S.A.)
• PKP Intercity zamówiło w poznańskiej fabryce modernizację 32 wagonów
• W sześciu z nich, oprócz przedziałów dla osób z niepełnosprawnościami, będą także dostępne przewijaki dla dzieci
• Unowocześnione wagony są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h
– Polska kolej dynamicznie się rozwija. W pierwszym półroczu tego roku z usług PKP Intercity skorzystało 40,4 miliona pasażerów, co stanowi absolutny rekord. Tak duża liczba pasażerów byłaby niemożliwa bez tworzenia nowych połączeń, a te z kolei wymagają nowego taboru. Nowy tabor stał się dostępny dzięki funduszom, w tym pochodzącym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – podkreślił podczas briefingu prasowego Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kontrakt z H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obejmuje modernizację 26-przedziałowych wagonów typu Z1B drugiej klasy oraz 6 wagonów przedziałowych typu Z1B PRM, przystosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Za kilka tygodni pierwsze z nich trafią do ruchu, jako wzmocnienie już kursujących składów. Obecnie kończy się proces homologacji wagonów.
– Ta inicjatywa, której wczesne etapy konstrukcyjne miałem przyjemność obserwować, osiągnęła obecnie fazę finalną, czego dowodem są prezentowane dziś wagony, ze świetną estetyką i wysoką jakością wykonania – powiedział Wiceminister Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki. – Należy również zaznaczyć, że około 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik. Kontynuacja tego trendu jest niezwykle ważna dla zapewnienia maksymalnych korzyści polskiemu biznesowi i wspierania tradycyjnej gospodarności regionu Wielkopolski.
Inwestycja realizowana przez spółkę z Grupy ARP jest dowodem na to, że przemysł kolejowy odbudowuje swoją pozycje w polskiej gospodarce.
– Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. wraz z FPS Cegielski z dumą prezentuje jak realizować w praktyce zastosowanie idei local content na znaczącą skalę. Jestem głęboko przekonany, że w nadchodzących latach przekroczymy kwotę 5 miliardów złotych w zakresie obrotu związanego z pracami remontowymi oraz produkcją nowego taboru – podkreślił Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Bartłomiej Babuśka. – Mamy do czynienia z wydarzeniami historycznymi – uczestniczymy obecnie w największych zamówieniach taborowych w historii Polski – dodał Bartłomiej Babuśka.
Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:
• Warszawa – Łódź,
• Łódź – Gdynia – Kołobrzeg,
• Warszawa – Zakopane.
Pasażerowie docenią nie tylko odnowione, ergonomiczne fotele, ale także nowe udogodnienia jak: gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi, automatyczne drzwi, wyciszone wnętrza sprzyjające komfortowej podróży.
Szczególne znaczenie dla projektu mają wagony typu Z1B PRM, w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyposażono je również w przewijaki dla dzieci, co odpowiada na potrzeby rodzin podróżujących koleją.
H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obecnie modernizuje i produkuje wagony dla PKP Intercity na łączną kwotę 4,9 mld zł. Jednym z najważniejszych zamówień złożonych w poznańskiej fabryce jest budowa 300 fabrycznie nowych wagonów.
Pierwszymi z nich pasażerowie będą podróżowali w 2026 roku. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.

Źródło: ARP S.A.


![Co słychać na budowie 137-metrowego Quorum Tower we Wrocławiu? [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/238/110/687342_100x70.jpg)
![Via Carpatia S19: Co słychać na budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce Wschodniej? [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/156/28/77980_100x70.jpg)
![Apartamenty Portowa w Krakowie na finiszu [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/234/106/687338_100x70.jpg)

![Kolejny krok ku budowie drogi ekspresowej S74. Połączy południowo-wschodnią Polskę z centrum [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/231/103/687335_100x70.jpg)

![Wielka inwestycja za ponad 1,8 mld złotych! Kończą się prace na odcinku Ełk – Giżycko [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/153/25/77977_100x70.jpg)


![Ruszyła budowa nowego, wielkiego parku handlowego na Dolnym Śląsku [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/148/20/77972_100x70.jpg)

![[Wrocław] Tramwaje Plus sie wleką. Od 32Plus aż 10 linii jest szybszych!](https://investmap.pl/_i/image/250/122/4858_100x70.jpg)
![[Wrocław] Modernizacja mostu kolejowego na Osobowicach: zdejmują 200-tonowe przęsło](https://investmap.pl/_i/image/7/7/775_100x70.jpg)
![[Wrocław] Polskie TGV sunące z Wrocławia ''zamrożone'' do 2030 roku](https://investmap.pl/_i/image/203/75/4811_100x70.jpg)
![Trwa modernizacja dworca kolejowego Łódź Kaliska [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/165/37/52133_100x70.jpg)
![Już w 2023 roku pociągiem dojedziemy do lotniska w Pyrzowicach [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/30/30/52766_100x70.jpg)
![Na stacji Pyrzowice Lotnisko wiadukt zapewni sprawne przewozy [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/97/97/52833_100x70.jpg)


![[dolnośląskie] Kolejna wieś protestuje przeciw polskiemu TGV](https://investmap.pl/_i/image/3/3/1027_100x70.jpg)