Firma Balzola wygrała przetarg na przebudowę ronda Dmowskiego. Wytyczy przejścia dla pieszych wokół ronda, przebuduje przystanki tramwajowe, wyznaczy przejazdy rowerowe i posadzi kilka tysięcy roślin.
Umowa na przeprowadzenie zmian na rondzie Dmowskiego coraz bliżej podpisania. Wszystko wskazuje na to, że Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie zwiąże się umową z firmą Balzola Polska Sp. z o.o., która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na 11 mln 42 tys. zł brutto. Dzięki temu miasto zaoszczędzi ponad 3 mln zł, ponieważ na realizację inwestycji zarezerwowało 14 mln 306 tys. zł.
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
W pokonanym polu Balzola pozostawiła siedmiu oferentów. Zadania chciały się podjąć inne firmy, które od lat działają na rynku budowlanym: Adrog, AWE, Planeta, Rokom, Strabag Polska, Mabau i jako konsorcjum spółki Altor oraz Delta. Ostatecznie ZDM wybrał tę, która w zeszłym roku bardzo sprawnie przebudowała al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka.
Materiały inwestora
Większa estetyka i funkcjonalność
To część programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest stworzenie w centrum przestrzeni przyjaznej dla wszystkich. Na rondzie Dmowskiego, tak samo jak niedawno na rondzie Czterdziestolatka, przestrzeń zyska na estetyce oraz funkcjonalności. Pojawią się udogodnienia dla pieszych i rowerzystów oraz dużo nowej zieleni.
– Wykonawca na rozpoczęcie prac będzie miał 6 miesięcy od dnia podpisania umowy. To jakościowa zmiana, rondo Dmowskiego stanie się miejscem dostępnym. Osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku tramwajowego – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Wygodniejsze przystanki tramwajowe
W ramach zmian wokół ronda wytyczymy cztery przejścia dla pieszych z azylami między jezdniami:
- przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
- przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
- przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
- przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.
Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m długości, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Sygnalizacja świetlna na zebrach będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas "zielonego" będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Co ważne, nowe sygnalizacje nie wpłyną na czas przejazdu tramwajów, bo utrzymamy dla nich priorytet.
Istniejące przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim liczne sklepy i punkty usługowe, prowadzi też do wejścia do stacji Metro Centrum. Ale wszyscy, którzy poruszają się w innych kierunkach, zyskają możliwość szybkiego przejścia w poziomie terenu.
Nowe przejazdy rowerowe połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. Na północ od ronda trwa właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich.
Posadzonych zostanie ponad 20 tys. roślin
Zmiany wokół ronda Dmowskiego nie są tylko zwykłym wytyczeniem przejść dla pieszych.
– To duża i skomplikowana przebudowa, która rozwiąże szereg problemów, jakie mieli dotychczas warszawiacy w centrum stolicy. Przystanki tramwajowe staną się dostępne dla osób mających trudności w poruszaniu się, ułatwimy przesiadkę z pociągu ze stacji PKP Śródmieście na tramwaj. Zmiany pozwolą też na przekroczenie jezdni w ciągu ul. Widok czy ul. Nowogrodzkiej i umożliwią rowerzystom bezpieczny przejazd przez centrum Warszawy – dodaje wiceprezydent.
Na rondzie i wokół niego zostanie posadzonych ponad 20 tys. roślin. Nowe drzewa (platany, dęby i lipy) pojawią się m.in. na wyspie ronda i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. m kw.
Mimo dużego zakresu inwestycji należy pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Zebry planowane w tym roku będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie.
Nowe centrum Warszawy
Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, zapowiedzianego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Program jest konsekwentnie realizowany. Trwa przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów i wspomnianej zachodniej strony ul. Marszałkowskiej w rejonie pl. Defilad, gdzie powstaje droga dla rowerów, a po zakończeniu jej budowy zostanie nasadzona nowa zieleń. Kilka dni temu ZDM wybrał w przetargu firmy, które sporządzą projekt wykonawczy dotyczący przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. Również kilka dni temu ogłoszino przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu Al. Jerozolimskich na fragmencie od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego. W ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Trwa też konkurs na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie