Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na realizację obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 o długości 8,7 km. To pierwsza decyzja administracyjna dla tej inwestycji, która definiuje przebieg przyszłej trasy. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Budowy 100 obwodnic.
Środowiskowy wybór wariantu
Decyzja środowiskowa zatwierdziła wybór wariantu przebiegu drogi. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego biuro projektowe przeanalizowało pięć wariantów. Ostatecznie we wniosku o wydanie DŚU zarekomendowany został wariant W1d.
Wydanie DŚU pozwala na kontynuację prac projektowych, tj. sfinalizowanie etapu Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej postanowień w przygotowywanych dokumentach do ogłoszenia postępowania przetargowego na realizację tej inwestycji. Rozpoczęcie robót budowlanych planujemy w 2027 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Odcinek nowej trasy
Obwodnica będzie zlokalizowana w gminach Skarbimierz, Brzeg i Lubsza, a dzięki nowej przeprawie przez Odrę połączy odcinki istniejącej DK39 po północnej i południowej stronie Brzegu. Trasa obwodnicy (droga klasy GP) będzie przebiegać po zachodniej stronie miasta Brzeg i rozpocznie się w miejscu istniejącego skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i 39.
Na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK39 poprzez skrzyżowanie typu rondo.
Zakres prac
W ramach zadania zaplanowano budowę skrzyżowań typu rondo oraz obiektów inżynierskich, w tym przeprawy przez Odrę o długości ok. 700 m.
Dla wariantu 1d planowana jest budowa Obwodu Utrzymania Drogi w obrębie planowanego ronda na skrzyżowaniu DK94 i DK39 oraz parkingów dla obu kierunków.
Komfort i bezpieczeństwo podróży
Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzegu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 39. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.
Program Budowy 100 obwodnic w woj. opolskim
Obwodnica Brzegu jest pierwszą z czterech inwestycji zapisanych w rządowym programie, która wkroczyła na etap uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla trzech pozostałych obwodnic Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46.
Źródło: GDDKiA