We Wrocławiu trwa budowa nowych mostów Chrobrego. Przeprawa ma być gotowa w drugiej połowie 2023 roku. Połączy Sępolno i Wielką Wyspę z Swojczycami. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma TRAKCJA S.A. z Warszawy.
Nowe mosty powstaną tuż obok istniejących, starych, zabytkowych mostów Chrobrego, które znajdują się nad kanałem przeciwpowodziowym i kanałem żeglugowym Odry, między ulicami Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie a ul. Swojczycką. Nowa przeprawa zostanie wybudowana po lewej stronie już istniejących mostów (patrząc z Sępolna w kierunku Swojczyc). W ramach inwestycji przebudowany zostanie także układ drogowy na ul. Monte Cassino, Marca Polo i ulicy Monopolowej.
Łącznie wybudowanych zostanie 877 metrów nowej jezdni (w tym na moście 186 m), ponad kilometr nowych dróg dla rowerów i ponad 1100 m nowych chodników. Na mostach powstanie torowisko tramwajowe, w ramach projektowanej nowej trasy tramwajowo-autobusowej na osiedle Swojczyce we Wrocławiu. Nowe mosty Chrobrego będą miały 50 ton nośności czyli znacznie więcej od obecnych (15 t).
Przypomnijmy, inwestor działający w imieniu miasta Wrocław, spółka Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęła 3 marca 2020 roku drugi przetarg na opracowanie dokumentacji i wybudowanie nowych mostów Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455. Do 20 stycznia zgłosiło się ośmiu chętnych – wszyscy zapewnili pięcioletnią gwarancję. Oczekiwali od 69 mln 660 tys. do 96 mln 211 tys. zł brutto. Najkorzystniejsza, jednocześnie najtańsza, okazała się ta złożona przez TRAKCJA S.A. z Warszawy. Miasto planowało przeznaczyć na ten cel 65 mln zł, ale postanowiło tym razem dopłacić brakującą kwotę. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków europejskich.
W pierwotnych założeniach magistratu nowe mosty Chrobrego miały być gotowe już w 2020 roku. Niestety nie udało się dotrzymać tego terminu. Kolejną deklarowaną datą ukończenia tej bardzo ważnej inwestycji był rok 2022. Także i w tym terminie nie udało się zrealizować tego przedsięwzięcia.
Długość mostu Południowego (nazwa robocza, jednoprzęsłowy) wyniesie 153,51 m, a Północnego (wieloprzęsłowy) 75,3 m. Oba będą miały konstrukcję stalową, łukową z płytowym ustrojem nośnym, z żelbetowymi przyczółkami (Północny dodatkowo z filarami). Wykonawca wydzieli na nich osobne pasy ruchu dla komunikacji miejskiej (w tym w tym w przyszłości dla tramwajów) oraz obustronne ścieżki piesze i rowerowe.
Po oddaniu nowych mostów do użytku zostanie wprowadzona czasowa organizacja ruchu. Samochody zmierzające do centrum pojadą torowiskiem, a w kierunku Swojczyc jezdnią. Dzięki temu będzie pas dla autobusów MPK. Jest to rozwiązanie tymczasowe do momentu budowy nowej linii tramwajowej, która połączy Sępolno ze Swojczycami.
Nowe mosty Chrobrego powstaną w ramach znacznie większej inwestycji – budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce. Kiedy tramwaj pojedzie na Swojczyce? Tego jeszcze nie wiadomo.