Wiecha na budowie wielkiej fabryki Mercedes-Benz na Dolnym ŚląskuFot. UM Jawor

Wiecha na budowie wielkiej fabryki Mercedes-Benz na Dolnym Śląsku

REKLAMA

Mercedes-Benz umacnia swoją obecność w Jaworze na Dolnym Śląsku. Po uruchomieniu fabryki silników i baterii koncern realizuje kolejny etap inwestycji: budowę zakładu produkującego elektryczne vany. Zawieszenie wiechy nad nową fabryką symbolizuje zakończenie kluczowego etapu prac i potwierdza, że Jawor staje się jednym z najważniejszych punktów na mapie nowoczesnej motoryzacji w Europie.

Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze (woj. dolnośląskie) wchodzi w kolejny kluczowy etap swojej transformacji

Jedenaście miesięcy po uroczystym wbiciu pierwszej łopaty hale produkcyjne nowej fabryki samochodów dostawczych są już w stanie surowym

Ten ważny moment został uczczony 5 listopada tradycyjną ceremonią zawieszenia wiechy z udziałem przedstawicieli Mercedes-Benz AG, Ministerstwa Finansów i Gospodarki, ambasadora Niemiec, władz lokalnych, partnerów biznesowych oraz zespołu Mercedes-Benz Manufacturing Poland

– Jestem bardzo dumny, że Jawor stanie się częścią rodziny Mercedes-Benz Vans, produkując symbol segmentu dużych pojazdów dostawczych - nowego Sprintera, opartego na nowej architekturze Mercedes-Benz Van Architecture. Zakład dołączy do naszej mocnej europejskiej sieci produkcyjnej, obok fabryk w Hiszpanii i Niemczech. Dzisiejszą ceremonią zawieszenia wiechy rozpoczynamy kolejny rozdział tej historii – powiedział Thomas Klein, szef Mercedes-Benz Vans.

Budowana w Jaworze fabryka stanie się jednym z najnowocześniejszych zakładów w globalnej sieci Mercedes-Benz Vans

Wszystkie nowo opracowywane samochody będą bazować na architekturze Mercedes-Benz Van Architecture, która umożliwia wyraźne rozróżnienie między vanami prywatnymi (MPV), a pojazdami dostawczymi do użytku komercyjnego.

– Polska docenia przede wszystkim te inwestycje zagraniczne, które wzmacniają nasz ekosystem gospodarczy o wysoko zaawansowane technologie. Generują one rocznie około 4% polskiego PKB. Kolejna inwestycja Mercedesa w naszym kraju to bardzo dobra wiadomość, dowód na to, że Polska jest strategicznym miejscem inwestycji między innymi dla największych producentów samochodowych. W Jaworze powstaje fabryka aut dostawczych najnowszej generacji, która otwiera nowe perspektywy biznesowe dla kooperantów oraz współpracę Mercedesa z uczelniami i placówkami szkolnictwa zawodowego. Polska jest jednym z europejskich liderów w pozyskiwaniu inwestycji w obszarze innowacyjnego przemysłu, co w dobie grożącej deindustrializacji Europy jest niezwykle cenne – mówi Minister Finansów i Gospodarki, Andrzej Domański.

Mercedes-Benz Cars produkuje w Jaworze silniki spalinowe od 2019 roku, a baterie od 2020 roku

Istniejący zakład będzie stopniowo przekształcany i znacznie rozbudowywany, aby sprostać wymaganiom produkcji przyszłych lekkich pojazdów użytkowych. Mercedes-Benz Cars i Vans maksymalizują synergię wynikającą z kontynuacji i transformacji istniejącej infrastruktury oraz wysokich kompetencji zespołu. Pozwala to na efektywne wykorzystanie doświadczenia i zasobów Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Fabryka już dziś wyznacza standardy nowoczesnej produkcji

Planowana rozbudowa podniesie ten poziom jeszcze wyżej. Zakład będzie nadal działał w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i częściowo będzie sam wytwarzał energię elektryczną. Nowe hale - wydział budowy karoserii i lakiernia - zostaną wyposażone w najnowocześniejsze technologie o wysokim stopniu automatyzacji i wydajności. Nowe urządzenia i procesy będą zgodne z najnowszymi standardami systemu produkcji Mercedes-Benz oraz zasadami Przemysłu 4.0.

Od momentu powstania fabryka Mercedes-Benz w Jaworze jest neutralna pod względem emisji CO₂ netto dzięki wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych. Efektywność energetyczna i ekologiczne aspekty produkcji zostaną jeszcze bardziej wzmocnione, a nowe rozwiązania przyczynią się do realizacji globalnej strategii zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz. Przykładem jest nowoczesna instalacja fotowoltaiczna na dachu zakładu, składająca się z ponad 20 000 paneli, której roczna produkcja wyniesie blisko 9 000 MWh, co przyniesie znaczne oszczędności. Nowa lakiernia będzie wyposażona w kilka elementów umożliwiających ponowne wykorzystanie ciepła procesowego, a tym samym zmniejszenie ogólnego zużycia energii.

Polski Rząd oraz instytucje państwowe, takie jak Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park”, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a także miasto Jawor, powiat jaworski i gmina Męcinka wspierają projekt i aktywnie uczestniczą w rozwoju inwestycji.

– Dziękujemy wszystkim politykom, władzom i interesariuszom za ich zaangażowanie w nasz projekt – mówi Axel Bense, prezes Mercedes-Benz Manufacturing Poland. – I oczywiście ogromne podziękowania kieruję do naszych pracowników za ich wyjątkowe zaangażowanie w trakcie fazy transformacji.

Fabryka znajduje się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Invest Park” w Jaworze. W jego bezpośrednim sąsiedztwie, na działce o powierzchni kilkudziesięciu hektarów, powstanie „Park Przemysłowy” dla dostawców fabryki, który zintegruje łańcuch dostaw i zwiększy aktywność gospodarczą w regionie.

Droga do dzisiejszego wydarzenia rozpoczęła się prawie dekadę temu

W 2015 roku burmistrz Emilian Bera stworzył Dolnośląską Strefę Aktywności Gospodarczej S3 - Jawor, a już rok później Mercedes-Benz zdecydował o budowie fabryki. W 2017 rozpoczęły się prace budowlane, a w czerwcu 2018 roku zawisła pierwsza wiecha. Od 2019 roku zakład produkuje nowoczesne silniki, a rok później uruchomił linię montażu baterii do pojazdów hybrydowych. W 2024 roku koncern zdecydował o budowie drugiej fabryki - zakładu produkcji elektrycznych vanów. Obecnie teren inwestycyjny obejmuje 120 hektarów nowoczesnej infrastruktury wpisującej się w standardy Przemysłu 4.0.

Burmistrz Emilian Bera na ręce Axela Bensa CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland i Sebastiana Streuffe lidera projektu nowej fabryki przekazał gratulacje dla całego zarządu i zespołu. Podkreślił również znaczenie inwestycji dla całego miasta i jego mieszkańców:

– Dla nas najważniejsze jest to, że Mercedes-Benz konsekwentnie inwestuje w Jaworze, nawet w tak wymagającym czasie dla światowej branży motoryzacyjnej. Wiecha nad nową fabryką to dowód, że projekt nie zwalnia tempa i że w naszym mieście panuje dobry klimat do inwestowania. To potwierdzenie siły naszej oferty, wzmocnienie potencjału gospodarczego Jawora i całego regionu, nowych miejsc pracy, stabilnych finansów i dalszego rozwoju na kolejne lata. Cieszę się, że od początku miasto uczestniczy w tym procesie, że wspólnie zbudowaliśmy coś, co zyskało uznanie na świecie. Dzięki temu w Jaworze mogą powstawać tak wielkie rzeczy – mówił burmistrz Emilian Bera.

Nowa fabryka ma stworzyć kolejne miejsca pracy oraz wzmocnić lokalny system gospodarczy

Jawor, dzięki kolejnym inwestycjom międzynarodowego koncernu, umacnia swoją pozycję jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się ośrodków przemysłowych w Polsce, łączący lokalny potencjał z globalnymi standardami technologii i zrównoważonego rozwoju. Konsekwencja, odważne decyzje oraz współpraca samorządu, biznesu i państwa realnie zmieniają rzeczywistość.

Kolejne lata pokażą, jak mocno zawieszona dziś wiecha umocni pozycję Jawora na przemysłowej mapie Polski i Europy. Jedno jest jednak pewne, przyszłość tego miasta budowana jest na solidnych fundamentach.

Co wiadomo o inwestycji?

W dniu 9 września 2024 r. została zawarta umowa o udzielenie pomocy publicznej w formie dotacji celowej w związku z realizacją przez Mercedes-Benz Manufacturing Poland Sp. z o.o., inwestycji polegającej na dywersyfikacji działalności zakładu poprzez uruchomienie procesu produkcji i lakierowania karoserii do pojazdów użytkowych typu VAN.EA w Jaworze, woj. dolnośląskie.

REKLAMA

Minister Rozwoju i Technologii ze środków budżetowych będących w jego dyspozycji, udzieli spółce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w latach 2024-2028 wsparcia w formie dotacji celowej z tytułu poniesienia kwalifikowanych kosztów inwestycji, w maksymalnej kwocie 89 404 231,00 zł.

Pomoc zostanie wypłacona Przedsiębiorcy w następujących częściach:

• w roku 2024 w kwocie nie wyższej niż 598 336,61 zł,

• w roku 2025 w kwocie nie wyższej niż 585 094,74 zł,

• w roku 2026 w kwocie nie wyższej niż 29 254 736,82 zł,

• w roku 2027 w kwocie nie wyższej niż 29 254 736,82 zł,

• w roku 2028 w kwocie nie wyższej niż 29 711 326,01 zł.

Mercedes-Benz Manufacturing Poland w związku z zawarciem umowy zobowiązuje się m.in. do:

• utworzenia w związku z inwestycją w Jaworze woj. dolnośląskie, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r., co najmniej 300 nowych miejsc pracy, w tym 30 dla osób z wyższym wykształceniem, w przeliczeniu na pełne etaty w stosunku do średniego zatrudnienia z 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, które wynosi 1 333 etaty, z zastrzeżeniem, że do liczby miejsc pracy utworzonych w związku z inwestycją zaliczane będą miejsca pracy powstałe po dniu złożenia wniosku;

• utrzymania każdego utworzonego miejsca pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia jego utworzenia, przy czym warunek utrzymania nowych miejsc pracy weryfikowany będzie w oparciu o średnioroczne zatrudnienie w poszczególnych latach spełniania tego warunku;

• poniesienia najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r., kosztów inwestycji w wysokości co najmniej 1 528 030 000,00 zł;

nawiązania współpracy z podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki, polegającej na zlecaniu wykonania badań naukowych lub prac rozwojowych, sponsorowaniu badań naukowych, zlecaniu realizacji programów kształcenia, udziale w programie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki „Doktorat Wdrożeniowy” oraz innych programach lub przedsięwzięciach ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki związanych z realizacją szkół doktorskich, lub finansowaniu udziału studentów w procesie kształcenia na profilu praktycznym, w tym m.in. w formie kształcenia dualnego, poprzez stypendia, organizowanie staży lub zatrudnienia, udziale w konsorcjach badawczych współfinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zakupie patentów i licencji od podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki lub ich spółek celowych, wyposażeniu podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki w sprzęt laboratoryjny niezbędny do prowadzenia badań, wyposażenia szkół ponadpodstawowych w sprzęt niezbędny do prowadzenia zadań dydaktycznych lub praktycznych, współorganizowaniu w ramach uczelni i współfinansowaniu studenckich centrów szkoleniowych oferujących specjalistyczne kursy, których celem jest doskonalenie kompetencji wymaganych w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę i poniesienia w związku z tą współpracą, w okresie realizacji lub utrzymania Inwestycji, kosztów w wysokości co najmniej 15% wartości przyznanej dotacji, tj. 13 410 634,65 zł.

• Inwestor zobowiązuje się, że w okresie utrzymania inwestycji co najmniej 80% zatrudnionych w ramach inwestycji pracowników będzie posiadało wykształcenie wyższe, średnie, średnie branżowe, zasadnicze zawodowe lub zawodowe branżowe, poświadczone dyplomem lub świadectwem, lub innym dokumentem uprawniającym do wykonywania zawodu;

• Inwestor zobowiązuje się, że okresie utrzymania inwestycji poniesie koszty świadczeń dotyczących działań w zakresie opieki nad pracownikiem w wysokości co najmniej 1000 zł brutto na pracownika na rok, dla wszystkich pracowników zatrudnionych w ramach nowej inwestycji, w tym do podjęcia działań w zakresie opieki nad pracownikiem, w szczególności przez:

1) oferowanie pracownikom udziału w dodatkowych programach opieki zdrowotnej wykraczających poza świadczenia wymagane przepisami prawa lub

2) oferowanie pracownikom dodatkowych świadczeń pracowniczych z zakresu różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, ubezpieczeń, lub

3) tworzenie lub zlecenie utworzenia i prowadzenia podmiotowi zewnętrznemu przyzakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, lub

4) pokrywanie 50% kosztów związanych z pobytem dzieci do lat 3 w żłobku, klubie dziecięcym oraz ze sprawowaniem opieki nad dziećmi do lat 3 przez dziennego opiekuna lub pobytem dzieci do lat 6 w placówce wychowania przedszkolnego, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, zespole wychowania przedszkolnego, punkcie przedszkolnym, przy założeniu, że ze świadczenia w okresie utrzymania korzysta 20% pracowników zakładu.

Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans to globalny producent kompleksowego portfolio samochodów dostawczych. Modele oferowane w segmencie komercyjnym obejmują dużego vana Sprintera, średniej wielkości vana Vito i małego vana Citana. W segmencie klientów indywidualnych Mercedes-Benz Vans jest reprezentowany w segmencie średniej wielkości vanów z Klasą V i rodziną Klasy V Marco Polo, a także w segmencie małych vanów z Klasą T.

Mercedes-Benz Vans koncentruje się w swojej strategii na byciu liderem w dziedzinie napędu elektrycznego i systematycznie elektryfikuje całe portfolio produktów. Od 2023 r. Mercedes-Benz Vans oferuje w pełni elektryczną wersję każdego modelu - tj. eSprinter, eVito i eCitan w segmencie komercyjnych samochodów dostawczych. Ponadto, w pełni elektryczne EQV i EQT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 20,9-19,3 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km | klasa CO₂: A) są dostępne dla segmentu prywatnego.

Dywizja Mercedes-Benz Vans posiada zakłady produkcyjne w Niemczech, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Argentynie. W przyszłości planowana jest produkcja lekkich pojazdów użytkowych w nowej fabryce w Jaworze. Produkcja w Chinach odbywa się za pośrednictwem spółki joint venture Fujian Benz Automotive Co, Ltd. Citan i Klasa T z ich odpowiednimi wariantami elektrycznymi są produkowane we Francji w ramach partnerstwa z Renault-Nissan-Mitsubishi.

Fot. UM Jawor
Fot. UM Jawor
Fot. UM Jawor
Fot. UM Jawor
Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA