Pod koniec lipca ruszą prace przy budowie nowego odcinka DW 432 Grzymysławice – Obłaczkowo (woj. wielkopolskie, powiat wrzesiński). Ok. 2,7-kilometrowy fragment drogi ominie powstającą w tym miejscu fabrykę Volkswagena. Inwestycję na zlecenie Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu zrealizuje firma Skanska. Wartość prac wyniesie niemal 15,2 mln zł netto.
W ramach inwestycji zostanie zmieniony przebieg drogi wojewódzkiej nr 432 Środa Wlkp. – Września na odcinku Grzymysławice – Obłaczkowo, w powiecie wrzesińskim. Konieczność wykonania nowej drogi jest związana z budową fabryki Volkswagena. Istniejący przebieg drogi częściowo koliduje z powstającą fabryką.
Nowo projektowana droga wojewódzka będzie miała ok. 2,7 km długości, 7 m szerokości, 2 pasy ruchu, obustronne pobocza o szerokości 2 m. Rowerzyści i piesi zyskają dwukierunkową ścieżkę o szerokości 3 m. – W celu zwiększenia bezpieczeństwa i płynności przejazdu powstaną 2 ronda – mówi Marcin Borowczyk, Menadżer Projektu, Skanska. – Jedno w miejscu krzyżowania się DW 432 z drogą krajową nr 15 i drogą gminną, drugie – w miejscu krzyżowania się DW 432 z drogą powiatową 2930 P i gminną. Wybudowane zostanie również skrzyżowanie z drogą gminną.
Ponadto, w miejscu przecięcia DW nr 432 z linią kolejową relacji Oleśnica – Chojnice wybudujemy jednoprzęsłowy wiadukt drogowy, którego całkowita długość ze skrzydłami wyniesie ponad 54 m. Znajdzie się na nim jezdnia o szerokości 8 metrów i ścieżka pieszo-rowerowa.
– Prace ruszą w ostatnim tygodniu lipca – mówi Judyta Mularczyk, Kierownik Budowy, Skanska. – Rozpoczniemy od robót przygotowawczych i odhumusowania terenu. W sierpniu planujemy rozpocząć budowę skrzyżowań. Do końca roku przewidujemy wykonanie znacznej części robót drogowych i sfinalizowanie prac przy budowie rond. Do wykonania nasypów zużyjemy 200 000 ton piasku – to tyle, ile może pomieścić 8 000 ciężarówek o ładowności 25 ton. Natomiast do podbudowy drogi wykorzystamy ok. 20 000 ton kruszywa, łącznie wbudujemy ok. 18 000 ton masy bitumicznej. Kontrakt będziemy realizować przy wykorzystaniu technologii 3D. Podczas wykonywania robót ziemnych i nawierzchniowych będziemy korzystać z maszyn wyposażonych w systemy automatycznego sterowania. Przygotowaliśmy już trójwymiarowy model inwestycji, który pozwoli na realizację prac z bardzo dużą precyzją.
REKLAMA
Zakończenie inwestycji przewidywane jest na koniec kwietnia 2017 r.
Do tego czasu utrudniony będzie dojazd do Wrześni od strony Środy Wlkp. Ruch lokalny będzie możliwy przez Chwalibogowo. – Warto dodać, że ronda będziemy budować w taki sposób, by utrzymać ruch drogowy w obu kierunkach – uzupełnia Judyta Mularczyk. – Ruch będzie się odbywał zwężoną do jednego pasa jezdnią, zostanie wprowadzona sygnalizacja świetlna.
Po przebudowie droga ominie teren fabryki Volkswagena.
Technologia 3D– Już od etapu planowania, poprzez realizację aż do użytkowania wykorzystujemy BIM, czyli proces inteligentnego zarządzania informacją w trakcie cyklu życia obiektu. Dzięki BIM tworzymy nowy wymiar i jakość pracy. Wykorzystanie tej technologii ma efektywny wpływ na wykorzystanie zasobów w ramach projektu, zapewnia lepsze przygotowanie oraz koordynację prac w trakcie realizacji inwestycji. BIM na budowie to przede wszystkim efektywność, bezpieczeństwo, precyzja wykonania, nowa jakość, szybsza praca, wyższa wydajność i mobilność na budowie. To nie narzędzie usprawniające pracę, ale przede wszystkim proces inteligentnego zarządzania informacjami na projekcie – mówi Aleksander Szerner, Menadżer Wsparcia Technicznego, Skanska. – W ciągu kilku lat wdrożyliśmy BIM na różnych rodzajach budów na całym świecie, zarówno inżynieryjnych jak i kubaturowych, dużych i mniejszych, m.in. na budowie biurowca Malta House w Poznaniu, centrum przeładunkowego i oddziału UPS w Strykowie, na budowie zbiornika retencyjnego na rzece Serafie, rozbudowie DW nr 637, a także podczas projektowania i przebudowy małych dróg gminnych w gminie Iłowa.