Wkrótce wybór wariantu przebiegu obwodnicy Oławy i obwodnicy Szalejowa Górnego na Dolnym ŚląskuGDDKiA

Wkrótce wybór wariantu przebiegu obwodnicy Oławy i obwodnicy Szalejowa Górnego na Dolnym Śląsku

Orzech
Orzech
REKLAMA

W najbliższych dniach odbędą się posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu DK8 i obwodnicy Oławy w ciągu DK94. Posiedzenia będą dotyczyć dokumentacji projektowej opracowanej w ramach umów na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla obu obwodnic.

Posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad odbędą się – 15 grudnia br. dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu DK8 i 18 grudnia br. dla obwodnicy Oławy w ciągu DK94. W KOPI wezmą udział zainteresowane strony, m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, projektanci, samorządy, zarządcy infrastruktury oraz służby policji, straży pożarnej itp. Podczas spotkań KOPI projektanci omówią wszystkie analizowane przebiegi obu obwodnic. Każdy uczestnik powyższych spotkań będzie mógł zabrać głos i wypowiedzieć się na temat przebiegów oraz wnieść swoje uwagi.

Obwodnica Szalejowa Górnego w ciągu DK8

W ramach opracowania STEŚ-R analizowane są trzy warianty przebiegu obwodnicy oraz ich podwarianty w zakresie rozwiązań projektowych.

Wariant W1 (A i B) – PÓŁNOCNY

W wariancie północnym o długości ok. 3,2 km droga prowadzona jest polami uprawnymi by następnie przejść obiektem nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową nr 3304D. Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa prowadzona będzie obiektem o dł. ok. 170 m. Następnie obwodnica Szalejowa krzyżuje się z drogą powiatową nr 3239D, by dalej prowadzona polami uprawnymi połączyć się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna – Kłodzko. Realizacja wariantu W1 wiąże się z wyburzeniem 2 budynków gospodarczych.

Wariant W2 (A i B) – ŚRODKOWY (W ŚLADZIE MPZP)

W wariancie środkowym o długości ok. 3 km droga prowadzona jest polami uprawnymi by następnie przejść obiektem nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową nr 3304D. Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa w tym wariancie będzie prowadzona obiektem o długości ok. 245 m. Następnie obwodnica Szalejowa krzyżuje się z drogą DP 3239D, by dalej prowadzona polami uprawnymi połączyć się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna – Kłodzko.

Wariant W3 (A i B) – POŁUDNIOWY

W wariancie południowym o długości ok. 3,2 km trasa prowadzona jest polami uprawnymi, by następnie przejść obiektem o dł. ok. 15 m nad drogą powiatową nr 3240D. Po przekroczeniu obiektu droga dalej prowadzona jest polami uprawnymi omijając działki zabudowane. Następnie trasa przechodzi obiektem o dł. ok. 340 m nad doliną rzeki Cichej, drogą powiatową 3291D i drogą krajową nr 8. Dalej trasa przebiega polami uprawnymi i łączy się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna- Kłodzko. Realizacja wariantu W3 wiąże się z wyburzeniem 11 budynków istniejących, w tym mieszkalnych.

Wszystkie warianty obwodnicy mają początek i koniec w miejscach projektowanych rond w ramach równolegle prowadzonych prac projektowych rozbudowy DK8 Szczytna – Kłodzko.

GDDKiA
GDDKiA

Obwodnica Oławy w ciągu DK94

W ramach opracowania STEŚ analizowanych jest pięć wariantów przebiegu obwodnicy:

- Wariant I

REKLAMA

Wariant I o długości ok. 15 km przebiega po północnym wschodzie Oławy, głównie przez tereny rolne oraz lasy. Ze względu na bliskie sąsiedztwo rzeki Odry część odcinka przebiega przez teren zalewowy. W ramach tego wariantu projektowanych jest pięć skrzyżowań, trzy mosty drogowe, jeden wiadukt drogowy nad koleją, dwa przejścia dolne dla średnich zwierząt, dwa przejścia dla małych zwierząt zintegrowane z ciekiem. Wariant ten na długości ok. 7,5 km koliduje z chronionym obszarem Natura 2000.

- Wariant II

Wariant II o długości ok. 13,1 km przebiega w pobliżu centrum miasta przez południowo-wschodnią część Oławy. Początkowy odcinek przebiega przez teren zabudowy, natomiast druga część odcinka przez tereny rolne. Wariant ten, ze względu na położenie wśród gęstej zabudowy wymagał zaprojektowania ośmiu skrzyżowań, trzech mostów drogowych i jednego wiaduktu drogowego nad koleją.

- Wariant III

Wariant III o długości ok. 16,1 km przebiega przez południowo-wschodnią część miasta, głównie tereny rolne. W ramach tego wariantu projektowanych jest siedem skrzyżowań, dwa mosty drogowe i jeden wiadukt drogowy nad koleją.

- Wariant IV

Wariant IV o długości ok. 15,3 km przebiega przez południowo-wschodnią część miasta, poza terenem zabudowy. Początkowy odcinek przebiega przez teren skoncentrowanej działalności gospodarczej. W ramach tego wariantu projektowanych jest siedem skrzyżowań, dwa mosty drogowe i jeden wiadukt drogowy nad koleją.

- Wariant V

Wariantu V o długości ok.14,5 km przebiega po południowo-wschodniej części miasta głownie przez tereny rolne. Wariant ten zakłada budowę siedmiu skrzyżowań, dwóch mostów drogowych i jednego wiaduktu drogowego nad koleją.

W każdym z wariantów droga będzie posiadała klasę techniczną drogi głównej przyspieszonej (GP) o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy i poboczem o szerokości 1,5 m po każdej stronie.

GDDKiA
GDDKiA

Wybór wariantu do dalszych prac

Efektem obu spotkań KOPI będzie wskazanie najkorzystniejszego wariantu obwodnicy Szalejowa Górnego oraz obwodnicy Oławy do dalszego etapu prac, w szczególności do wniosków o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Wybór najkorzystniejszego przebiegu wariantu dla obu obwodnic zostanie dokonany na podstawie przeprowadzonej wielokryterialnej analizy porównawczej, w której pod uwagę wzięte zostaną kryteria, ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Po uzyskaniu DŚU, nastąpi etap opracowania Koncepcji Programowej, a w dalszej kolejności ogłoszenie przetargów na realizację w systemie Projektuj i buduj.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA