Nadszedł czas podsumowania facebookowej serii #hydepark. Postanowiliśmy oddać głos czytelnikom, by mieli okazję podyskutować o rzeczach ważnych dla ich miasta. Zainteresowanie serią przeszło nasze najśmielsze oczekiwania – łącznie oddano 1631 reakcji na 6 postów. Poniżej znajdują się podsumowania każdego z nich.
#hydepark 1 – Czy we Wrocławiu powinien powstać kolejny wieżowiec na miarę Sky Tower?
Sky Tower jest najwyższym budynkiem na terenie Dolnego Śląska i okolic. Jego budowę ukończono w maju 2012 roku. Wieżowiec budził wiele kontrowersji – przede wszystkim zastanawiano się, czy wpisze się w staromiejski krajobraz Wrocławia.
Obecnie następuje bardzo dynamiczny rozwój miasta, co widać szczególnie w zabudowie. Powstaje coraz więcej biurowców, osiedli oraz domów. Postanowiliśmy zatem zadać pytanie, biorąc pod uwagę obecną sytuację, czy we Wrocławiu powinny powstawać kolejne drapacze chmur. Większość, bo aż 88% stwierdziło, że tak, gdyż pokazuje to skalę rozwoju miasta, jego nowoczesność oraz, że spowodowałoby to zwiększenie liczby miejsc pracy.
Osoby, które były na nie, argumentowały swoją decyzję przede wszystkim jeszcze większym oszpeceniem miasta. Pojawiło się również zdanie, że Wrocław nie powinien stawać się "drugą" Warszawą i jeden Sky Tower w zupełności wystarczy.
fot. Hania Kowalczyk
#hydepark 2 – Wolicie, żeby Solpol został wyburzony, czy jednak powinien zostać zabytkiem?
Solpol oraz jego losy to temat rzeka – jedni uważają go za perłę architektury lat 90., drudzy za szkaradę w centrum miasta. Jedno jest pewne – nie można przejść obok niego obojętnie. Ile głosów tyle opinii.
75% z Was opowiedziało się za zburzeniem Solpolu głównie ze względów estetycznych oraz niedopasowania do staromiejskiej zabudowy wokół Rynku. Pojawiły się również komentarze, by przebudować budynek na styl wpisujący się w obecne klimaty. Niektórzy chcieliby, aby Solpol przerobiono na muzeum sygnowane ówczesnymi latami.
Warty podkreślenia jest fakt, że ci, którzy są za wyburzeniem, podzielają opinię, że Solpol to symbol architektury tamtych czasów. – Brzydkie to strasznie. ALE idealnie oddaje klimat tamtych lat, pstrokate, kolorowe, byle by się odróżniło od szarzyzny z lat komuny, takie typowo polskie, jak dresy szelesty i disco polo. Żaden wstyd, taki był klimat. Odnowić i zrobić w środku jakieś muzeum lat 90., hipsteriadzie się spodoba [...] – stwierdza pan Maciej.
fot. Hania Kowalczyk
#hydepark 3 – Czym miasto powinno zająć się w pierwszej kolejności? Dokończeniem północnej części obwodnicy śródmiejskiej czy doprowadzeniem linii tramwajowej na Psie Pole?
Temat wybudowania trasy tramwajowej na Psie Pole jest bardzo dobrze znany wszystkim wrocławianom. Miasto od wielu lat obiecuje doprowadzenie tam sieci trakcyjnej, jednak zawsze kończy się na planach, które nigdy nie zostają zrealizowane. Psie Pole to obecnie ogromna dzielnica mieszkalna, po której trzeba poruszać się własnym autem lub autobusami miejskimi – powoduje to ogromne korki w godzinach szczytu.
Co ciekawe, wyniki tej dyskusji były bardzo do siebie zbliżone – za powstaniem linii tramwajowej opowiedziało się 53%, a za dokończeniem obwodnicy 43%. Głosy były dosyć rozbieżne. Część z Was uważa, że budowa sieci trakcyjnej wraz z torami spowodowałaby ogromne utrudnienia na drogach przez kilka następnych lat, co wiązałoby się z jeszcze większymi korkami w godzinach szczytu. Dodatkowo temat pobudził jeszcze jeden ważny wątek – braku poprawiania jakości obecnych torowisk w mieście.
Pan Kuba podsumowuje tak – Ale mi żeście zabili ćwieka... Obie bardzo potrzebne. Obwodnicy nie musimy budować całej naraz. Najpierw odcinki skrajne (odciążenie Poprzecznej i Poświęckiej), a później środkowy i to rozłożone na 6 lat np. a tramwaj jak najszybciej – zatem widać, że Wrocław potrzebuje obu inwestycji, tylko budowanych rozsądnie i dobrze rozłożonych w czasie.
fot. Hania Kowalczyk
#hydepark 4 – Czy w mieście powinno powstać więcej parkingów P&R? W których lokalizacjach są one niezbędne? Czy faktycznie przyczyniają się do zmniejszenia ruchu w godzinach szczytu?
REKLAMA
Parkingi "Parkuj i jedź" umożliwiają przesiadkę z samochodu na komunikację zbiorową, co w teorii powinno odciążyć miasto od korków. Kierowcy w ramach zakupionego biletu na komunikację miejską mogą zostawić auto za darmo w wyznaczonych strefach.
W poście wymieniliśmy 6 lokalizacji, które są najbardziej pożądane przez mieszkańców Wrocławia – Swojczyce, Kromera, Kowale, Wojnów, Klecina i Maślice. Przewagą jednego głosu wygrała Klecina, drugie miejsce zajęło Kromera a trzecie intensywnie rozbudowujące się Maślice.
Pojawiały się również głosy, że P&R powinny pojawić się przy granicach Wrocławia (np. w okolicach węzłów kolejowych), by ograniczyć ruch w mieście. Pani Renata uważa, że Parkingi P&R powinny powstać przede wszystkim przy pętlach tramwajowych, skąd szybko można tramwajem dostać się w odległe miejsca w mieście. Na obrzeżach miasta również, ale jak zmienić mentalność ludzi, żeby z tych parkingów korzystali. Przy stacji kolejowej Wrocław Psie Pole jest P&R i korzysta z niego niewielu. A wjazd do Wrocławia przez Sobieskiego jest zakorkowany każdego dnia. Zatem wynika z tego, że najpierw należałoby edukować, a dopiero potem budować.
fot. Hania Kowalczyk
#hydepark 5 – Czy powinien powstać całkiem nowy budynek, czy jednak władze miasta powinny zdecydować się na rekonstrukcję Pałacu Hatzfeldów?
Pałac Hatzfeldów mieści się przy ulicy Wita Stwosza 32. Miasto w 2007 roku wydało uchwałę, w której planowało go odrestaurować. Jednak ze względu na niewystarczającą ilość pieniędzy, plany te zaniechano. Od dłuższego czasu w sieci krążą projekty odrestaurowania Pałacu w zmienionym, nowoczesnym charakterze, oraz plany jego całkowitej odbudowy.
Zdecydowana większość, bo aż 90%, opowiedziała się za rewitalizacją pałacu. – Rekonstrukcja. W Starym Mieście nie brakuje modernizmu (jeden nieszczególnie udany przypadek stoi zresztą obok), brakuje za to porządnej rekonstrukcji lub chociaż estetycznego historyzmu. Odbudowa przynajmniej fasady w udokumentowanych formach mogłaby być dobrą odmianą trendów w plombowaniu zabudowy starówki – wypowiada się pan Piotr.
Pojawiające się głosy za powstaniem nowego budynku były takie, by zachować dawną formę Pałacu Hatzfeldów. – Całkowicie nowy budynek przy zachowaniu jak najwięcej z obecnej konstrukcji (w tym oczywiście ocalałej zabytkowej części pałacu z portykiem). Nowa konstrukcja winna być w duchu oszczędnego modernizmu. Co tak jak obecnie da intrygujący wizualnie efekt – sądzi pan Tomasz.
fot. Hania Kowalczyk
#hydepark 6 – Likwidacja północnej części jezdni Kazimierza Wielkiego na rzecz przerobienia jej na tereny zielone.
Zadaliśmy następujące pytanie: "Czy chcielibyście, aby ten projekt został zrealizowany, czy jednak lepiej pozostać przy obecnym zagospodarowaniu?". Temat wywołał wiele głosów i kontrowersji. Przeszło to nasze najśmielsze oczekiwania, wyraziliście łącznie 169 opinii (nie licząc udostępnień zewnętrznych, pod którymi równie chętnie się wypowiadaliście) oraz 631 reakcji.
Zdecydowana większość chciałaby, aby przerobiono część drogi na rzecz parku tudzież plant miejskich dla spacerowiczów. Argumentowano to głównie tym, że to teren starego miasta, który jest niejako rozdzielony na dwie części przez ruchliwą ulicę i burzy to jego klimat.
Przeciwnicy koncepcji, bo takich też było wiele, argumentowali swoje racje tym, że taka inwestycja spowodowałaby jeszcze większy paraliż komunikacyjny w centrum miasta, co znacznie utrudniłoby dojazdy do pracy czy uczelni – Piękna idea tylko co w zamian? [...] Stwórzmy najpierw alternatywę dla aut, którą będziemy poruszać się szybciej, sprawniej, punktualnej i w komfortowych warunkach to ludzie sami się przesiądą do komunikacji zbiorowej... Zacznijmy od klimatyzowanych pojazdów, prostych szyn, równych dróg na których autobusy nie zużywają się kilkunastokrotnie szybciej niż aktualnie, ograniczenia awarii, punktualności, zachowań kierowców etc. a potem przyjdzie czas na zielone esplanady… – uważa pan Krzysztof.
fot. Hania Kowalczyk
Dziękujemy za każdą wypowiedź. To głównie wy tworzycie to miasto, dlatego chcieliśmy Wam dać możliwość wyrażenia opinii – bez ograniczeń. Mieliśmy możliwość poznania różnych punktów widzenia na tematy zarówno kontrowersyjne, jak i te ważne dla Wrocławia.
Zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnych dyskusjach na naszym facebookowym profilu.