Wrocław: Ruszy drugi etap trasy tramwajowej przez Popowice? Są chętni wykonawcyźródło: materiały inwestora

Wrocław: Ruszy drugi etap trasy tramwajowej przez Popowice? Są chętni wykonawcy

Mariusz Bartodziej
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Miasto zamierza wydać na kontynuację trasy z Kępy Mieszczańskiej do ulicy Milenijnej ponad 150 milionów złotych. Choć najdroższa oferta przekracza budżet o przeszło 40 milionów, to najtańsza się w nim mieści.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. ogłosiły dzisiaj, 9 kwietnia (początkowo zainteresowani mieli się zgłaszać do 11 marca) listę ofert w przetargu na podetap IB oraz etap II budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, StarogroblowejDługiej (od ul. Milenijnej do Władysława Jagiełły). Zgłosiło się czterech chętnych. Pro-Tra Building Sp. z o.o. oczekuje 150 mln 234 tys. zł brutto (133 mln 394 tys. zł w zakresie gminy, 5 mln 239 tys. zł MPWiK, 1 mln 435 tys. zł grupy deweloperów Kępa Mieszczańska oraz 10 mln 165 tys. zł spółki zależnej Vantage Development S.A.). To jedyna propozycja mieszcząca się w budżecie wynoszącym 150 mln 319 tys. zł (odpowiednio 137 mln 80 tys. zł; 3 mln 792 tys. zł; 1 mln 481 tys. zł i 7 mln 965 tys. zł).
Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. jest gotowy podjąć się prac za 171 mln 673 tys. zł (154 mln 953 tys. zł; 4 mln 635 tys. zł; 1 mln 545 tys. zł i 10 mln 539 tys. zł), ZUE S.A.189 mln 970 tys. zł (167 mln 186 tys. zł; 8 mln 526 tys. zł; 1 mln 982 tys. zł oraz 12 mln 276 tys. zł), a Budimex S.A. za 191 mln 583 tys. zł (178 mln 348 tys. zł; 4 mln 482 tys. zł; 1 mln 345 tys. zł i 7 mln 407 tys. zł).
Trwa analiza złożonych ofert. O wyborze zwycięzcy zadecyduje w 60% cena, w 20% doświadczenie kierownika robót torowych, w 10% prac drogowych, a po 5% mostowych oraz instalacyjnych. Na realizację zadania będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
materiały inwestora
materiały inwestora

Ścieżki rowerowe i zielone torowisko

Urzędnicy podzielili zamówienie na cztery części. Pierwsza (zakres gminy i MPWiK) obejmuje dokończenie realizowanego już torowiska. Druga dotyczy przebudowy ul. Popowickiej z Wejherowską, Zajęczą oraz Białowieską, a także utworzenie ścieżek rowerowych po południowej stronie Popowickiej na odcinku od skrzyżowania wspomnianych dróg (gmina i Vantage Development S.A. realizujący Port Popowice). Za pozostałe dwie części odpowiadają deweloperzy z Kępy Mieszczańskiej (Archicom S.A., Echo Investment S.A., ICG Invest Sp. z o.o. oraz Milart Sp. z o.o.). Chodzi o remont fragmentu ul. Mieszczańskiej, a także o budowę lewo- i prawoskrętu z ul. Dmowskiego w kierunku Mieszczańskiej oraz montaż dwóch sygnalizatorów świetlnych. Autobusy będą korzystać z części nowej trasy – pozostała ma być tzw. zielonym torowiskiem.
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała docelowo od skrzyżowania ul. Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.
REKLAMA
materiały prasowe
materiały prasowe
Ponad dwa lata opóźnień i miliony dopłaty
Pierwszy przetarg na budowę całej trasy tramwajowej miasto ogłosiło w listopadzie 2017 roku. Zakładało, że wyda około 180 mln zł, a prace potrwają do końca września 2019 roku. Unieważniło jednak postępowanie w marcu dwa lata temu, ponieważ czterech potencjalnych wykonawców oczekiwało od 237,8 mln do 303,5 mln zł. Fiaskiem zakończył się także drugi przetarg, w którym chętni liczyli na 301,61-339,53 mln zł. To wymusiło podział inwestycji.
W lipcu 2018 roku magistrat rozpoczął poszukiwania wykonawcy pierwszego etapu. Miał być zrealizowany w latach 2018-2020. Jesienią urzędnicy planowali ogłosić przetarg na drugą fazę (zrobili dopiero 31 stycznia), do realizacji na lata 2019-2021.
UM Wrocławia
UM Wrocławia
Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w styczniu ubiegłego roku wykonawcę pierwszych prac. Prowadzi je Budimex S.A. za 122 mln 310 tys. zł (miasto wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowali wydać 86 mln 184 tys. zł). Ma je skończyć z początkiem 2021 roku, a więc później, niż założyli w magistracie.
Zdjęcia i wizualizacje są dostępne w galerii.
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Komentarze (5)

Napisz komentarz
Diego(gość)
Mirki, nie zrozumiałem, kto komu ma zapłacić?? "10 mln 165 tys. zł spółki zależnej Vantage Development S.A."
aqqa(gość)
@
Zsc
(gość)
Trasa jest bardzo potrzebna. Nie ma sensu wydłużać linii kiedy w razie awarii nie ma jak zapewnić objazdu równoległą trasa. Legnicka już jest przeciążana. Budowa linii popowickiej pozwoli na rozbudowę tramwaju w kierunkach Maślic, Stabłowic i nowych Żernik (gdzie docelowo ma być zajezdnia na wszystkie tramwaje we Wrocławiu).
Takim odciążeniem może być trasa na nowy dwór, albo zakup pojemniejszych tramwajów zamiast konstali i moderusów. Taka pesa czy skoda dużo więcej ludzi może wziąć. W przypadku awarii jest pętla przy robotniczej, na której do tej pory zawracała linia 23. Lepiej już byłoby wybudować połączenie tramwajowe przez klecińską, które połączy fat z nowym dworem i legnicką, bo póki co tam nie ma żadnej linii i trzeba robić kółko przez centrum albo stać w autobusie w korku, który jest tam praktycznie cały dzień- zamiast mieć 3 równoległe linie w prawie tym samym miejscu. Nowe żerniki jedna zajezdnia na wszystkie tramwaje we wrocławiu? To jest dopiero podatność na przeciążenie i awarię!
Zsc(gość)
@
aqqa
(gość)
Trasa zupełnie bezsensowna. Blisko i równolegle do trasy na legnickiej i równolegle do trasy na nowy dwór... Są inne ważne miejsca które wymagają dobrej komunikacji albo innych inwestycji a tu kasa płynie- coś mi się wydaje, że to ma być trasa premium do nowego premium port-osiedla i to jest główna przyczyna jej powstania.
Trasa jest bardzo potrzebna. Nie ma sensu wydłużać linii kiedy w razie awarii nie ma jak zapewnić objazdu równoległą trasa. Legnicka już jest przeciążana. Budowa linii popowickiej pozwoli na rozbudowę tramwaju w kierunkach Maślic, Stabłowic i nowych Żernik (gdzie docelowo ma być zajezdnia na wszystkie tramwaje we Wrocławiu).
aqqa(gość)
Trasa zupełnie bezsensowna. Blisko i równolegle do trasy na legnickiej i równolegle do trasy na nowy dwór... Są inne ważne miejsca które wymagają dobrej komunikacji albo innych inwestycji a tu kasa płynie- coś mi się wydaje, że to ma być trasa premium do nowego premium port-osiedla i to jest główna przyczyna jej powstania.
Andmastal(gość)
Bezprzykładne i bezkarne opóźnienia, skandal.
REKLAMA