Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę projektu i budowy obwodnicy Głogowa, w ciągu drogi krajowej nr 12 w województwie dolnośląskim.
Po ponownej ocenie ofert jako najkorzystniejszą GDDKiA wskazała złożoną przez firmę Strabag. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, umowę na budowę 18-kilometrowej obwodnicy Głogowa Dyrekcja planuje podpisać w I kw. 2025 r.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z 30 października br., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powtórzyła czynność badania i oceny ofert złożonych w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12.
Skargę złożyła firma Strabag. Sąd Okręgowy (SO) zmienił wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), do której wcześniej wpłynęło odwołanie od wyboru najkorzystniejszej oferty. SO nakazał unieważnić wybór oferty złożonej przez Intercor i powtórzyć czynność badania i oceny ofert. Komisja przetargowa ponownie sprawdziła i zweryfikowała złożone oferty. Wybrana została oferta firmy Strabag za kwotę ok. 798 mln zł.
O inwestycji
Obwodnica o długości ok. 18 km będzie drogą dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem, omijając miasto po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód (węzeł na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S3 z DK12), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej DK12.
Zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych, będących dwupoziomowymi skrzyżowaniami:
• Nielubia, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i DK12 w kierunku Głogowa,
• Słone, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól – Głogów,
• Głogów Lotnisko, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów – Grodziec Mały,
• Serby, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze – Głogów,
• oraz przebudowę ronda na węźle Głogów Zachód.
Powstanie także, wyczekiwana przez mieszkańców i użytkowników drogi, przeprawa przez Odrę
Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo wybudowane zostaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych). Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2025-2028.
Jedna z siedmiu obwodnic w woj. dolnośląskim
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i warunków ruchu. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Głogowa jest zaplanowana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jako jedna z siedmiu obwodnic na Dolnym Śląsku. Pozostałych sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych.
• Dla obwodnicy Legnicy (DK94), Milicza (DK15) oraz Międzyborza (DK25) oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowych.
• Dla pozostałych, tj. obwodnic Kaczorowa (DK3), Oławy (DK94) i Złotego Stoku (DK46), prowadzone są prace przygotowawcze (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe).
Źródło: GDDKiA