Wydano decyzję o zezwoleniu na realizację drugiego odcinka autoastrady A2 pomiędzy Siedlcami i Białą PodlaskąGDDKiA

Wydano decyzję o zezwoleniu na realizację drugiego odcinka autoastrady A2 pomiędzy Siedlcami i Białą Podlaską

Orzech
Orzech
REKLAMA

Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na ok. 19-kilometrowy odcinek autostrady A2 pomiędzy węzłem Siedlce Południe (Swoboda) a rejonem miejscowości Malinowiec. Umożliwia ona rozpoczęcie robót w terenie, a także procedur odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości.

Co jest do wykonania

Etap projektowania jest już zakończony, kolejny to realizacja robót w terenie. Po przekazaniu placu budowy wykonawca inwestycji rozpocznie prace budowlane. Powstanie 19 km dwujezdniowej, z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu, autostrady A2. Wybudowany zostanie węzeł Siedlce Wschód (Borki). Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kontrakt

Wykonawcą inwestycji w formule Projektuj i buduj jest firma Strabag. Umowa o wartości prawie 700 mln zł została podpisana 1 kwietnia 2021 r. Obecnie rozpatrywane są roszczenia wykonawcy dotyczące wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (m.in. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID). Termin ukończenia prac wynikający z podpisanej umowy (koniec 2024 r.) może zostać przesunięty, jeśli wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego, gdy są zasadne zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy.

GDDKiA
GDDKiA

Procedura odszkodowawcza

Wydanie decyzji ZRID umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac (po przekazaniu placu budowy). Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości to także rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań, które prowadzi Wojewoda Mazowiecki.

A2 na wschód od Stolicy

Realizację przedłużenia autostrady od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego w kierunku granicy z Białorusią podzielono na kilka krótszych odcinków. W realizacji, w trybie Projektuj i buduj, jest 101 kilometrów trasy do węzła Biała Podlaska. Dalsza część do granicy z Białorusią realizowana będzie w trybie Buduj. Obecnie toczy się postępowanie o wydanie decyzji ZRID.

Mińsk Mazowiecki - Siedlce (ok. 37,5 km)

Na trzech zadaniach trwają roboty budowlane:

Kałuszyn - Groszki: budowane są nasypy, rozpoczęto realizacje warstw konstrukcyjnych nawierzchni. W zakresie budowy obiektów inżynierskich betonowane są podpory i ustroje nośne, realizowane najazdy na obiekty. Budowana jest kanalizacja deszczowa, odwodnienie, fundamenty pod ekrany akustyczne. W toku jest budowa zasilania systemu zarządzania ruchem. Zaawansowanie robót ok. 33 proc.

REKLAMA

Groszki - Siedlce Zachód (Gręzów): budowane są nasypy, realizowane wykopy. W zakresie budowy obiektów betonowane są fundamenty i podpory. Trwa budowa kanalizacji deszczowej, przebudowywane są wodociągi, usuwane kolizje elektroenergetyczne. Zaawansowanie robót ok. 3,5 proc.

Siedlce Zachód (Gręzów) - Siedlce Południe (Swoboda): budowane są nasypy, rozpoczęto realizacje warstw konstrukcyjnych nawierzchni. W zakresie budowy obiektów betonowane są podpory i ustroje nośne, realizowane najazdy na obiekty, zbrojenie, ściany oporowe, układana jest konstrukcji stalowa. Trwa budowa kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie robót ok. 46,6 proc.

Dla pierwszego i trzeciego zadania umowy zostały podpisane wiosną 2020 r. a termin zakończenia został zaplanowany jesienią 2023 r. Kontrakt dla zadania środkowego odcinka GDDKiA podpisała na początku 2021 r. z terminem zakończenia w wakacje 2024 r.

Obecnie terminy umowne nie uległy zmianie, czyli nie zostały podpisane aneksy. W procedowaniu są roszczenia wykonawców. Oczekują oni wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (np. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID). Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego, gdy są zasadne zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy.

Siedlce - Biała Podlaska (ok. 63,5 km)

W kwietniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na cztery fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej.

We wrześniu 2022 r. GDDKiA otrzymała decyzję ZRID dla odcinka Swory - Biała Podlaska. Obecnie budowane są nasypy, realizowane wykopy. Na obiektach trwa zbrojenie, betonowanie, montaż murów oporowych, wykonywana jest izolacja. Ponadto trwa budowa kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych. Zaawansowanie robót przekroczyło 35 proc.

Dla dwóch odcinków, pomiędzy miejscowościami: Malinowiec i Swory, trwają postępowania administracyjne w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że na przełomie II i III kwartału 2023 r. otrzyma decyzję ZRID, co umożliwi wykonawcom rozpoczęcie robót w terenie. Zgodnie z zawartymi umowami zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r.

32 kilometry do granicy państwa w projektowaniu

Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. W styczniu 2022 r. do Wojewody Lubelskiego Dyrekcja złożyła wnioski o decyzje ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA