[zachodniopomorskie] Budowa DW-560 zakończona i rozliczona

RynekInfrastruktury
Kończy się oficjalnie przebudowa trasy z Brodnicy przez Rypin w kierunku Sierpca, która łączy dwie drogi krajowe. Inwestycja kosztowała 48,5 mln złotych. Udało się ją zrealizować dzięki unijnym funduszom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Większość prac na DW-560 została zrealizowana w 2010 roku. W ubiegłym roku toczyły się roboty wykończeniowe, związane między innymi z zagospodarowaniem terenu zielenią, wykonaniem oznakowania poziomego. Ponieważ inwestycja realizowana jest ze środków unijnych niezbędne było także rzetelne rozliczenie finansowe po wykonaniu wszystkich prac. W tym tygodniu zostało ono sfinalizowane.


W piątek (22 czerwca) o godzinie 9:30 nastąpi uroczysty odbiór zmodernizowanej drogi. Odbędzie się on na wylocie drogi z Rypina w kierunku Sierpca w miejscowości Dylewo. Weźmie w nim udział marszałek województwa, Piotr Całbecki. – Sukcesywnie modernizujemy drogi w naszym regionie. Staramy się odbudowywać je w dobrych standardach i parametrach. Przed nami jeszcze wiele do zrobienia, ale co roku oddajemy do użytku coraz więcej kilometrów tras po których jeździ się bezpieczniej i bardziej komfortowo – mówi marszałek.

W ramach modernizacji DW-560 na drodze położono nie tylko nowe warstwy asfaltu. Wbudowano w nie także specjalną siatkę poliwęglanową, która wzmocniła istniejącą konstrukcję jezdni. Na terenach zurbanizowanych zbudowane zostały między innymi chodniki i dodatkowe przejścia dla pieszych. Wzdłuż całej drogi ustawiono nowe oznakowanie pionowe i wykonano oznakowanie poziome z trwałego „termoplastu”. Wprowadzano też elementy uspokojenia ruchu. To przede wszystkim azyle, umożliwiające pieszym dwuetapowe pokonywanie jezdni oraz wysepki wymuszające zredukowanie prędkości przed wjazdem na teren zabudowany. Poza tym, aby poprawić bezpieczeństwo i płynność ruch dobudowano zatoki autobusowe.


Najciekawszym elementem zmodernizowanej drogi jest rondo turbinowe w Rypinie. Nie jest to klasyczna turbina, ale działa na podobnej zasadzie. Kierowca wjeżdżając na rondo tylko raz ustępuje pierwszeństwa – wyjaśnia dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. Na samym rondzie potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. To sprawia, że tego typu skrzyżowania są bardziej bezpieczne, a poza tym gwarantują większą płynność ruchu. Po roku od zakończenia prac możemy powiedzieć, że to rozwiązanie w tym miejscu bardzo dobrze się sprawdziło. Cieszy również to, że miasto bardzo ambitnie podeszło do utrzymania zieleni przy zmodernizowanej trasie. Zdaniem starosty Rypina inwestycja pozwoliła znacznie skrócić czas przejazdu pomiędzy Brodnicą, Rypinem i Sierpcem.


– Ta inwestycja to przykład doskonałej współpracy z marszałkiem województwa, radnymi i Zarządem Dróg Wojewódzkich. Udało się ją także zrealizować dzięki wspólnemu lobbingowi powiatów rypińskiego, brodnickiego, wąbrzeskiego i golubsko-dobrzyńskiego. Zmodernizowana droga znacznie ułatwiła mieszkańcom tych powiatów dojazd do DK nr 10 prowadzącej na Warszawę. Cieszy mnie to, że w czasie prac zdecydowano się na zastosowanie wielu sprawdzonych elementów poprawiających bezpieczeństwo ruchu. Dzięki nowemu rondu w centrum Rypina poprawiła się płynność jazdy. Zabrakło mi jedynie ronda na skrzyżowaniu Warszawskiej z Młyńską, ale liczę, że w przyszłości uda się wrócić do tego tematu, podobnie jak do odnowienia krótkich fragmentów drogi wyłączonych z modernizacji – mówi starosta.


Droga ma duże znaczenie komunikacyjne w regionie. Stanowi łącznik pomiędzy drogą krajową nr 10 i 15. Została ona zbudowana w okresie międzywojennym i łączyła dawny zabór pruski z rosyjskim. Granicą była niewielka struga Pissa pod Osiekiem. Warto dodać, ze do lat 80. XX wieku należała do dróg pierwszej kategorii – odpowiednika dzisiejszych dróg krajowych.