Bardzo dobra wiadomość. Jest zielone światło dla jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w Aglomeracji Wrocławskiej. Urząd Zamówień Publicznych zakończył postępowanie kontrolne dotyczące procedury przetargowej na realizację ostatniego etapu Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Tym samym inwestycja może wejść w fazę realizacji.
Przypomnijmy, w ostatnich dniach 2024 roku, inwestor – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK), rozstrzygnęła przetarg na wybór wykonawcy ostatniego odcinka tej ważnej drogi dla stolicy Dolnego Śląska i okalających Wrocław od wschodu i południa gmin. Zdecydowano się na wybór najtańszej oferty jaką złożyła firma Skanska, która chce zrealizować tę inwestycję za 264 miliony złotych.
Kiedy wydawało się, ze już nic nie stanie na przeszkodzie, i że w styczniu 2025 roku DSDiK podpisze z generalnym wykonawcą umowę, okazało się, że jedna z firm startujących w tym postępowaniu przetargowym złożyła odwołanie od jej wyniku.
Rozstrzygnięcie przetargu oprotestowała firma Budimex S.A., który twierdzi, że za taką kwotę nie da się zrealizować tych robót. Oferta tej warszawskiej spółki opiewała na 275 milionów złotych. Odwołanie wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej, która musi je rozpatrzyć. Kontrola zamiast 2-3 miesięcy, potrwała znacznie dłużej.
Zawarcie umowy było wstrzymane do czasu zakończenia obowiązkowej kontroli przetargu przez Urząd Zamówień Publicznych, co wynikało z faktu, że wartość kontraktu przekracza 20 mln euro.
Kontrola zakończyła się bez istotnych zastrzeżeń. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Michała Nowakowskiego Radio Wrocław, podpisanie umowy nastąpi w nadchodzącym tygodniu.
Zakończenie prac i otwarcie ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia planowane było na drugą połowę 2027 roku. Ten termin jednak wydaje się na dzień dzisiejszy nierealny. Prawdopodobnie ta newralgiczna dla południowych osiedli Wrocławia i okolic droga zostanie ukończona i oddana do użytkowania w I połowie 2028 roku.
Jak będzie wyglądał ostatni odcinek obwodnicy?
Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.
Na odcinku od ul. Karkonoskiej do Kutrzeby droga będzie miała dwie jezdnie (na każdej z nich będą dwa pasy). Fragment od ulicy Kutrzeby do Grota-Roweckiego będzie jednojezdniowy, ale drogowcy zostawią miejsce na rozbudowę trasy w przyszłości.
Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.
Obwodnica czy zwykła droga?
Wielu kierowców zwraca uwagę, że Wschodnia Obwodnica Wrocławia, w porównaniu do obwodnic innych, dużych miast w Polsce, ro zwykła droga. I jest w tym dużo racji. Patrząc na np. obwodnice Krakowa (wschodnią, północną), ring wokół Łodzi, Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej czy planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina, nasza "obwodnica" wygląda przy nich więcej niż "blado". Trzeba jednak podkreślić, że WOW to inwestycja samorządowa, a pozostałe to inwestycje rządowe, drogi szybkiego ruchu.