Wkrótce rozpocznie się budowa ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy WrocławiaDSDiK

Wkrótce rozpocznie się budowa ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia

REKLAMA

Bardzo dobra informacja na koniec 2024 roku. Rozstrzygnięto w końcu przetarg na realizację odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od ronda przy Grota - Roweckiego do al. Karkonoskiej.

Przypomnijmy, w sierpniu otworzono oferty w przetargu na realizację tej inwestycji. Wśród 15 złożonych ofert, najtańsza była ta, którą złożyła firma Skanska, która wyceniła swoje prace na kwotę 264 mln zł. Pojawił się jednak duży problem. Inwestor, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) zaplanowała na tę inwestycję tylko 217 milionów złotych.

Na szczęście, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, ostatecznie jednak znalazły się dodatkowe, brakujące pieniądze. Kilka dni przed świętami Sejmik ostatecznie zatwierdził budżet dla Dolnego Śląska na 2025 rok, w którym znalazły się też środki finansowe na dokończenie Wschodniej Obwodnicy Wrocławia w wysokości 88,2 mln złotych. Pozostałe pieniądze na tę inwestycję znajdą się w następnych latach.

Umowa z firmą Skanska ma zostać podpisana na początku przyszłego roku

Urzędnicy nie podają dokładnego terminu. Jak zapowiada inwestor, w 2025 roku zaplanowane są roboty przygotowawcze, prace saperskie i archeologiczne, wycinka drzew oraz rozpoczęcie odhumosowywania terenu. Wypłacone zostaną też odszkodowania właścicielom ziem, przez które ma przebiegać obwodnica.

Jeżeli nie wystąpią podczas samej budowy żadne dodatkowe problemy, kierowcy będą mogli korzystać z nowej trasy w drugiej połowie 2027 roku.

Jak będzie wyglądał ostatni odcinek obwodnicy?

Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.

Na odcinku od ul. Karkonoskiej do Kutrzeby droga będzie miała dwie jezdnie (na każdej z nich będą dwa pasy). Fragment od ulicy Kutrzeby do Grota-Roweckiego będzie jednojezdniowy, ale drogowcy zostawią miejsce na rozbudowę trasy w przyszłości.

Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

DSDiK
DSDiK
REKLAMA

Metr po metrze

Trasa drogi wojewódzkiej będzie biegła od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) km 0+000 do skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego km 3+672. Początek trasy znajduje się w rejonie węzła A4 Bielany Wrocławskie – ul. Karkonoska we Wrocławiu. Odcinek ten zaczyna się po wschodniej stronie ul. Karkonoskiej, naprzeciwko Parku Handlowego Auchan Bielany, a integracja z istniejącym układem komunikacyjnym obejmuje budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Francuskiej i ul. Szwedzkiej, blisko Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Bielany”. Trasa przekracza rzekę Ślęzę, przechodzi przez tereny kolejowe, pola uprawne, obszar zadrzewień przy Torze Wyścigów Konnych „Partynice", mijając m.in. kompleks szkolno-przedszkolny, a następnie łączy się z rondem przy ul. Grota-Roweckiego.

Zaprojektowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 372 obejmuje trasy dwujezdniowe i jednojezdniowe. Przekroje dwujezdniowe są planowane na odcinku od km 0+000 do km ok. 2+776, natomiast jednojezdniowe, z rezerwą terenową na drugą jezdnię, są przewidziane od km ok. 2+776 do km ok. 3+558. Ostatni odcinek od km ok. 3+558 do końca trasy (km ok. 3+624) również ma być dwujezdniowy. Dla każdej jezdni przewidziano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, a także wewnętrzne i zewnętrzne opaski o szerokości 0,5 m. Minimalna szerokość poboczy wyniesie 1,5 m.

W ramach projektu przewidziana jest budowa jednostronnej ścieżki pieszo-rowerowej oddzielonej od jezdni pasem zieleni. Planuje się także budowę oraz przebudowę ścieżek rowerowych wraz z chodnikami w miejscach złączenia nowej drogi z istniejącą infrastrukturą w rejonie ulic: Szwedzkiej, Niebieskiej, Działkowej, Radosnej oraz Kutrzeby. Ponadto inwestycja obejmuje budowę/rozbudowę 16 skrzyżowań, wiaduktu nad linią kolejową nr 285 w km ok. 0+306 z murami oporowymi, mostu nad rzeką Ślęzą w km ok. 0+882, a także dwóch murów oporowych.

DSDiK, / Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
DSDiK, / Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
DSDiK, / Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
DSDiK, / Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
DSDiK, / Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
DSDiK, / Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
DSDiK, / Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka
DSDiK, / Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka

Obwodnica czy zwykła droga?

Wielu kierowców zwraca uwagę, że Wschodnia Obwodnica Wrocławia, w porównaniu do obwodnic innych, dużych miast w Polsce, ro zwykła droga. I jest w tym dużo racji. Patrząc na np. obwodnice Krakowa (wschodnią, północną), ring wokół Łodzi, Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej czy planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina, nasza obwodnica wygląda przy nich więcej niż "blado". Trzeba jednak podkreślić, że WOW to inwestycja samorządowa, a pozostałe to inwestycje rządowe, drogi szybkiego ruchu.

Długi czas realizacji całej inwestycji (niemal dwie dekady) to też nie jest powód do dumy dla władz naszego województwa (wszystkich kadencji).

Życzymy jak najszybszego dokończenia tej jakże ważnej dla Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej inwestycji, z nadzieją, Że uda się ją zrealizować bez przeszkód i ring wokół stolicy Dolnego Śląska zostanie w końcu domknięty.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA