Zmiany w przepisach regulujących funkcjonowanie Polskiej Strefy InwestycjiPixabay

Zmiany w przepisach regulujących funkcjonowanie Polskiej Strefy Inwestycji

Orzech
Orzech
REKLAMA

Koniec roku 2023 przyniósł zmiany w przepisach regulujących funkcjonowanie Polskiej Strefy Inwestycji. Polska Strefa Inwestycji od tego roku będzie jeszcze bardziej przyjazna dla przedsiębiorców! To, dzięki nowelizacji przepisów, regulujących funkcjonowanie Polskiej Strefy Inwestycji i dostosowaniu do aktualnych regulacji unijnych.

W dniu 27 grudnia 2023 r. znowelizowane zostało bowiem Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 2861 – dalej: „Rozporządzenie PSI”). Konieczność wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu PSI wiąże się z nowelizacją regulacji unijnych tj. Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej: „Rozporządzenie 651/2014” lub „GBER”), które jest podstawą prawną do udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom w Polsce.

Zmiany wprowadzone w Rozporządzeniu 651/2014, w zakresie pomocy regionalnej, które mają wpływ na Rozporządzenie PSI to przede wszystkim:

- przedłużenie jego obowiązywania do dnia 31 grudnia 2026 r. Rozporządzenie 651/2014 wskazuje warunki, po spełnieniu których państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc publiczną w określonych obszarach bez obowiązku uprzedniego zgłoszenia Komisji Europejskiej. Możliwość udzielania pomocy na podstawie programów pomocowych zgodnie z warunkami GBER znacząco skraca i poprawia efektywność procesu udzielania pomocy publicznej;

- zwiększenie limitu pomocy publicznej niepodlegającej notyfikacji (zwiększone zostały progi kosztów kwalifikowalnych z 50 mln euro do 55 mln euro oraz ze 100 mln euro do 110 mln euro do wyliczenia dostosowanej kwoty pomocy, czyli maksymalnej dopuszczalnej wartości pomocy);

- zmiana definicji jednostkowego projektu inwestycyjnego przez zawężenie zaliczania do jednostkowego projektu jedynie projektów rozpoczętych przez tego samego przedsiębiorcę (na poziomie grupy) związanych z tą samą lub podobną działalnością;

- rozszerzenie warunku dla kosztów kwalifikowanych w przypadku pomocy przyznawanej na dywersyfikację również na mikro-, małych i średnich przedsiębiorców;

- wprowadzenie definicji określenia „na warunkach rynkowych”;

- zawężenie zakresu sektorów wykluczonych z możliwości udzielania pomocy publicznej (brak konieczności zmiany Rozporządzenia PSI);

- wprowadzenie definicji „zakończenia inwestycji” (brak konieczności zmiany Rozporządzenia PSI – w decyzjach o wsparciu nowych inwestycji wydawanych na podstawie Rozporządzenia PSI wskazywana jest data zakończenia inwestycji).

Mając na uwadze powyższe, w Rozporządzeniu PSI wprowadzone zostały następujące zmiany:

Najważniejszą zmianą jest wydłużenie okresu obowiązywania Decyzji o Wsparciu wydawanych na okres krótszy niż 15 lat o 2 lata.

REKLAMA

Dzięki temu Decyzje o Wsparciu wydawane przez Krakowski Park Technologiczny będą mogły być wydawane na okres:

- 15 lat – dla inwestycji zlokalizowanych co najmniej w 51% na terenach objętych granicami Specjalnej Strefy Ekonomicznej Krakowski Park Technologiczny;

- 15 lat – dla inwestycji zlokalizowanych na terenie powiatów: jędrzejowskiego (woj. świętokrzyskie), olkuskiego, chrzanowskiego, wadowickiego oraz oświęcimskiego;

- 14 lat – dla inwestycji zlokalizowanych na pozostałym obszarze województwa małopolskiego.

Precyzuje się §2 Rozporządzenia PSI poprzez dodanie ust. 3, zgodnie z którym decyzji o wsparciu nie wydaje się na inwestycje odtworzeniowe. Przypomnijmy, że inwestycje odtworzeniowe (reinwestycje) polegają na zastąpieniu starych i zużytych urządzeń nowymi – bardziej wydajnymi. Dzięki takim inwestycjom firmy mogą utrzymać produkcję na stałym poziomie (dodatkowo takie inwestycje mogą poprawić jakość produktów). Jako przykład inwestycji odtworzeniowej należy wskazać inwestycje następującego rodzaju: naprawy, remonty, nakłady niezbędne do odtworzenia majątku, wymiana poszczególnych elementów procesu produkcyjnego bez jego całościowej zmiany. Powyższy zakaz obowiązywał od samego początku istnienia Polskiej Strefy Inwestycji.

Dostosowuje się treść §6 ust. 4 Rozporządzenia PSI poprzez podwyższenie (zgodnie z Rozporządzeniem 651/2014 limitów pomocy publicznej odpowiednio do 55 mln EUR oraz 110 mln EUR). Jednocześnie nie nastąpiła zamiana definicji dużego projektu inwestycyjnego. Nadal jest on rozumiany jako nowy projekt inwestycyjny, którego koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln euro według kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia wydania decyzji o wsparciu.

W §6 ust. 6 Rozporządzenia PSI zmienia się definicję projektu jednostkowego nadając mu nowe, następujące brzmienie - Inwestycję związaną z taką samą lub podobną działalnością w rozumieniu art. 2 pkt 50 rozporządzenia nr 651/2014, rozpoczętą przez tego samego przedsiębiorcę lub innego przedsiębiorcę należącego do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106 oraz z 2022 r. poz. 1488) w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prac nad nową inwestycją objętą pomocą w tym samym podregionie wyróżnionym na poziomie trzecim (NUTS 3), zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz. Urz. UE L 154 z 21.06.2003, str. 1, z późn. zm. 3 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 14, t. 1, str. 196), uznaje się za część wcześniej rozpoczętej nowej inwestycji. Zgodnie z przepisami GBER, “taka sama lub podobna działalność” oznacza działalność w tej samej klasie (czterocyfrowy kod numeryczny) statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej (NACE).Powyższa zmiana jest korzystna dla przedsiębiorców z jednej grupy kapitałowej, którzy prowadzą różne działalności, a którym poprzednie brzmienie przepisów GBER ograniczało możliwości inwestycyjne w przypadku, w którym inny podmiot z grupy uzyskał pomoc publiczną na realizację inwestycji.

Dodano odwołanie do definicji „nabycia na warunkach rynkowych” zawartej w art. 2 pkt 39a GBER. Dotyczy to: wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych (§8 ust. 1 pkt 1 lit. b Rozporządzenia PSI), nabycia aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił.

Od roku 2024, w przypadku inwestycji polegającej na dywersyfikacji produkcji istniejącego zakładu - koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą muszą przekraczać o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów wykazaną na koniec roku obrotowego poprzedzającego rok obrotowy, w którym rozpoczęto realizację tej nowej inwestycji. Wymóg ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców, zarówno dużych jak i MŚP.

Podsumowanie

Wprowadzone w Rozporządzeniu PSI zmiany mają zasadniczo charakter precyzujący i służą dostosowaniu brzmienia polskich przepisów do regulacji unijnych. Wprowadzone zmiany należy ocenić jako korzystne dla przedsiębiorców. W szczególności należy podkreślić wydłużenie okresu obowiązywania decyzji o wsparciu o 2 lata, co umożliwi przedsiębiorcom efektywne i pełne skorzystanie z ulgi podatkowej przyznawanej na podstawie decyzji o wsparciu. Rozporządzenie PSI w znowelizowanym brzmieniu obowiązuje od dnia 30 grudnia 2023 r. Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

Źródło: KPT

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA