Już w najbliższy poniedziałek, pierwsi kierowcy przejadą nowymi odcinkami obwodnicy Krakowa. 23 grudnia zaplanowano otwarcie północnej obwodnicy Krakowa S52 i trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma, będzie więc pełna dwupasmówka do Warszawy.
W ramach budowy północnej obwodnicy Krakowa S52 powstały też dwa tunele: dłuższy, o długości 653 metrów w Zielonkach i krótszy, 496 metrowy w Batowicach.
W ramach tej wielkiej inwestycji wybudowana została dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia posiada po trzy pasy ruchu.
W ciągu trasy ekspresowej powstało 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostały węzły: Modlnica – do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice, Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską, Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29-listopada, Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły).
W ramach tej inwestycji powstała, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa kosztowała łącznie 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: tureckiej Gulermak (lider) i polskiej Mosty Łódź S.A. (partner).
Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa S52 i trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma
Dzięki tym dwóm odcinkom sytuacja komunikacyjna w aglomeracji krakowskiej ma znacząco się poprawić, ale nie brakuje krytycznych głosów. Są obawy, że niedokończony ring IV obwodnicy spowoduje armagedon w Nowej Hucie. Czy tak rzeczywiście się stanie?
Dziennikarze Radia Kraków przetestowali już nowe trasy, żeby sprawdzić, czy taki scenariusz jest realny:
Dofinansowanie UE
Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7, zamykając w ten sposób IV obwodnicę Krakowa. Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7).
Otwarcie tej drogi ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.
Nowa droga ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.
MAPA PRZEBIEGU:
Zdjęcie główne w artykule: s52-polnocnaobwodnicakrakowa.pl