Po wielu latach oczekiwań we Wrocławiu została otwarta Aleja Wielkiej Wyspy i nowe mosty przez Odrę i Oławę. Nowa trasa łączy Krzyki z Biskupinem i Sępolnem, diametralnie poprawi komunikację we wschodniej części Wrocławia.
W piątek 22 grudnia, chwilę przed godziną 22 drogowcy otworzyli dla ruchu całą Aleję Wielkiej Wyspy, która to trasa ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę i – co podkreśla magistrat – nie jest to obwodnica. Zostały tam bowiem wprowadzone ograniczenia w tonażu samochodów ciężarowych.
Aleja Wielkej Wyspy ma łącznie 3,5 km długości. Na niemal całym odcinku nowej trasy można poruszać się z prędkością 50 km/h, jedynie na niewielkim fragmencie między mostem nad Oławą a wiaduktem nad ul. Krakowską obowiązuje ograniczenie do 40 km/h.
Ważna informacja dla wszystkich kierowców: na Alei Wielkiej Wyspy nie można też wyprzedzać - na całym odcinku wyznaczona jest ciągła linia.
W ramach budowy Alei Wielkiej Wyspy powstały dwa mosty – krótszy nad Oławą (ok. 350 metrów długości) oraz dłuższy, 700-metrowy nad Odrą. Krótszy most nazwę Na Wilczym Kącie, od nazwy pobliskiego osiedla, które zostało włączone w granice Wrocławia w 1808 roku. Dłuższy został nazwany Olimpijskim – w nawiązaniu do do położonego niedaleko Stadionu Olimpijskiego.
Inwestycja nie została jeszcze zakończona, ale samochody mogą już całą drogą bezpiecznie jeździć. Wykańczanie części tras dla pieszych i rowerzystów będzie jeszcze trwało, podobnie jak nasadzenia zieleni. Rosną tu już klony jawory, klony i będzie aleja lipowa z gatunków szerokolistnej, drobnolistnej i srebrzystej. Wśród krzewów są ligustr pospolity, jaśminowiec wonny, dereń rozłogowy, śnieguliczka biała, tawuła szara i japońska, grab pospolity i róża. Po zamontowanych wzdłuż Alei ekranach przyrodniczych piąć się będą wiciokrzew, chmiel i bluszcz.
Generalnym wykonawcą całej inwestycji było konsorcjum firm Banimex Sp. z o.o. i Azi-Bud Sp. z o.o. z Będzina. Koszt przedsięwzięcia to 262 869 000 złotych i w całości sfinansowało je miasto Wrocław.