DODAJ

Newag i Pesa złożyły oferty w przetargu na 11 nowych pociągów dla Kolei Dolnośląskich

Komunikacja publiczna / Wrocław
Foto: Koleje Dolnośląskie
Orzech
2016-11-17 23:23:58
Koleje Dolnośląskie otworzyły oferty w dużym przetargu na dostawę 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). 
Dolnośląski przewoźnik wybierze między Pesą a Newagiem, które to dwie firmy złożyły swoje oferty. Więcej szans daje się firmie Newag, która dostarczyła już wcześniej Kolejom Dolnośląskim szesnaście pojazdów z tej rodziny.

Według nieoficjalnych informacji Newag zaproponował korzystniejszą cenę (19,7 mln zł netto za 1 szt.) i dłuższą gwarancję (48 miesięcy) niż Pesa (19,92 mln zł za 1 szt., 36 miesięcy gwarancji). Newag prowadzi też pod względem liczby stałych miejsc siedzących (249 do 238) w EZT. Za to kryterium można otrzymać 25 proc. punktów w tym przetargu. Cena stanowić będzie o wyborze w 60 proc., a okres gwarancji na pojazdy w 15 proc. Szacowana wartość zamówienia przekracza 200 mln zł netto. Wszystkie EZT mają pojawić się do końca listopada 2017 r. 

Z opisu wymagań technicznych, jakie spełnić mają dostawcy tych 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich, można śmiało stwierdzić, że dolnośląski przewoźnik zamówi najlepiej wyposażone i najwygodniejsze regionalne pociągi jeżdżące w Polsce.

Będą następne zakupy nowych EZT

Aktualnie rozstrzygany przetarg to dopiero wstęp do większych zakupów nowych pojazdów przez Koleje Dolnośląskie. Jak zapowiada Samorząd Województwa Dolnośląskiego wraz z przewoźnikiem Koleje Dolnośląskie, w latach 2017-2022 planowana jest kontynuacja rozpoczętego właśnie procesu wymiany i unowocześniania taboru kolejowego służącego obsłudze połączeń regionalnych na terenie całego Dolnego Śląska, ze szczególnym uwzględnieniem Wrocławia i Aglomeracji Wrocławskiej.

Przez najbliższe lata na nowe pojazdy ma zostać wydane 613 mln zł. Finansowanie mają zapewnić Regionalny Program Operacyjny oraz Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Łącznie Dolny Śląsk ma wzbogacić się o 28 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (włącznie z rozpisanym właśnie przetargiem na 11 EZT).

Następnym krokiem Kolei Dolnośląskich będzie zakup kolejnych 9 sztuk fabrycznie nowych 5-członowych EZT, które zostaną zamówione w dwóch partiach. 5 sztuk ma zostać zamówionych i wyprodukowanych w 2019 roku i przekazanych do eksploatacji w 2020 roku, a następne 4 sztuki mają być produkowane w 2020 roku i przekazane do eksploatacji w 2021 roku.

Ostatnim aktualnie planowanym etapem inwestycyjnym będzie zakup 8 sztuk 4-członowych fabrycznie nowych EZT, których produkcja jest zaplanowana na rok 2021, a wejście do eksploatacji w 2022 roku.

Koleje Dolnośląskie szacują, że z w 2018 roku liczba pojazdów w taborze wzrośnie do 27 sztuk. Tendencja wzrostowa ma zostać utrzymana aż do 2022 roku, kiedy to liczba ta wyniesie 44 sztuko pojazdów.