DODAJ

Osiedlowy radny o decyzji zarządu województwa w sprawie WOW: To krok w dobrym kierunku

Drogi i mosty / Wrocław
Osiedlowy radny o decyzji
Mariusz Bartodziej
2018-01-23 23:42:18
Zarząd województwa podzielił realizację południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia na dwie części. – Etapowanie budowy WOW uznajemy za krok w dobrym kierunku, jednak nie rozwiązuje ono całego problemu – ocenia Sebastian Wilk, przewodniczący zarządu osiedla Ołtaszyn.

Etapowanie budowy WOW uznajemy za krok w dobrym kierunku, jednak nie rozwiązuje ono całego problemu, ponieważ południowe osiedla Wrocławia potrzebują dokończenia całej obwodnicy. Potwierdza to zebranie już ponad pięciu tysięcy głosów w sprawie realizacji wariantu przez Wysoką. Spora część mieszkańców tej miejscowości podpisała petycję – mówi Sebastian Wilk.

Dodaje, że zrealizowanie pierwszego etapu południowego odcinka może zwiększyć natężenie ruchu na takich osiedlach jak Ołtaszyn, Partynice, czy Wojszyce.

Optymistyczne jest jednak to, że urzędnicy wciąż stawiają na pierwszy wariant. Duże nadzieję pokładamy w nowym regionalnym dyrektorze ochrony środowiska – wyjaśnia Wilk.

Podkreśla, że WOW powinna powstać jak najszybciej. – Jeśli jedyną droga jest etapowanie, to trudno – uzyskamy częściowy efekt. Ostatni odcinek powstanie za kilka lat, być może już tylko w najbardziej ekonomicznie wersji – bez ekranów akustycznych, dodatkowych miejsc parkingowych, kładek dla pieszych i dróg pożarowych

Radny z Ołtaszyna twierdzi, że takie miejscowości jak Wysoka zaczynają mieć problem z korkami na swoich drogach, co wynika ze zwiększania się liczby mieszkańców w nowych inwestycjach deweloperskich. Jego zdaniem już dziś poświęcają oni zbyt dużo czasu na dojazdy do pracy we Wrocławiu.
 
Obwodnica ułatwi życie wszystkim, czas na odpowiedzialne decyzje. Blokowanie budowy to działanie na szkodę aglomeracji i swoich sąsiadów – podsumowuje Sebastian Wilk.

"Nie możemy dłużej zwlekać"

Nie możemy dłużej zwlekać z rozpoczęciem budowy ostatniego południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia. Decyzją zarządu dzielimy brakujący fragment na dwie części. Na przełomie marca i kwietnia rozpisujemy przetarg na budowę tego między rondem w Żernikach i ul. Grota Roweckiego – zapowiada Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Dodaje, że nie spodziewają się problemów z wydaniem decyzji środowiskowej, ponieważ będzie za to odpowiedzialny burmistrz Siechnic, a nie regionalny dyrektor ochrony środowiska, a w dodatku dokumentacja jest już gotowa. Procedura przetargowa ma potrwać kilka miesięcy, natomiast budowa – około półtora sezonu.

Robimy krok do przodu. Zaczynamy angażować środki unijne, które nie mogą czekać w nieskończoność. Doprowadzamy do sytuacji, w której nikt nie będzie w kolejnej kadencji kwestionował zasadności dokończenia zaledwie 4 km tej drogi. Apeluję do członków Inicjatywy Wysoka – wyciszmy emocje, zacznijmy realizować odcinek, który nie budzi kontrowersji – mówi Michalak.



Zbiórka podpisów od miesiąca


Uznaliśmy, że nie możemy dłużej bezczynnie czekać na działania urzędników. Chcemy ich wspomóc i zmotywować. Przede wszystkim też uświadomić, że ta droga musi powstać w związku z rozwojem miasta, a teraz, dzięki zagwarantowanym środkom unijnym, można ją zrealizować w bardzo dobrym standardzie – tłumaczył Sebastian Wilk, przewodniczący zarządu osiedla Ołtaszyn.

Przez najbliższe tygodnie będziemy cierpliwie odpowiadali na protesty części mieszkańców Wysokiej zorganizowanych w Stowarzyszeniu "Inicjatywa Wysoka". Taki obowiązek – po otrzymaniu 318 protestów – nałożył na nas Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, przedłużając jednocześnie wydanie decyzji środowiskowej w sprawie południowego odcinka WOW do końca lutego 2018 roku – mówił podczas zorganizowanej w grudniu konferencji Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

Tłumaczył, że podpisali już umowę z wykonawcą północnego odcinka, a jeśli chodzi o południowy, to zabezpieczyli 90 mln zł i skończyli w październiku kompletować raport środowiskowy. 

Niezmiennie preferujemy wariant prowadzący przez Wysoką w zagłębieniu, z kładką pieszo-rowerową łączącą obie strony osiedla i rondem umożliwiającym włączenie się do drogi – zgodny z obowiązującym od dawna miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.