W ramach rozwijania kolei aglomeracyjnej, w najbliższych latach mają zostać uruchomione dwa połączenia: Wrocław Sołtysowice-Jelcz-Laskowice, ze stacjami na Wojnowie i w Miłoszycach oraz Wrocław-Świdnica, ze stacjami w Bielanach Wrocławskich i Sobótce. Sprawdziliśmy, jak idą przygotowania do tych inwestycji.
O planach stworzenia Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej mówi się od dawna. Temat wrócił jesienią zeszłego roku, przy okazji referendum lokalnego i wyborów parlamentarnych.
W październiku 2015 roku prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz i członek zarządu Dolnego Śląska Jerzy Michalak złożyli wspólną deklarację dotyczącą kolei aglomeracyjnej.
– Wdrożenie systemu przewozów kolejowych w obszarze aglomeracji wrocławskiej jest kluczowym warunkiem integracji wschodniej i centralnej części województwa dolnośląskiego. Kolej aglomeracyjna powinna i ma realne szanse przejąć znaczną część ruchu pasażerskiego. Jej uruchomienie przyczyni się zatem do spowolnienia przyrostów ruchu kołowego – podkreślali Rafał Dutkiewicz i Jerzy Michalak.
Dutkiewicz i Michalak tłumaczyli, że kolej aglomeracyjna, oprócz połączeń z najbliższymi miejscowościami otaczającymi Wrocław (Wołów, Żmigród, Trzebnica, Oleśnica, Jelcz, Oława, Strzelin, Kobierzyce), powinna zapewniać połączenie stolicy Dolnego Śląska z największymi ośrodkami w sąsiedztwie Wrocławia, czyli z Wałbrzychem i Legnicą.
Rolą samorządu województwa ma być stopniowe wdrażanie systemu kolei aglomeracyjnej poprzez zwiększanie częstotliwości przewozów, w pierwszej kolejności na już zmodernizowanych trasach z Legnicy, Żmigrodu, Oławy lub Brzegu.
Z kolei miasto Wrocław ma dostosowywać trasy i rozkłady jazdy komunikacji miejskiej, aby zwiększyć atrakcyjność połączeń kolejowych. Przy wszystkich przystankach linii włączanych w system kolei aglomeracyjnej, miasto wybuduje infrastrukturę parkingów rowerowych (B&R), a przy wybranych stacjach zwiększy możliwości parkowania samochodów (P&R).
Pociągiem do Jelcza i Sobótki
W lutym 2016 roku przedstawiciele urzędu marszałkowskiego zapowiedzieli, że w ramach rozwijania kolei aglomeracyjnej uruchomione zostaną dwa połączenia kolejowe: Wrocław Sołtysowice-Jelcz-Laskowice, ze stacjami na Wojnowie i w Miłoszycach oraz Wrocław-Świdnica, ze stacjami w Bielanach Wrocławskich i w Sobótce.
Sprawdziliśmy, jak idą przygotowania do tych inwestycji.
Urzędnicy tłumaczą, że projekt rewitalizacji linii kolejowej 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce-Wrocław Sołtysowice jest realizowany ze środków unijnych, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Zgodnie z harmonogramem, w tym roku powinno rozpocząć się opracowanie studium wykonalności, które ma powstać do końca 2017 roku. Następnym etapem będzie opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja remontowych robót budowlanych (w trybie "zaprojektuj i wybuduj"), co ma się zakończyć we wrześniu 2019 roku.
Obecnie trwa przygotowywanie i podpisywanie tzw. preumowy. Po jej podpisaniu ZIT złoży wniosek projektowy o dofinansowanie.
Urząd marszałkowski pełni w tym procesie rolę instytucji zarządzającej funduszami – formalnym beneficjentem projektu jest zarządca infrastruktury kolejowej, tzn. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., więc – jak tłumaczą urzędnicy – samorząd województwa nie prowadzi ani prac projektowych, ani budowlanych.
– Nasza rola wzrośnie po zakończeniu rewitalizacji, wówczas samorząd województwa będzie mógł zamówić tam połączenia kolejowe – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.
Jeśli chodzi o linię Wrocław – Świdnica (przez Kobierzyce i Sobótkę), jej rewitalizacja przewidziana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
– Aktualnie toczą się rozmowy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które są zarządcą infrastruktury, ale jednocześnie beneficjentem projektu – dodaje Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.
Nowe przystanki we Wrocławiu
W planach jest też stworzenie w stolicy Dolnego Śląska nowych przystanków kolejowych – na wrocławskim Szczepinie, Ołbinie, Osiedlu Sobieskiego, Karłowicach i Maślicach. Planowana jest też budowa nowych peronów w Iwinach i Mokronosie Górnym (wraz z parkingami przesiadkowymi Park & Ride), a także remont stacji Wrocław – Muchobór.
– W modernizację i rewitalizację linii kolejowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zainwestujemy 272 miliony złotych – mówił w lutym marszałek Cezary Przybylski.
– Wierzę, że Dolnoślązacy przekonają się do kolei. Pierwszym krokiem w tym kierunku i świetnym przykładem jest odcinek Wrocław-Legnica, na którym na zmodernizowanych torach kursują nowe pociągi. Połączenie jest niesamowitym sukcesem, a pociągi na tej trasie jeżdżą pełne. Chcemy przyspieszyć, będziemy rozwijać projekt kolejowy tak, aby do 2021 roku mówić o pełnym systemie kolei aglomeracyjnej – dodawał Jerzy Michalak.
W ubiegłym roku z usług kolei regionalnych skorzystało prawie 16 mln osób, z czego ponad 12,5 mln w aglomeracji wrocławskiej.
REKLAMA