W poniedziałek 20 lutego władze Dolnego Śląska podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, który połączy Łany z Długołęką.
Inwestycję przeprowadzi konsorcjum Strabag. Koszt budowy 10-kilometrowego odcinka trasy to około 105 mln złotych.
– Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – zapowiada Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Prace budowlane ruszą jesienią przyszłego roku, a nową trasą kierowcy pojadą w 2020 roku.
– Wschodnia Obwodnica Wrocławia wybudowana w całości stworzy razem z AOW pierścień drogowy wokół stolicy Dolnego Śląska – zaznacza Jerzy Michalak, członek zarządu województwa odpowiedzialny za rozwój dróg na Dolnym Śląsku.
Przypomnijmy, że na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi.
Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. A pod koniec 2014 roku oddano do użytku fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).
– Wybudowane dotychczas fragmenty obwodnicy odciążają południowy wjazd do Wrocławia. Nowo budowany odcinek z Łanów do Długołęki stworzy duże udogodnienie dla kierowców we wschodniej i północnej części Wrocławia, ułatwiając także komunikację w ruchu lokalnym w obrębie miasta – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
UMWD
Południowy odcinek kością niezgody
Wciąż nie wiadomo natomiast, co z budową południowego odcinka WOW, między Żernikami Wrocławskimi a Bielanami Wrocławskimi.
REKLAMA
W wyniku prac przedprojektowych wybrano trzy warianty przebiegu obwodnicy, w tym jeden preferowany przez DSDiK. Jest to przebieg zaplanowany blisko 20 lat temu, przebiegający przez miejscowość Wysoka i zaakceptowany przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego.
– Wariant ten jest zgodny z korytarzem zarezerwowanym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych gmin, w tym m.in. Wysokiej – wyjaśnia Jerzy Michalak.
Ten wariant jest jednak od dawna oprotestowywany przez mieszkańców Wysokiej, którzy nie chcą, by droga przebiegała przez środek ich miejscowości.
– Wybudowanie obwodnicy w tym miejscu, oprócz znacznego natężenia ruchu i hałasu, który będzie doskonale słyszalny również na odleglejszych osiedlach, spowoduje także zmniejszenie bezpieczeństwa w szczególności dla planowanego w bliskim sąsiedztwie obwodnicy przedszkola, podzieli naszą wioskę na pół i spowoduje utrudnienia w komunikacji zarówno pieszych, jak i samochodów – tłumaczą przedstawiciele stowarzyszenia Inicjatywa Wysoka.
Niedawno pojawił się także czwarty wariant, zakładający budowę obwodnicy bliżej autostrady A4, tak, żeby droga omijała Wysoką. Przeciwko takiemu przebiegowi protestują jednak mieszkańcy wsi Ślęza, a także Ołtaszyna, Partynic, Wojszyc i Jagodna.