Budimex oddał do użytku obwodnicę Drezdenka  10 miesięcy przed terminem Fot. Budimex

Budimex oddał do użytku obwodnicę Drezdenka 10 miesięcy przed terminem

FILM
REKLAMA

15 grudnia 2025 r. kierowcy po raz pierwszy skorzystali z nowej obwodnicy ‎Drezdenka‎. Inwestycja zrealizowana przez Budimex SA, największego polskiego generalnego wykonawcę, została zakończona znacząco przed terminem kontraktowym. Zamiast 34 miesięcy przewidzianych w umowie, prace trwały 24 miesiące. Nowa trasa wyprowadza ruch tranzytowy, w tym pojazdy ciężarowe, ze ścisłego centrum miasta, poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego, komfort życia mieszkańców oraz warunki środowiskowe w Drezdenku.

Nowo wybudowana obwodnica Drezdenka stanowi ciąg drogi wojewódzkiej nr 160 i ma długość 3,56 km. Zakres inwestycji obejmował budowę drogi klasy G, ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 156 i 160, mostu nad doliną rzek Noteć i Stara Noteć o długości blisko 346 metrów, wiaduktu kolejowego, przejazdów gospodarczych, przejść dla małych zwierząt, systemu odwodnienia, oświetlenia oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja IV etapu inwestycji pozwoliła wyprowadzić znaczną część ruchu – szczególnie ciężkiego – poza zwartą, miejscami zabytkową zabudowę miasta.

Umowę na realizację czwartego, ostatniego etapu obwodnicy Drezdenka podpisano z Budimeksem 4 grudnia 2023 r., przy planowanym terminie zakończenia inwestycji w IV kwartale 2026 r. Roboty budowlane prowadzone były nieprzerwanie od końca 2023 roku, w wymagających warunkach terenowych i hydrologicznych. Inwestycja realizowana była bowiem na obszarach zalewowych oraz w bezpośrednim sąsiedztwie cennych przyrodniczo terenów objętych ochroną Natura 2000, w otulinie lasów i doliny Noteci.

Na etapie realizacji konieczne było m.in. wzmocnienie podłoża oraz wykonanie wymian gruntów. Rondo w miejscowości Klesno wybudowano na nasypie o wysokości około 9 metrów. W szczytowym momencie realizacji na kontrakcie pracowało ponad 700 osób. W wykonanie kluczowych elementów obiektów mostowych zaangażowany był także Mostostal Kraków, spółka należąca do Grupy Budimex, posiadająca silne zaplecze produkcyjne i wieloletnie doświadczenie rozwijane w Polsce.

– Ta inwestycja pokazuje, że polskie zespoły inżynierskie i wykonawcze są w stanie skutecznie realizować złożone projekty infrastrukturalne w trudnych warunkach, dotrzymując wysokich standardów technicznych i środowiskowych. Dzięki doświadczeniu zdobywanemu na setkach kilometrów dróg w kraju mogliśmy sprawnie zorganizować prace i oddać obwodnicę do użytku znacznie wcześniej – podkreśla Sławomir Krekora, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.

REKLAMA
Fot. Budimex
Fot. Budimex
Fot. Budimex
Fot. Budimex
Fot. Budimex
Fot. Budimex
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Budimex od lat pozostaje kluczowym wykonawcą infrastruktury drogowej w Polsce. Co czwarty kilometr drogi ekspresowej w kraju został zrealizowany z udziałem spółki, która posiada w Polsce zaplecze techniczne, zatrudnia blisko 7500 pracowników i systematycznie rozwija krajowe kompetencje inżynieryjne. Skala ta przekłada się na zdolność do sprawnej realizacji inwestycji istotnych zarówno z punktu widzenia państwa, jak i lokalnych społeczności. Spółka jest także jednym z największych płatników podatku CIT w branży budowlanej – w ciągu ostatnich dziesięciu lat Budimex wpłacił do budżetu państwa ponad 1,5 mld zł, realnie wspierając finansowanie rozwoju infrastruktury i usług publicznych w Polsce.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA