Budowa brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia znów opóźniona?DSDiK

Budowa brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia znów opóźniona?

REKLAMA

2025 rok nie zaczyna się zbyt szczęśliwie dla najważniejszej inwestycji drogowej, jaka planowana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej. Budowa ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia znów może się opóźnić.

W ostatnich dniach 2024 roku, inwestor – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK), rozstrzygnęła przetarg na wybór wykonawcy ostatniego odcinka tej ważnej drogi dla stolicy Dolnego Śląska i okalających Wrocław od wschodu i południa gmin. Zdecydowano się na wybór najtańszej oferty jaką złożyła firma Skanska, która chce zrealizować tę inwestycję za 264 miliony złotych.

Kiedy wydawało się, ze już nic nie stanie na przeszkodzie, i że w styczniu 2025 roku DSDiK podpisze z generalnym wykonawcą umowę, okazało się, że jedna z firm startujących w tym postępowaniu przetargowym złożyła odwołanie od jej wyniku.

Rozstrzygnięcie przetargu oprotestowała firma Budimex S.A., który twierdzi, że za taką kwotę nie da się zrealizować tych robót. Oferta tej warszawskiej spółki opiewała na 275 milionów złotych. Odwołanie wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej, która musi je teraz rozpatrzyć. To potrwać nawet dwa miesiące. Ale to nie koniec. Jeżeli Krajowa Izba Odwoławcza przychyli się do protestu, złożonego przez Budimex S.A., rozpocznie się ciąg kolejnych odwołań. To może jeszcze bardziej opóźnić rozpoczęcie budowy. Mogą potrwać nawet kolejne kilka/kilkanaście miesięcy.

Czy w związku z tym obecny termin ukończenia ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia – druga połowa 2027 roku jest realny? Wszystko zależy od wyroków KPO i przede wszystkim od determinacji firmy Budimex, w dojściu do unieważnienia wyniku tego przetargu, w którym wygrała Skanska, jeden z największych konkurentów tej spółki na polskim rynku.

Jak będzie wyglądał ostatni odcinek obwodnicy?

Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.

REKLAMA

Na odcinku od ul. Karkonoskiej do Kutrzeby droga będzie miała dwie jezdnie (na każdej z nich będą dwa pasy). Fragment od ulicy Kutrzeby do Grota-Roweckiego będzie jednojezdniowy, ale drogowcy zostawią miejsce na rozbudowę trasy w przyszłości.

Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

DSDiK
DSDiK

Obwodnica czy zwykła droga?

Wielu kierowców zwraca uwagę, że Wschodnia Obwodnica Wrocławia, w porównaniu do obwodnic innych, dużych miast w Polsce, ro zwykła droga. I jest w tym dużo racji. Patrząc na np. obwodnice Krakowa (wschodnią, północną), ring wokół Łodzi, Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej czy planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina, nasza obwodnica wygląda przy nich więcej niż "blado". Trzeba jednak podkreślić, że WOW to inwestycja samorządowa, a pozostałe to inwestycje rządowe, drogi szybkiego ruchu.

Długi czas realizacji całej inwestycji (niemal dwie dekady) to też nie jest powód do dumy dla władz naszego województwa (wszystkich kadencji).

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA