Województwo Ślaskie podpisało z Miastem Gliwice umowę współpracy przy budowie odcinka G2 Drogowej Trasy Średnicowej.
Pozwoli to miastu na uruchomienie na tą oczekujących na tą inwestycję ok. 450 mln zł z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pierwotnie jak budowane równolegle zabrzańskie odcinki Z3 oraz Z4 i gliwicki G1, G2 był dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Podczas realizacji tego odcinka pojawiła się kilkusetmilionowa luka. To efekt zwiększenia się kosztów realizacji tej inwestycji. W ubiegłym roku Samorządy Województwa i Gliwic uzgodniły z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego przeniesienie budowy G2 z RPO do Krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto Gliwice zostało beneficjentem tych środków unijnych, za realizacje inwestycji mają być odpowiedzialne Gliwice i Województwo Śląskie.
Podpisanie umowy między samorządami było potrzebne, by Miasto mogło zawrzeć umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, co umozliwi uruchomienie unijnego dofinansowania w wysokości ok. 450 mln zł.
,,Te środki, których beneficjentem będą Gliwice zamykają luki w finansowaniu ostatniego odcinka G2. Zatem najpewniej w przyszłym roku zakończą się na nim prace. Będzie to zakończenie tej największej inwestycji Województwa Śląskiego, którą samorząd wojewódzki prowadzi w imieniu miast, przez które przebiega Drogowa Trasa Średnicowa", powiedział marszałek Sekuła.
Marszałek podkreślił też, że umowa zawiera ważne zapisy dotyczące podziału odpowiedzialności za ewentualne koszty podczas realizacji tej inwestycji. Stanowiło to jeden głównych punktów negocjacji dotyczących treści umowy. ,,Każdy odpowiada za realizację zadań w takim zakresie, jakie wynikają z tej umowy", powiedział marszałek Sekuła.
Planowany łączny koszt realizacji odcinka G2 to ok. 954,6 mln zł. Dotychczas wykonano prace na kwote ok. 386,9 mln zł.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej to największa inwestycja Samorządu Województwa Śląskiego. Urząd Marszałkowski wraz ze spółką DTŚ S.A. w Katowicach w imieniu samorządów miast realizuje tą inwestycję na podstawie porozumienia zawartego w 1999 r.
Na budowę DTŚ od Katowic do Gliwic wydano łącznie ok. 2,8 mld zł. Trasa z Katowic do Zabrza kosztowała ok. 1,5 mld zł. Natomiast na odcinkach od Zabrza do Gliwic wykonano obecnie prace o wartości ok. 1,3 mld zł. Łączny koszt DTŚ od Zabrza do Gliwic na wszystkich odcinkach budowlanych (Z1 do Z4 oraz G1, G2) szacowany jest na 1,9 mld zł.
W najbliższy piątek zostaną otwarte dwa odcinki Z3 oraz Z4 w Zabrzu. Będzie to zamknięcie tej inwestycji w mieście. Należy przypomnieć, że w Zabrzu kierowcy mogą korzystać już z odcinków Z1 oraz Z2.
Kolejny odcinek G1 w Gliwicach ma być ukończony do końca października 2014 roku. Środki na realizację inwestycji na odcinkach Z3, Z4, G1 w Zabrzu i Gliwicach pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, środków centralnych oraz budżetów miast.
źródło: UMWŚ