Co dalej z budową ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia? DSDiK

Co dalej z budową ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?

MAPY
REKLAMA

Co dalej z ostatnim, brakującym odcinkiem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, kluczową drogą w południowej części stolicy Dolnego Śląska? Wiemy już, inwestycje będzie znacznie droższa, niż wcześniej zakładano. I to o 50 milionów złotych.

Przypomnijmy, 30 sierpnia urzędnicy otworzyli oferty w trwającym od grudnia 2023 roku przetargu. Jeszcze około 2 miesięcy może potrwać analiza ofert złożonych w tym postępowaniu.

W przetargu swoje oferty złożyło aż 15 firm. Przedział cen za realizację tej ważnej dla stolicy Dolnego Śląska i aglomeracji wrocławskiej inwestycji jest bardzo duży. Najtańsza oferta, złożona przez firmę SKANSKA Polska opiewa na kwotę 264 mln zł, a kolejno swoje oferty złożyli Budimex (275 mln zł), Motostal Warszawa (282 mln zł), Mota-Engil Central Europe (295 mln zł), konsorcjum Polbud-Pomorze i Track Tec Construction (308 mln zł), konsorcjum Kobylarnia i Mirbud (309 mln zł), Trakcja (312 mln zł), Nowak-Mosty (323 mln zł), NDI (338 mln zł), PORR (340 mln zł), konsorcjum Bickhardt Bau Polska i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI (343 mln zł), Pro-Tra Building (356 mln zł), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (362 mln zł), Strabag (381 mln zł). i Primost Południe (454 mln zł).

Inwestor, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) przygotował budżet w wysokości 214 mln zł. Do najtańszej oferty brakuje więc 50 milionów złotych.

Rozstrzygnięcie samego przetargu to nie wszystko

Czy to oznacza, że przetarg zostanie unieważniony i kolejne miesiące, może lata będziemy musieli poczekać na domknięcie Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, jej ostatniego, niezwykle istotnego fragmentu od al. Karkonoskiej do ronda przy ul. Grota-Roweckiego? Czy DSDiK zdecyduje się na ogłoszenie kolejnego przetargu? Takie rozwiązanie może być bardzo ryzykowne, bo postępowanie zapewne znów przedłużałoby się w nieskończoność, a budowa z każdym tygodniem, miesiącem wciąż by drożała.

Marszałek Województwa Paweł Gancarz tłumaczy, że sprawa zostanie rozwiązana:

– "Wiem, że takiej kwoty nie mamy zabezpieczonej w budżecie, no i zapadnie decyzja Zarządu co do tego, czy przesuwamy środki i realizujemy to zadanie. No ja osobiście jestem zdania, że powinniśmy ten przetarg rozstrzygnąć pozytywnie i znaleźć środki w budżecie na realizację tego zadania" – poinformował Radio Wrocław.

Trwa analiza ofert

Na razie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei dokładnie analizuje złożone oferty. Urzędnicy szacują, że potrwa to kolejne około 2 miesięcy. Jest jeszcze tryb odwoławczy, do którego firmy uczestniczące w przetargu mają pełne prawo i nie wiadomo czy i ile firm zdecyduje się z niego skorzystać?

– "Dopytujemy o pewne elementy, które są konieczne do tego żeby ocenić te oferty. Myślę, że po kontroli uprzedniej, która jest konieczna, przez Urząd Zamówień Publicznych, jeżeli nie będzie protestów to myślę, że szybko podpiszemy umowę" – tłumaczy na antenie Radia Wrocław Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Urzędnicy deklarują też, że chcą podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w tym roku.

Sama budowa ma potrwać trzech lat. Uwzględniając polskie realia, najszybszy możliwy termin otwarcia ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia to IV kwartał 2027 lub pierwsza połowa 2028 roku.

Jaki będzie przebieg ostatniego odcinka?

REKLAMA

Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.

Na odcinku od ul. Karkonoskiej do Kutrzeby droga będzie miała dwie jezdnie (na każdej z nich będą dwa pasy). Fragment od ulicy Kutrzeby do Grota-Roweckiego będzie jednojezdniowy, ale drogowcy zostawią miejsce na rozbudowę trasy w przyszłości.

Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Metr po metrze

Trasa drogi wojewódzkiej będzie biegła od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) km 0+000 do skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego km 3+672. Początek trasy znajduje się w rejonie węzła A4 Bielany Wrocławskie – ul. Karkonoska we Wrocławiu. Odcinek ten zaczyna się po wschodniej stronie ul. Karkonoskiej, naprzeciwko Parku Handlowego Auchan Bielany, a integracja z istniejącym układem komunikacyjnym obejmuje budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Francuskiej i ul. Szwedzkiej, blisko Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Bielany”. Trasa przekracza rzekę Ślęzę, przechodzi przez tereny kolejowe, pola uprawne, obszar zadrzewień przy Torze Wyścigów Konnych „Partynice", mijając m.in. kompleks szkolno-przedszkolny, a następnie łączy się z rondem przy ul. Grota-Roweckiego.

Zaprojektowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 372 obejmuje trasy dwujezdniowe i jednojezdniowe. Przekroje dwujezdniowe są planowane na odcinku od km 0+000 do km ok. 2+776, natomiast jednojezdniowe, z rezerwą terenową na drugą jezdnię, są przewidziane od km ok. 2+776 do km ok. 3+558. Ostatni odcinek od km ok. 3+558 do końca trasy (km ok. 3+624) również ma być dwujezdniowy. Dla każdej jezdni przewidziano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, a także wewnętrzne i zewnętrzne opaski o szerokości 0,5 m. Minimalna szerokość poboczy wyniesie 1,5 m.

W ramach projektu przewidziana jest budowa jednostronnej ścieżki pieszo-rowerowej oddzielonej od jezdni pasem zieleni. Planuje się także budowę oraz przebudowę ścieżek rowerowych wraz z chodnikami w miejscach złączenia nowej drogi z istniejącą infrastrukturą w rejonie ulic: Szwedzkiej, Niebieskiej, Działkowej, Radosnej oraz Kutrzeby. Ponadto inwestycja obejmuje budowę/rozbudowę 16 skrzyżowań, wiaduktu nad linią kolejową nr 285 w km ok. 0+306 z murami oporowymi, mostu nad rzeką Ślęzą w km ok. 0+882, a także dwóch murów oporowych.

DSDiK, Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
DSDiK, Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
DSDiK, Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
DSDiK, Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
DSDiK, Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
DSDiK, Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
DSDiK, Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka
DSDiK, Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA