Co dalej z ewentualną realizacją kolejnej wielkiej inwestycji z branży elektromobilności w Polsce? Niemiecki gigant motoryzacyjny – Grupa Volkswagen planuje budowę nowej, wielkiej fabryki baterii do aut elektrycznych. W październiku 2022 roku roku zaczęły pojawiać spekulacje na temat jej lokalizacji, ponieważ koncern zapowiedział, że w ciągu pierwszego półrocza 2023 roku ustali miejsce, w którym powstanie zakład w Europie Wschodniej. Wśród nich była Polska i potencjalne dwie lokalizacje na Dolnym Śląsku, w Głogowie i Jaworze.
Jak informuje agencja Reuters, VW podjął decyzję o wstrzymaniu planów budowy fabryk baterii w Europie. Ten wielki, niemiecki koncern najpierw chce dowiedzieć się, jaka jest odpowiedź Europy na amerykańską ustawę o przeciwdziałaniu i obniżeniu inflacji tzw. EU Green Deal.
Grupa Volkswagen poinformowała również, że "wciąż ocenia odpowiednie lokalizacje dla swoich kolejnych fabryk w Europie Wschodniej i Ameryce Północnej. Żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte".
8 marca, koncern poinformował w swoim oświadczeniu – "Trzymamy się naszego planu budowy fabryk ogniw na około 240 GWh w Europie do 2030 roku, ale do tego potrzebujemy odpowiednich warunków ramowych. Dlatego czekamy i obserwujemy, co przyniesie tzw. EU Green Deal".
Przypomnijmy, już wiosną 2021 roku Volkswagen zapowiedział ekspansję w Europie. Planował budowę czterech fabryk baterii. Kolejno podejmowano decyzje dotyczące ich lokalizacji – wybór Grupy VW padł na Hiszpanię, Szwecję oraz Niemcy.
Teraz niemiecki koncern zamierza zrealizować ostatnią z planowanych fabryk. Rozpoczęcie inwestycji przewidywane jest na 2025 rok, start produkcji natomiast na 2027 r. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 2 mld euro. Dzięki niej powinno powstać kilka tysięcy bezpośrednich i pośrednich (w tzw. "otoczeniu biznesowym") miejsc pracy. Walka toczy się więc o bardzo dużą i przy okazji prestiżową inwestycję.
Według nieoficjalnych informacji w Polsce wybrano wstępnie dwie lokalizacje, w których mogłaby zostać wybudowana najnowsza fabryka Volkswagena. Obie znajdują się na Dolnym Śląsku. Są to okolice Głogowa (na terenie nowej, wielkiej strefy inwestycyjnej, która właśnie dedykowana będzie tego typu, wielkim inwestorom) oraz Jawora.
Pierwsza z nich znajduje się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obie potencjalne lokalizacje znajdują się w pobliżu autostrady A4 i drogi ekspresowej S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. W Jaworze zainwestował już inny niemiecki gigant z branży motoryzacyjnej, Mercedes-Benz. Wybudował dwie wielkie fabryki: silników oraz baterii do aut elektrycznych. W grudniu 2022 roku oficjalnie ogłosił informację o budowie w tym dolnośląskim mieście nowej, trzeciej fabryki, w której produkowane będą elektryczne auta dostawcze.
Dla Volkswagena bardzo ważne jest odpowiednio duże i nowoczesne zaplecze dla nowej, planowanej fabryki, w postaci dostawców komponentów. Liczą się także ceny, a w przypadku np. energii w Polsce są one obecnie bardzo wysokie.
Grupa VW posiada już jedną, dużą fabrykę automotive na Dolnym Śląsku
Volkswagen posiada już jeden zakład na terenie Dolnego Śląska, w Polkowicach, na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Produkuje w nim silniki do samochodów. Fabryka Volkswagen Motor Polska w Polkowicach istnieje od 1999 roku. Zatrudnia aktualnie ponad 1300 stałych pracowników, będąc jednym z największych pracodawców w regionie. Jest obecnie największym producentem silników spalinowych w Polsce. Firma zainwestowała dotychczas w Polkowicach około 700 mln euro.
W Polkowicach i w Głogowie na Dolnym Śląsku, działają także dwie fabryki spółki Brose Sitech. Od 1 stycznia 2022 r. Brose Sitech działa jako niezależny dostawca systemów siedzeń na rynku światowym. Partnerzy Brose i Volkswagen posiadają po 50 procent udziałów w spółce Joint Venture. Siedzibą wspólnego przedsiębiorstwa są Polkowice w Polsce. W ośmiu lokalizacjach w Polsce, Niemczech, Chinach i Czechach jest zatrudnionych około 5000 pracowników. Brose Sitech zakłada, że do 2030 r. podwoi swoje obroty do poziomu 2,8 mld euro. Przewiduje się, że zatrudnienie wzrośnie do około 7000 pracowników.
W samą tylko fabrykę w Głogowie (czyli jedną z dwóch potencjalnych lokalizacji nowej fabryki baterii do aut elektrycznych Grupy VW), w ostatnich trzech latach Brose Sitech zainwestował w rozbudowę 41 mln euro, czyli ponad 190 mln złotych, a w planach ma dodatkowe inwestycje na kwotę około 30 mln złotych. Powstały też kolejne nowe miejsca pracy.