W Warszawie powstaje największy węzeł przesiadkowy w Polsce – Nowa Warszawa Zachodnia. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to projekt za ponad 2 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ. Co aktualnie dzieje się na tej największej inwestycji dworcowej w Polsce?
Wartość kontraktu wzrosła z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto (2,597 mld zł brutto). Zwiększenie kwoty wynagrodzenia dla wykonawcy przebudowy Warszawy Zachodniej wynika ze znacznego wzrostu kosztów budowy, który jest konsekwencją inwazji Rosji na Ukrainę oraz sankcji nałożonych na Rosję.
Po przebudowie wzrośnie liczba przejeżdżających przez stację pociągów. Przez nową Zachodnią przejedzie ok. 950 składów – zamiast jak dotychczas ok. 750.
Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kraju.
Wszystkie perony są zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
– Stacja Warszawa Zachodnia staje się jednym z największych węzłów komunikacyjnych w Polsce. To miejsce, które będzie łączyło kolej z transportem miejskim, co stworzy doskonałe warunki do podróżowania – powiedział Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowe przejście podziemne jest dłuższe i szersze od poprzedniego. Obiekt umożliwia dojście do wszystkich 9 peronów zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Zainstalowano w nim windy oraz schody ruchome, które ułatwią pasażerom wejście na perony. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie wygodne dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom „0”.
Trwa komercjalizacja galerii handlowo-usługowej
W listopadzie ubiegłego roku PLK S.A. rozpoczęły procedurę związaną z komercjalizacją powierzchni handlowo-usługowej na stacji Warszawa Zachodnia. Największy węzeł komunikacyjny w stolicy, po zakończeniu modernizacji stanie się również centrum handlowym, które przyciągnie tysiące klientów każdego dnia.
PKP PLK S.A. ogłosiły postępowania przetargowe na wynajem lokali handlowo-usługowych na stacji Warszawa Zachodnia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji ponad 5000 metrów kwadratowych powierzchni handlowo-usługowej. Na dwóch poziomach oddanych zostanie 26 lokali z przeznaczeniem pod różnorodne funkcje: kawiarnie, drogerie, saloniki prasowe, operator spożywczy, sklepy wielobranżowe, restauracje i inne. Oferta będzie skierowana nie tylko dla pasażerów, ale także dla okolicznych mieszkańców.
Zainwestuj w przyszłość swojego biznesu
Jednym z największych atutów przyszłej galerii jest lokalizacja, która przyciągnie rzesze klientów. Warszawa Zachodnia jest największą stacją kolejową w kraju, obsługującą w dobie do 1000 pociągów podmiejskich i dalekobieżnych.
Po zakończeniu modernizacji, z dworca będzie korzystać ponad 100 tysięcy osób w ciągu doby. W przyszłości pod stacją zlokalizowany będzie również przystanek tramwajowy na trasie z Woli do Wilanowa.
Obok znajduje się Centralny Dworzec Autobusowy PKS, który obsługuje rocznie około 3,3 miliona pasażerów. To ogromny potencjał klientów.
W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się biurowce przy Alejach Jerozolimskich, jednej z najważniejszych arterii drogowych w Warszawie. To oznacza stały napływ potencjalnych klientów – pracowników, którzy chętnie skorzystają z oferty handlowej i gastronomicznej w przerwach od pracy. Będzie to również najbliższe centrum handlowe dla mieszkańców nowych osiedli na Woli między ulicami Kasprzaka i Kolejową. W pobliżu znajduje się też centrum wystawiennicze EXPO XXI, które przyciąga tysiące odwiedzających na różnorodne wydarzenia i targi.
Po wyłonieniu oferentów i podpisaniu z nimi umów, najemcy przystąpią do realizacji prac adaptacyjnych, aby jak najszybciej otworzyć swoje sklepy dla klientów.



Swoją cegiełkę do tej jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce dołożyła firma Soletanche Polska Sp. z o.o. Na zamówienie generalnego wykonawcy – firmy Budimex – zaprojektowała i zrealizowała fundamenty oraz podziemną obudowę całego obiektu nowej Stacji Warszawa Zachodnia, w tym peronów, hali dworcowej, przejścia podziemnego, a także tunelu tramwajowego na poziomie -2.
W ramach prac Soletanche Polska wykorzystała kluczowe technologie geotechniczne:
• Ściany szczelinowe o grubości od 60 do nawet 100 cm i głębokości do 27 m,
• 128 baret o grubości od 120 do nawet 150 cm,
• Przesłony przeciwfiltracyjne (jet-grouting),
• Pale CFA pod filary kładki pieszej łączącej Wolę z Ochotą,
• Kotwy gruntowe.
Zespół Soletanche Polska: Wiktoria Rzońca (Asystentka Projektanta) i Mateusz Lech (Inżynier Budowy) – opowiada o technologicznych wyzwaniach i rozwiązaniach, które firma zastosowała, by zapewnić trwałość i funkcjonalność tej imponującej konstrukcji.
• Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
• Biuro architektoniczne: DWAA ARCHITEKCI Sp. z o.o.
• Generalny wykonawca: Budimex S.A.
• Fundamenty: Soletanche Polska



Dla Zespołu Soletanche Polska ta przygoda jeszcze się nie kończy!
Aktualnie firma pracuje nad kolejnym etapem tej imponującej inwestycji – wykonuje posadowienie dla nowego odcinka podziemnego tunelu tramwajowego na Ochocie, który połączy Warszawę Zachodnią z trasą tramwajową z Wilanowa.
Przy tym projekcie Soletanche Polska współpracuje z konsorcjum: Grupa ZUE S.A. i Fabe Polska Sp. z o.o.