Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą na przełomie marca i kwietnia br.
Przetarg
Komisja przetargowa spośród dziewięciu ofert, po ich sprawdzeniu i weryfikacji, jako najkorzystniejszą wskazała złożoną przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Jej wartość to ponad 790 mln zł i jest drugą co do wysokości spośród złożonych przez zainteresowanych wykonawców. Pierwsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę i brak zgodności treści oferty z warunkami zamówienia. Kryterium pozacenowe – przedłużenie okresu gwarancji wszyscy wykonawcy zadeklarowali na takim samym, maksymalnym poziomie tj. pięciu lat.
O inwestycji
Obwodnica o długości ok. 18 km będzie drogą dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem omijając miasto po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin: Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód (węzeł na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S3 z DK12), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej DK12.
W ramach zadania zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych, będących dwupoziomowymi skrzyżowaniami:
- Nielubia, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i DK12 w kierunku Głogowa,
- Słone, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól – Głogów,
- Głogów Lotnisko, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów – Grodziec Mały,
- Serby, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze – Głogów,
oraz przebudowę ronda na węźle Głogów Zachód.
Powstanie także, wyczekiwana przez mieszkańców i użytkowników drogi, przeprawa przez Odrę. Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo wybudowane zostaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych). Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2024-2027.
Jedna z siedmiu obwodnic w woj. dolnośląskim
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i warunków ruchu. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Głogowa jest zaplanowana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jako jedna z siedmiu obwodnic na Dolnym Śląsku. Pozostałych sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnicy Legnicy (DK94), Milicza (DK15) oraz Międzyborza (DK25) oczekujemy na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla pozostałych tj. obwodnic Kaczorowa (DK3), Oławy (DK94) i Złotego Stoku (DK46), prowadzone są prace przygotowawcze nad opracowywaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Źródło finansowania: Inwestycja jest finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego.
Źródło: GDDKiA