Niecały rok temu w spółce CPK rozpoczęły się duże zmiany. Po urealnieniu harmonogramu inwestycji, projekt jest konsekwentnie realizowany. W tym czasie podpisanych zostało kilkadziesiąt ważnych umów. Pozyskano setki hektarów gruntów, a także milionowe dotacje z Unii Europejskiej. Zaprezentowano nowy projekt budowlany lotniska i dworca kolejowego oraz preferowane przebiegi nowych linii Kolei Dużych Prędkości.
Z punktu widzenia rozwoju lotnictwa i transportu lotniczego Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest Polsce niezbędny – jednak powinien być dostosowany do potrzeb realnego zapotrzebowania na operacje lotnicze – na obsługę określonej liczby pasażerów oraz realnego zapotrzebowania na obsługę towarów cargo. Obecnie cargo lotnicze w Polsce to zaledwie 1% całościowego transportu cargo ze wszystkich dziedzin kołowych, kolejowych i lotniczych.
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.
Powstanie projekt stałej, nowej organizacji ruchu dla sieci drogowej wokół CPK, która obejmie gminy Baranów, Teresin i Wiskitki. Opracowanie nowej organizacji ruchu dla dróg wokół inwestycji, to niezbędny etap prac przygotowawczych do budowy lotniska.
Ponad 150 odwiertów, każdy o głębokości do 50 m, w rejonie projektowanego dworca kolejowego i terminala lotniska CPK wykona firma HPC POLGEOL, która zwyciężyła w postępowaniu na badania terenowe wody i gruntu z ofertą 5,9 mln zł netto. Wykonawca będzie miał czas na wykonanie prac do 30 czerwca 2025 r.
– "Po ogłoszeniu w czerwcu br. przez Premiera decyzji kierunkowej dotyczącej CPK nie ma żadnych wątpliwości co do realizacji Programu CPK. Ruch społeczny, który przekonuje opinię publiczną i rząd do konieczności realizacji Programu CPK wpisuje się w sformułowane już stanowisko obecnego rządu w tej sprawie. Mamy więc do czynienia z sytuacją nietypową: publicznego przekonywania przekonanych. Jako rządowy inwestor odpowiedzialny za realizację Programu CPK niniejszym informujemy przedstawicieli stowarzyszenia „Tak dla CPK”: wszyscy jesteśmy „na tak” dla CPK. I każdego dnia działamy w kierunku zrealizowania inwestycji" – informuje spółka CPK.
Zrobiono kolejny kroku w kierunku budowy wielkiego lotniska, które ma powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK podpisała kontrakt na projektowanie i przebudowę infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej na terenie projektowanego lotniska CPK. Przebudowa w sumie ok. 25 km istniejących linii została zaplanowana w taki sposób, aby nie kolidować z terenem budowy.
Duże zainteresowanie projektowaniem i budową dróg wokół lotniska CPK. 10 firm i 5 konsorcjów złożyło oferty w przetargu spółki Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie i budowę dróg wokół Lotniska CPK. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto.
W całej Polsce od ponad dwóch miesięcy zbierane są podpisy pod obywatelską inicjatywą ustawodawczą "Tak dla CPK", zobowiązującą rząd do realizacji programu w jego pierwotnej wersji i ambitnych harmonogramach.
Spółka CPK podpisała umowę na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Wykonawca ma rok na przygotowanie kompletnego projektu budowlanego wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. To już trzecia – po wieży kontroli ruchu lotniczego i infrastrukturze dla służb ratowniczo-gaśniczych – umowa na projektowanie obiektów wspierających lotnisko.
Czy CPK zostanie wybudowany i kiedy? Jakie będą decyzje dotyczące lotniska na warszawskim Okęciu? Większość mieszkańców Warszawy jest przeciwna jego zamknięciu i likwidacji. To lotnisko powinno przejść w nadchodzących latach wiele zmian, bo już jest mocno zakorkowane. Jednak w długim terminie – jak wskazują eksperci – funkcjonowanie dwóch centralnych lotnisk równolegle, czyli CPK i Okęcia – nie będzie możliwe.
Co się teraz dzieje w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)? Przedstawiciele spółki CPK ponownie odwiedzają właścicieli nieruchomości, którzy mają szansę do końca lipca przystąpić do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) i sprzedać swoje nieruchomości na korzystnych warunkach. W sumie chodzi o około 50 adresów objętych wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej i znajdujących się na terenie przyszłego lotniska.
CPK – czyli nowe, duże lotnisko ma zapewnić zwiększenie przepustowości przewozowej w centralnej Polsce na Mazowszu. Jednak niezależnie od tego bieżące operacje lotnicze mogą być kontynuowane na lotnisku Chopina, nieco rozbudowanym, usprawnionym. Dodatkową przepustowość, low-costową, czarterową zapewnią mniejsze porty w Modlinie, czy też w dalej oddalonych Radomiu i Łodzi.
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego wymagał wielu zmian i urealnienia. Premier Donald Tusk podczas środowej konferencji prasowej przedstawił kluczowe założenia dla rozwoju sieci komunikacyjnej w Polsce. Projekt zakłada trzy kluczowe elementy, które konieczne są do wykonania tzw. "trójskoku".
Wczoraj sprawdzaliśmy co dalej z budową fabryki samochodów elektrycznych Izera, a dziś przyglądamy się sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), największej i najważniejszej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce.
Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, wypowiedział się dziś o poranku na antenie TVN24, stawiając ambitne cele wobec projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz ogólnie polskiego transportu. Jego słowa wyraźnie wskazywały na determinację i pewność siebie, oraz głębokie zaangażowanie w rozwój infrastruktury transportowej kraju.
Centralny Port Komunikacyjny, wyceniany na 46 mld zł, już teraz jest nazywany największą inwestycją w historii Polski, a zarazem największym wyzwaniem pierwszej połowy XXI w. Trudno się dziwić, bo hub i lotnisko na europejskie potrzeby to koncepcja znana w polskim rządzie już od 2007 r. Chociaż liczy już grubo ponad dekadę, los inwestycji leży dzisiaj w rękach nowej większości. Czy pomimo marnej polityki menadżerskiej PiS, rząd Platformy będzie w stanie dokończyć inwestycje?
Tak duża inwestycja lotnicza jak CPK nie jest niezbędna w Polsce. Potrzebna jest natomiast Kolej Dużych Prędkości – bo to jest prędkość, która zwiększa konkurencyjność transportu kolejowego względem autostrad, dróg ekspresowych. Ale bardzo ważne jest, żeby ta kolej nie ograniczała się tylko do naszego kraju.
Spółka CPK wskazała Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.