[dolnośląskie] Silniki z fabryki Daimlera w Jaworze trafią do najnowszych hybrydowych Mercedesów

Orzech
Silniki produkowane w nowej fabryce Daimlera, która budowana jest w Jaworze na Dolnym Śląsku, trafią do najnowszych modeli hybrydowych Mercedesa.
Uruchomienie produkcji silników OM 654 w Jaworze jest planowane na koniec pierwszej połowy 2019 roku. Linie produkcyjne i montażowe fabryki będą pracować w najnowszym systemie AGIPRO, umożliwiającym szybkie i elastyczne dostosowanie produkcji do bieżącego zapotrzebowania.
Na zakończonych niedawno targach motoryzacyjnych w Genewie Mercedes-Benz zaprezentował dwa przedprodukcyjne modele – wysokoprężne hybrydy plug-in Klasy C i Klasy E. 
W samochodach tych połączono najnowocześniejszy silnik Diesla z hybrydową przekładnią 9G-TRONIC. Właśnie ten silnik będzie produkowany w powstającej fabryce w Jaworze. Czterocylindrowa jednostka OM 654 charakteryzuje się ultranowoczesną konstrukcją, zapewniającą zupełnie nowy poziom efektywności. Jest pierwszym, zastosowanym w autach osobowych, silnikiem Diesla ze stopniowaną komorą spalania. Połączono w nim aluminiowy blok i stalowe tłoki oraz udoskonalono powłokę ścianek cylindrów NANOSLIDE®, co pozwoliło na zredukowanie tarcia wewnętrznego o ok. 25%. Nowy motor ma mniejsze wymiary od swojego poprzednika i korzysta z czwartej generacji wtrysku common rail pod ciśnieniem dochodzącym do 2050 barów.
Budowa fabryki w Jaworze rozpoczęła się oficjalnym aktem wmurowania kamienia węgielnego w czerwcu 2017 r. Prace budowlane ruszyły kilka tygodni później, w sierpniu 2017 r. W tym czasie zorganizowano zaplecze biurowe, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, ogrodzono zakład, przygotowano infrastrukturę zewnętrzną – docelowe drogi, parkingi i instalacje podziemne oraz wybudowano fundamenty największej hali produkcyjnej. Jej budowa wraz z przyległym budynkiem biurowym o łącznej powierzchni użytkowej 98,2 tys. mkw. potrwa do stycznia 2019 r.
Fabryka silników Mercedes-Benz w Jaworze w liczbach:
  • Łączna suma inwestycji – ok. 500 mln euro (ponad 2,1 mld zł)
  • Teren fabryki – ok. 50 hektarów
  • Liczba miejsc pracy – ponad 500
  • Zastosowanie idei "Przemysł 4.0"
  • Zakład neutralny pod względem emisji CO2
  • Rodzaje produkowanych silników – OM 654 (wysokoprężny) i M 254 (benzynowy)
  • Łączna moc przerobowa – 600 tys. silników rocznie
  • 3 linie montażowe w systemie AGIPRO
  • 3 linie obróbkowe w systemie AGIPRO
  • Zastosowanie techniki NANOSLIDE w procesie obróbki
  • Metraż hal – około 200 tys. mkw.
Źródło: materiały prasowe