Dworzec kolejowy w podwarszawskich Ząbkach jak nowy fot. Orzech

Dworzec kolejowy w podwarszawskich Ząbkach jak nowy

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat 30. XX w. i towarzyszą mu dwie skrzydlate wiaty. Niewielki dworzec w Ząbkach przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której nie tylko odzyskał historyczny wygląd, ale stał się również komfortowym miejscem obsługi pasażerów.

Prace przy przebudowie niewielkiego dworca w podwarszawskich Ząbkach rozpoczęły się w 2023 r. Obiekt został poddany kompleksowej modernizacji przy zachowaniu jego historycznego charakteru. Budynek ten był jednym z wielu typowych dworców-poczekalni, które budowano w aglomeracji warszawskiej m.in. przy liniach grodziskiej czy otwockiej.

Wybudowano go w 1952 r. według projektu inż. Kazimierza Brandta. Choć ma bardziej uproszczoną formę, to nawiązuje wyglądem do przedwojennych skrzydlatych wiat, których architekt był współautorem. Kształtem bryły budynek przypomina nadwozie wagonów osobowych z lat 30. XX w., Przypadkowe nie są również wysokość ułożenia płytek na elewacji uwydatniająca kształt wagonu, a także stolarka okienna o podziałach przypominających okna wagonowe.

Renowacji poddano klinkierowe płytki, a tynki wykonane zostały na wzór historycznych. Nowe, ale nawiązujące do dawnych są okna i drzwi oraz zegary. Pod wiatami zaprojektowano otwarte poczekalnie osłonięte szklanymi ściankami z ławkami i przysiadkami, a także gablotami na rozkłady jazdy pociągów. Na dachu dworca znalazły się przestrzenne napisy z nazwą obiektu i logotypem PKP S.A.

Wnętrze również nawiązuje do starego wagonu, stąd wyposażenie poczekalni w drewniane ławki. Interesującymi elementami aranżacji są też odrestaurowany piec kaflowy oraz posadzka z geometrycznym wzorem. Nowymi udogodnieniami są ogólnodostępne toalety, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, klimatyzacja oraz defibrylator AED. Przebudowa dworca to nie tylko inwestycja w poprawę jego estetyki, ale też w komfort pasażerów i ekologię.

W budynku wprowadzono różne rozwiązania z myślą osobach z niepełnosprawnościami, w tym oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe dworca. Zastosowano energooszczędne oświetlenie i panele fotowoltaiczne, a pracą urządzeń i instalacji (w tym systemów bezpieczeństwa) steruje system inteligentnego zarządzania budynkiem kontrolujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Integralną częścią inwestycji jest zagospodarowanie części terenu wzdłuż ul. 3 Maja. Powstały: nowy chodnik, parking na 25 pojazdów, w tym miejsca kiss&ride, wiata z 30 stojakami na rowery i stacją do ich naprawy.

REKLAMA

– Cały czas obserwujemy wzrastającą liczbę pasażerów kolei w Polsce, a na te imponujące wyniki składają się w dużej mierze przewozy w największych polskich aglomeracjach. Stąd tak ważne jest, by zapewnić wysoką jakość obsługi również codziennym użytkownikom kolei, zarówno jeśli chodzi o samo oczekiwanie na pociąg, jak i możliwość wygodnego dojazdu do dworca i zaparkowania roweru czy samochodu. Przykładem takiej inwestycji jest oddany właśnie do użytku dworzec w Ząbkach – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Przebudowa dworca w Ząbkach została zrealizowana w formule „projektuj i buduj” w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą dokumentacji projektowej i robót budowlanych jest firma MERX sp. z o.o. z Warszawy. Wartość inwestycji to 6,8 mln zł brutto. Inwestycja dworcowa w Ząbkach dopełnia przeprowadzoną wcześniej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizację peronu i przebiegającej przez miejscowość linii kolejowej.

ZDJĘCIA:

Komentarz do inwestycji Remont dworca kolejowego Ząbki
Orzech
+6
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Źródło: PKP S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA