Zapomniane Nadodrze Tekst opublikowany dzisiaj, 07:52:15, opracowanie Faustyna Świstak
Polskie koleje przeznaczą około 6 milionów złotych na wyremontowanie dworców we Wrocławiu. Na liście znalazły się obiekty: Wrocław Psie Pole, Wrocław Swojczyce, Wrocław Kowale, Wrocław Pracze, Wrocław Żerniki, Wrocław Leśnica, Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze.
Oddział Gospodarowania Nieruchomościami zobowiązał się do 2012 roku odnowić powyższe dworce. Remonty już się rozpoczęły. Jako pierwszy zostanie poddany gruntownej renowacji Wrocław Psie Pole. Na liście zadań znajduje się m.in. modernizacja toalet, wyremontowany dach i poczekalnia dla podróżnych, w planach też jest ocieplenie budynku i odmalowanie ścian zewnętrznych. Następnie ekipy remontowe będą „odświeżać” kolejne dworce. Na sam koniec inwestycji, przypadających na lata 2010-12, pozostawiono odnowienie dworca Wrocław Nadodrze, Dlaczego?
- Wszystko wskazuje na to, że miasto nie będzie partycypowało w kosztach remontu dworca Nadodrza, bo najwyraźniej nie jest już nim zainteresowane – mówi Piotr Pilch, odpowiedzialny za serwis internetowy i sprawy organizacyjne nieoficjalnego portalu Nadodrza.
Drugi po głównym
Dworzec Nadodrze jest drugim co do wielkości dworcem w mieście. Dziś to nieprzyjemne i obskurne miejsce cuchnącym wnętrzem, walającymi się śmieciami i podejrzanymi „mieszkańcami”. Od dawna strach tutaj wchodzić.
Dzięki Euro 2012 ma się to zmienić. Rewitalizacja dworca powstała w ramach unijnego projektu ViaRegia .Inwestycja w 140 - letni budynek na Nadodrzu to szansa na ożywienie tej części miasta,
- Na nasze zlecenie powstała koncepcja rewitalizacji stacji kolejowej Wrocław - Nadodrze wraz z otoczeniem. Sam budynek jest własnością kolei, więc tylko PKP może przeprowadzić remont.- mówi Katarzyna Sarka z biura prasowego urzędu miasta we Wrocławiu. - Miasto ze swej strony zobowiązało się zająć placem przyległym do Dworca w momencie zrealizowania inwestycji przez kolei – dodaje.
W planach jest wybudowanie parkingów podziemnych i nadziemnych dla autobusów, samochodów i rowerów, ustawienie szklanych zadaszeń oraz stworzenie nowoczesnej poczekalni dla podróżnych. Autorzy uważają, że w budynku powinien pojawić się odział banku, biura turystyczne, restauracje, bary oraz punkt wynajmu rowerów.
Ważny węzeł komunikacyjny
Największy z wrocławskich dworców jednocześnie wymaga największego wkładu funduszy i dlatego znalazł się na końcu listy dworców wyselekcjonowanych do remontu.
- Liczymy na dofinansowanie z Unii Europejskiej, które pozwoli na zwiększenie nakładów finansujących wszystkie remonty- mówi Paulina Makowska, rzecznik prasowy PKP we Wrocławiu.
Dworzec Nadodrze to przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych (o rozstawie 1435 mm) dworców kolejowych. Powstał w 1868 wg projektu Wilhelma Grapowa, który kilkanaście lat wcześniej, jako Królewski Architekt Kolei Górnośląskich, zaprojektował dworzec, noszący dziś nazwę Wrocław Główny.
W 1912 roku został rozbudowany, przyjmując obecny kształt. Wiekowy budynek nawiązuje swoją sylwetką i rzutem do schematów pałaców renesansowych. Budynek wzniesiony z czerwonej nieotynkowanej cegły ma długość 190 m, będąc odbiciem stylów modnych w Niemczech w latach 60. dziewiętnastego wieku.
http://www.wfp.pl/wroclaw-miasto/news.p ... c66df774ab