Jest szansa, że już za dwa lata na gliwickim lotnisku ruszy wytwórnia samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych AT-5 i AT-6. Inwestycję taką planuje Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR).
W tym celu zawiązano spółkę AT Silesia z udziałem prywatnego kapitału i pozyskano dofinansowanie na realizację tej inwestycji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w wysokości 13 milionów złotych.
W 2020 roku lotnisko w Gliwicach przeszło wartą niemal 29 mln zł modernizację i ma w chwili obecnej status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co pozwala na wykorzystywanie go m.in. do całorocznych biznesowych lotów dyspozycyjnych oraz szkolenia lotniczego.
Właścicielem połowy lotniska jest od 5 lat Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej. GAPR zarządza też całym tym terenem.
Do końca 2023 roku na pozyskanej przez spółkę hektarowej działce przy lotnisku, na której aktualnie znajduje się stacja paliw i parking dla TIR-ów, powstanie wytwórnia nowych, lekkich i bezpiecznych polskich samolotów dyspozycyjnych typu AT-5 i AT-6. Ich konstruktorem jest Tomasz Antoniewski, jeden z najlepszych w Polsce specjalistów od projektowani tego typu konstrukcji lotniczych.
Gliwicka wytwórnia ma produkować ponad 80 samolotów rocznie. Na jej potrzeby powstanie hala produkcyjna wraz zapleczem i parkiem maszynowym.
Za całe przedsięwzięcie odpowiedzialna będzie spółka AT Silesia, która zajmie się wszelkimi formalnościami, m.in. wystąpieniem o pozwolenie na budowę.
– Rozmowy biznesowe w tej materii już się zakończyły, podpisana została umowa inwestycyjna, a pod koniec lutego również umowa o 13-milionowe dofinansowanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. GAPR ze swojej strony wyłoży 10 mln zł, obejmując około 20% udziałów w spółce. Prawie 20 mln zł to wkład inwestorów zewnętrznych. Warto przy tej okazji dodać, że do spółki wchodzi też sam konstruktor Tomasz Antoniewski, który de facto zainwestował już około 20 mln zł w powstanie projektów samolotów, pozyskując na nie w minionych latach dofinansowanie z PARP i grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – informuje Bogdan Traczyk, prezes Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej.
Na tym nie koniec. Po południowej stronie pasa startowego (między pasem startowym a składowiskiem odpadów przy ul. Rybnickiej) na 15 hektarach terenów inwestycyjnych wydzielanych jest obecnie 85 działek.
Z myślą o rozwoju branży lotniczej Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej uruchomił też inne tereny inwestycyjne. Po sprzedaży pierwszych działek na rzecz 8 inwestorów, na terenie lotniska w Gliwicach pojawiły się prywatne hangary, powstaje też pierwszy na Górnym Śląsku salon sprzedaży samolotów.
– Docelowo pod hangary, zakładamy jednak możliwość sprzedania większego terenu, jeśli zajdzie potrzeba, dla zlokalizowania np. większej inwestycji lotniczej – zapowiada prezes GAPR, Bogdan Traczyk.