Blisko 20 km długości będzie miał nowy przebieg DK57 i DK61 omijający Pułtusk po zachodniej jego stronie. Rozpoczęły się już prace przy inwestycji realizowanej w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
– Obwodnica Pułtuska jest kolejną spełnioną obietnicą rządową. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, redukcja zanieczyszczenia miasta, wyższy komfort podróży – takie są efekty budowy każdej obwodnicy. Takie inwestycje powstają w całej Polsce, bo z polskiego sukcesu muszą korzystać mieszkańcy każdego regionu – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Plac budowy przekazany wykonawcy
W pierwszej kolejności wykonawca przeprowadzi rozpoznanie saperskie terenu, niezbędną inwentaryzację i wytyczenie geodezyjne. Wybudowane zostaną drogi technologiczne i zaplecza wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka na terenach zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne. Ruszają też pierwsze roboty ziemne (odhumusowanie terenu).
Co jest do wykonania
W ramach inwestycji powstanie ok. 16,8 km nowego, dwujezdniowego fragmentu drogi w ciągu DK61 omijającego Pułtusk po zachodniej stronie oraz blisko 3 km jednojezdniowej DK57 poprowadzonej nowym śladem i omijającej Kleszewo oraz Przemiarowo. Wybudowane zostaną cztery węzły: Kacice, Pułtusk Południe, Pułtusk Północ i Lipa. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Kontrakt
Wykonawcą inwestycji jest Strabag. Umowa zawarta w czerwcu 2021 r., o wartości prawie 442 mln zł, jest realizowana w formule Projektuj i buduj. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w I kwartale 2025 r. Do czasu realizacji nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Procedura odszkodowawcza
Wydanie decyzji ZRID umożliwiło przekazanie wykonawcy placu budowy, a w konsekwencji rozpoczęcie prac budowlanych. Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości to także rozpoczęcie procedur związanych z ustaleniem odszkodowań, które prowadzi Wojewoda Mazowiecki. O szczegółach tych procedur można przeczytać tutaj.
Tranzyt ominie Pułtusk
Podstawowym celem budowy tej obwodnicy jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 57 i 61. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Pułtusku, a także w sąsiednich miejscowościach: Kacice, Kleszewo i Przemiarowo. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK57 i DK61 stanowią popularne trasy dojazdu mieszkańców stolicy i Mazowsza na Warmię i Mazury. Przypomnijmy, że sukcesywnie przebudowujemy DK61 pomiędzy Warszawą a Pułtuskiem. W realizacji jest odcinek Legionowo – Zegrze.
GDDKiA realizuje Rządowy Program budowy 100 obwodnic
Obwodnica Pułtuska to jedna z dziewięciu obwodnic w województwie mazowieckim ujęta w Rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
W zakresie wszystkich obwodnic podjęte zostały działania, które finalnie zakończą się wybudowaniem nowych tras.
Źródło: GDDKiA