Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród pięciu ofert w postępowaniu spółka wybrała tę najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum budowlane PORR. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.
• Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.
• Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto, została najwyżej oceniona przez komisję przetargową.
• Komisja dokonała kwalifikacji na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu (30 proc.).
– Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wyłonienie wykonawcy jednego z najwyższych przetargów w dotychczasowej historii spółki CPK, trwało od grudnia ubiegłego roku, kiedy doszło do otwarcia, a następnie oceny ofert. Sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła ok. 2000 dokumentów, a w sprawie przetargu wpłynęło do spółki ok. 1000 pytań.
Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest jeszcze w tym kwartale, a konsorcjum będzie miało 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji. Data zawarcia umowy zależy od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań od wyniku przetargu. Założenia są takie, że prace budowlane ruszą w tym roku.
Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.
– Jednym z najważniejszych zadań spółki jest wydrążenie tunelu dla KDP pod centrum Łodzi z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańców. Zlecone przez nas dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków na trasie przebiegu tunelu pokazują, że podchodzimy do realizacji tego wymagającego projektu w sposób odpowiedzialny i z zachowaniem najwyższych standardów realizacyjnych – mówi dr. Filip Czernicki, prezes CPK.

Wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych
W ramach przygotowań do realizacji budowy tunelu i zapewniania bezpieczeństwa podczas jego drążenia, spółka CPK wyłoniła w innym przetargu firmę Albraco, która zrealizuje około 70 dodatkowych analiz i badań budynków na trasie przebiegu tunelu. Przygotowana zostanie m.in. kompletna dokumentacja aktualnego stanu technicznego wskazanych nieruchomości i przeprowadzone postępowanie diagnostyczne obejmujące sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie. Ekspertyzy będą zawierały również zalecenia oraz koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków.
Łódzkie inwestycje CPK należą do najbardziej zaawansowanych wśród projektów kolejowych spółki. Zgodnie z harmonogramem przebiega proces wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a wykonawca – firma Keller Polska – przystąpił już do odtwarzania wnętrza budynku. W maju mają zakończyć się roboty prowadzone przez Budimex przy budowie komory startowej Retkinia, natomiast w tym miesiącu rozpoczęła się realizacja komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM, którą podzielono na dwa etapy.
Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście
W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK w Łodzi jest elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza UE w ramach sieci bazowej TEN-T.

Źródło: CPK