Jedno z największych polskich lotnisk, port lotniczy Katowice-Pyrzowice konsekwentnie realizuje kolejne nowe inwestycje. Zanim rozpocznie się największa i najdroższa z nich, budowa nowego terminalu za blisko miliard złotych, powstanie kilka innych, nieco mniejszych inwestycji.
• W tym tygodniu przekazany został plac budowy pod realizację inwestycji o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice”. W ramach tego projektu, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska powstanie bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie) i kolejowy węzeł do załadunku towarów oraz paliw, obok którego będą się znajdować trzy zbiorniki o pojemności 1000 metrów sześciennych wraz stanowiskami rozładunku autocystern.
Generalnym wykonawcą tej inwestycji będzie konsorcjum firm Mostostal Kraków – Budimex. Koszt tego projektu to 144,3 mln złotych brutto. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility, ze względu na fakt, że z węzła korzystać będzie mogło także wojsko. Inwestycja ma zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku.
• W tym roku powinien zostać wybrany wykonawca czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów – jego najemcą będzie niskokosztowa węgierska linia lotnicza Wizz Air. Nowy hangar będzie miał ok. 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni i dwie zatoki serwisowe do przeglądów samolotów wielkości Airbusa A321neo. W ramach planowanej do realizacji inwestycji powstaną także pomieszczenia warsztatowe, między innymi lakiernia i szlifiernia. Hangar będzie miał trzykondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne, a także część przeznaczoną do prowadzenia szkoleń. Nowy obiekt ma być gotowy w pierwszym kwartale 2026 roku.
• Wkrótce planowane jest rozstrzygniecie przetargu na wykonawcę budowy nowego zaplecza dla działów transportu i eksploatacji (w którym to obiekcie znajdą się między innymi pługi i pozostały sprzęt do odśnieżania płyty lotniska ). Inwestycja zostanie zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska, niedaleko miejsca, gdzie powstanie węzeł przeładunkowy. Prace budowlane powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku.
• Na terenie Katowice Airport rozpoczęła się także budowa hangaru dla General Aviation Services (dla business jetów) Ta inwestycja nie jest częścią programu inwestycyjnego lotniska.
• Jeszcze w tym roku rozstrzygnięty zostanie przetarg na projekt nowego terminalu - najdroższej i najważniejszej nowej inwestycji, która ma powstać na terenie Katowice Airport . To największa inwestycja w ramach programu rozbudowy lotniska na lata 2024-28, która kosztować ma 950 milionów złotych. Nowy terminal powstanie na wschód od istniejących terminali pasażerskich – w miejscu, w którym znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku.
Nowy terminal pasażerski Katowice Airport będzie miał łącznie 49 tys. mkw. powierzchni. Będzie wyposażony w rękawy i połączony zostanie około 270-metrowym tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy terminalem a stacją kolejową wybudowane zostanie duże centrum przesiadkowe dla autobusów komunikacji publicznej, autokarów oraz busów.