fot. investphoto.pl

Kolejne opóźnienie na południowym odcinku WOW. Brakuje ponad stu milionów

Mariusz Bartodziej
Na realizację drogi przebiegającej m.in. przez Wysoką wpłynęły dwie oferty – jedna została aż nadto zaszyfrowana, a druga opiewała na 168 milionów złotych. Ta kwota przekracza budżet o niemal 105 milionów. Po ośmiokrotnym wydłużeniu terminu składania propozycji władze województwa unieważniły postępowanie.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei unieważniła dzisiaj, 10 września, przetarg w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia – fragmentu od ronda w Żernikach Wrocławskich przez m.in. Wysoką do węzła A4 Bielany Wrocławskie (al. Karkonoska). Do 23 sierpnia wpłynęły dwie oferty. Ta złożona przez Budimex S.A. okazała się zaszyfrowana w sposób uniemożliwiający otwarcie. Za to Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. oczekiwał 168 mln 785 tys. zł brutto, przy zapewnieniu dziesięciu lat gwarancji. Tymczasem zamawiający zamierza wydać maksymalnie 64 mln zł.

Czekanie na oferty od kwietnia

W ogłoszeniu przetargowym z marca podano, że termin składania ofert minie 23 kwietnia. Jednak jak informowaliśmy w sierpniu, władze województwa przesuwały go osiem razy, co wywołało wśród mieszkańców południowych osiedli Wrocławia chęć zorganizowania protestu.

Do nadzorującej inwestycję Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei wpłynęło ponad osiemset pytań do tego postępowania przetargowego. To rezultat dużego zainteresowania potencjalnych wykonawców budową tej części obwodnicy – wyjaśniał nam powód przesuwania Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa.

Przeszło 30 milionów na pierwszy fragment
Urząd marszałkowski podpisał 29 lipca umowę na zaprojektowanie i budowę drugiego fragmentu południowego odcinka WOW, tj. drogi od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego. O wyłonieniu wykonawcy informowaliśmy w lipcu. Ceny wynosiły od 30 mln 880 tys. zł brutto do 41 mln 189 tys. zł. Najtańszą, jednocześnie najkorzystniejszą, ofertę złożył Budimex S.A. Władze województwa chciały przeznaczyć na ten cel 28 mln 743 tys. zł (inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich).
Przebieg trasy jest zbliżony do tego obowiązującego w planach miejscowych. Przy al. Karkonoskiej powstanie dwupasowe rondo, a nad linką kolejową nr 285 Wrocław – Świdnica Kraszowice – wiadukt o długości około 70 m. Następnie wykonawca wybuduje kolejne rondo z dwoma pasami (skrzyżowanie z ul. Niebieską), most nad Ślęzą, a za nim – jednopoziomowe, dwupasowe rondo (skrzyżowanie ul. Ołtaszyńskiej i Radosnej). Dalej droga o szerokości jezdni 7 m będzie przebiegać wciąż w wykopie. Nad nim (w Wysokiej) zwycięska firma utworzy kładkę dla pieszych. W Wysokiej powstaną ekrany akustyczne w formie półtunelu nad jezdnią. Na przecięciu z ul. Kutrzeby znajdzie się rondo o dwóch pasach ruchu. Ten odcinek (ok. 2,7 km) powstanie jako układ docelowy, czyli dwujezdniowy.
Fragment od ul. Kutrzeby do Grota-Roweckiego (ok. 0,9 km) wykonawca zrealizuje w wariancie przejściowymjednojezdniowym. Zostanie jednak zachowana rezerwa także pod trasę południową. W ramach inwestycji mieszkańcy zyskają także ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 m o nawierzchni asfaltowej (w Wysokiej może przebiegać drogami osiedlowymi), dwie zatoki autobusowe (przy ul. Radosnej i Ołtaszyńskiej) oraz trzy parkingi po 35 miejsc każdy (w obrębie ronda przy ul. Radosnej/Ołtaszyńskiej).
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei
Odcinek od ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich również powstanie w wariancie przejściowym z rezerwą pod trasę południową. Docelowy wariant (dwie jezdnie) ma być zrealizowany na dojazdach do rond. Oprócz budowy 2,5-kilometrowej trasy z ścieżką pieszo-rowerową wykonawca przebuduje jeszcze odcinek ul. Buforowej do granicy Wrocławia (ok. 200 m). Powstaną chodnik i ścieżka rowerowa.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei
Większy komfort, oszczędność czasu i szybszy rozwój aglomeracji

Kontynuowanie ciągu drogi wojewódzkiej docelowo umożliwiając objazd aglomeracji Wrocław od jego południowej i wschodniej strony zamykająca wraz z obwodnicą autostradową ring wokół miasta, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń, spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg, zwiększenie wewnątrzregionalnej spójności – wyliczają urzędnicy korzyści z planowanej inwestycji.

Dodają do tego oszczędności paliwa, zmniejszenie ryzyka wypadków, skrócenie czasu podróży, zapewnienie komfortu jazdy, a także przyspieszenie rozwoju przyległych terenów. Ponadto podkreślają przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz gorzenie potrzeb podróżowania i transportu towarów "przy racjonalnym gospodarowaniu zasobami i środowiskiem".

Problem na północy. Rozmowy zamiast budowy

W przypadku północnego fragmentu WOW (Łany-Długołęka) rozstrzygnięcie przetargu nie przyniosło oczekiwanego rezultatu. W czerwcu donosiliśmy, że Strabag Sp. z o.o. wykonał prace projektowe, ale z budową nie ruszył, ponieważ oczekuje dodatkowych pieniędzy. Marszałek województwa, Cezary Przybylski, doprecyzował, że chodzi o 70 mln zł (kwota w przetargu sięgnęła 104 mln 395 tys. zł). Dodał, że planują ogłoszenie nowego postępowania.
Nadal prowadzimy rozmowy z wykonawcą, firmą Strabag, która zaprojektowała ten dziesięciokilometrowy odcinek. O szczegółach naszych dalszych decyzji będę wkrótce informował – mówi nam rzecznik prasowy marszałka.
Materiały inwestora