Zrobiono kolejny krok, przybliżający rozpoczęcie budowy obwodnicy Legnicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Prezydenta Legnicy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla realizacji tej bardzo ważnej i długo wyczekiwanej inwestycji. Obwodnica Legnicy powstanie w ramach realizacji rządowego Programu 100 obwodnic.
W złożonych dokumentach GDDKiA wskazała preferowany wariant obwodnicy. Są one wynikiem prac projektantów nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz uzgodnień z samorządami i lokalną społecznością. W załączonej do wniosku dokumentacji znalazła się karta informacyjna przedsięwzięcia. Zawarto w niej prognozę oddziaływania budowy obwodnicy w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód, a także na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). W dokumentacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała działania minimalizujące oddziaływanie inwestycji na środowisko m.in. lokalizację i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód oraz nasadzeń zieleni.
Obwodnica Legnicy w ciągu DK94
Jako wariant preferowany GDDKiA wskazała wariant W2 (zaznaczony kolorem niebieskim na mapie) uwzględniający ominięcie Osiedla Piekary i ul. Sikorskiego w Legnicy. Planowana obwodnica rozpoczyna się w okolicy ronda na istniejącej drodze wojewódzkiej nr 323, na północ od węzła Legnica na autostradzie A4.
Na początkowym przebiegu trasa odchodzi w kierunku południowo-wschodnim, ul. Gniewomierską (DP2176D), przechodząc przez obszary Legnickiej Strefy Ekonomicznej. Przecina linię kolejową nr 137 Katowice - Legnica i dalej zmienia kierunek na północny omijając Bartoszów. W dalszej części trasa wchodzi na teren miasta Legnica, krzyżuje się z drogą powiatową, ul. Koskowicką (DP2177D) i wykorzystując jej przebieg prowadzi na krótkim dystansie na wschód. Dalej odbija na północ i przecinając ul. Legnicką (DP2178D) włączy się w istniejącą DK94.
Sumaryczna długość całej obwodnicy wynosi ok. 8,7 km, a trasa zostanie zrealizowana jako wspólne zadanie gminy Legnica i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie porozumienia zawartego 11 lutego 2020 r. Związane jest to z przebiegiem obwodnicy na terenie miasta na prawach powiatu, jak i gmin Legnickie Pole oraz Kunice. Dlatego inwestycja będzie realizowana jednocześnie przez Gminę Legnica i GDDKiA.
Tylko taka realizacja wszystkich fragmentów wschodniej obwodnicy Legnicy zapewni jej prawidłowe funkcjonowanie i osiągnięcie założonego celu. W wariancie preferowanym pozamiejski odcinek ma długość ok. 5,1 km

DŚU niezbędna do dalszego etapu prac
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zatwierdzi przebieg obu obwodnic i pozwoli dokończyć prace nad STEŚ-R (m.in. badania geologiczne). Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę obu inwestycji, który opracuje niezbędne projekty, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz zrealizuje prace w terenie.
Poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu
Budowa obwodnicy Legnicy pozwoli na utworzenie spójnego układu komunikacyjnego dróg A4, S3 (DK3) i DK94 o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, z ominięciem centrum Legnicy. Komfortowe i szybkie połączenia drogowe pomiędzy A4, S3 i DK94 wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy regionu oraz Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Z uwagi na złe warunki przejazdu drogą krajową nr 94 przez Legnicę, w tym przez zabytkowe centrum miasta, budowa brakującego fragmentu obwodnicy (poza obszarem miasta na prawach powiatu) umożliwi właściwe skomunikowanie zurbanizowanych i uprzemysłowionych terenów.
Inwestycja planowana jest do realizacji w formule Projektuj i buduj w latach 2025-2029.
Program budowy 100 obwodnic
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Dolnym Śląsku na etapie prac przygotowawczych jest siedem dolnośląskich obwodnic: Głogowa w ciągu DK12, Kaczorowa w ciągu DK3, Oławy w ciągu DK94, Milicza w ciągu DK15, Międzyborza w ciągu DK25, Złotego Stoku w ciągu DK46 oraz Legnicy w ciągu DK94.
Źródło: GDDKiA



![W woj. podkarpackim powstaje najwyższa estakada drogowa w Polsce [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/229/101/78053_100x70.jpg)
![Trwa budowa S7 Wschodniej Obwodnicy Krakowa, na odcinku Mistrzejowice - Nowa Huta [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/227/99/78051_100x70.jpg)
![Nowa, wielka inwestycja w Rzeszowie. Trwa budowa Podkarpackiego Centrum Lekkiej Atletyki [FILMY]](https://investmap.pl/_i/gallery/253/125/677629_100x70.jpg)
![Nowa koncepcja zagospodarowania Wolnych Torów w Poznaniu [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/220/92/78044_100x70.jpg)
![Wisłokostrada - wielka inwestycja w Rzeszowie bliska ukończenia [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/219/91/78043_100x70.jpg)
![Nowoczesne osiedle na Maślicach. Komfort życia w zielonej okolicy [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/183/55/649911_100x70.jpg)

![W centrum Poznania powstaje Muzeum Powstania Wielkopolskiego [FILM+ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/188/60/623036_100x70.jpg)




![[Wrocław] Coraz bliżej budowy nowego biurowca tuż przy placu Jana Pawła II](https://investmap.pl/_i/image/157/29/32669_100x70.jpg)


![[Wrocław] Bliżej przebudowy mostu Pomorskiego. Znikną rury ciepłownicze?](https://investmap.pl/_i/image/167/39/31399_100x70.jpg)

![[Wrocław] Perydot – pionierski projekt biurowca firmy BUDOTEX](https://investmap.pl/_i/image/85/85/1109_100x70.jpg)
