Kolejny kroku ku budowie trasy tramwajowej na Gocław Tramwaje Warszawskie

Kolejny kroku ku budowie trasy tramwajowej na Gocław

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Firma Databout zrealizuje projekty wykonawcze trasy tramwajowej na Gocław. Liczy ona około 3,6 km i obsłuży 60-tysięczne osiedle Gocław, które nie ma efektywnej komunikacji szynowej. Przejazd tramwajem całej trasy – od pętli Gocław do stacji metra Centrum – zajmie około 20 minut. Wybrana, najkorzystniejsza oferta opiewa na sumę ok. 9 mln zł.

– Wybraliśmy ofertę w postępowaniu przetargowym na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie zgód i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych przy nowej trasie tramwajowej na Gocław. Zakładamy, że w 2027 r. pozyskamy dokumenty i decyzje umożliwiające realizację prac – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Tramwaje Warszawskie dysponują już projektami budowlanymi nowej trasy, zatwierdzonymi projektami stałej organizacji ruchu oraz ważną decyzją środowiskową. Teraz pora na kolejny krok – rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na opracowanie projektów wykonawczych oraz korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji. W ramach prawa opcji przewidziane jest również opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, która pozwoli na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Harmonogram budowy

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Databout – na kwotę nieco ponad 9 mln zł brutto. Mieści się ona w zakładanym budżecie – zarówno jeżeli chodzi o zamówienie podstawowe, jak i opcjonalne. Teraz wybór musi się uprawomocnić.

Po zabezpieczeniu środków finansowych możliwe będzie – w 2027 roku – ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy.

– Konsekwentnie stawiamy w stolicy na rozwój transportu szynowego, który jest bezpieczny, wygodny i ekologiczny. Dlatego tylko w ostatnich kilku latach oddaliśmy nowe połączenia tramwajowe – na Kasprzaka, Gagarina, Miasteczka Wilanów, a niedawno odnogę tej trasy na Stegny. Intensywnie budujemy linię tramwajową do Dworca Zachodniego i na Rakowieckiej oraz planujemy kolejne połączenia – w tym tramwaj na Zieloną Białołękę – podkreśla prezydent Rafał Trzaskowski.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
REKLAMA

Jaki przebieg trasy?

Nowa trasa tramwajowa będzie odchodzić od istniejącej już trasy w al. Waszyngtona – w rejonie Kanału Wystawowego. Następnie tory będą prowadzić wzdłuż Kanału – wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. Dalej tramwaj pojedzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.

Wybudowanych zostanie: sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Będzie zielono

Ważnym elementem inwestycji będzie zieleń. Projekty budowlane zakładają nasadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych (ok. 2000 m kw.) oraz 6660 szt. bylin (ok. 1060 mkw.). Ok. 2,6 km nowej trasy będzie stanowić zielone torowisko.

Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej są koordynowane z innymi miejskimi inwestycjami – w tym z powstającymi projektami przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna czy budowy linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt styku metra i tramwaju znajduje się na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław).

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Źródło: UM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA