Firma Databout zrealizuje projekty wykonawcze trasy tramwajowej na Gocław. Liczy ona około 3,6 km i obsłuży 60-tysięczne osiedle Gocław, które nie ma efektywnej komunikacji szynowej. Przejazd tramwajem całej trasy – od pętli Gocław do stacji metra Centrum – zajmie około 20 minut. Wybrana, najkorzystniejsza oferta opiewa na sumę ok. 9 mln zł.
– Wybraliśmy ofertę w postępowaniu przetargowym na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie zgód i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych przy nowej trasie tramwajowej na Gocław. Zakładamy, że w 2027 r. pozyskamy dokumenty i decyzje umożliwiające realizację prac – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Tramwaje Warszawskie dysponują już projektami budowlanymi nowej trasy, zatwierdzonymi projektami stałej organizacji ruchu oraz ważną decyzją środowiskową. Teraz pora na kolejny krok – rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na opracowanie projektów wykonawczych oraz korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji. W ramach prawa opcji przewidziane jest również opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, która pozwoli na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane.

Harmonogram budowy
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Databout – na kwotę nieco ponad 9 mln zł brutto. Mieści się ona w zakładanym budżecie – zarówno jeżeli chodzi o zamówienie podstawowe, jak i opcjonalne. Teraz wybór musi się uprawomocnić.
Po zabezpieczeniu środków finansowych możliwe będzie – w 2027 roku – ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy.
– Konsekwentnie stawiamy w stolicy na rozwój transportu szynowego, który jest bezpieczny, wygodny i ekologiczny. Dlatego tylko w ostatnich kilku latach oddaliśmy nowe połączenia tramwajowe – na Kasprzaka, Gagarina, Miasteczka Wilanów, a niedawno odnogę tej trasy na Stegny. Intensywnie budujemy linię tramwajową do Dworca Zachodniego i na Rakowieckiej oraz planujemy kolejne połączenia – w tym tramwaj na Zieloną Białołękę – podkreśla prezydent Rafał Trzaskowski.

Jaki przebieg trasy?
Nowa trasa tramwajowa będzie odchodzić od istniejącej już trasy w al. Waszyngtona – w rejonie Kanału Wystawowego. Następnie tory będą prowadzić wzdłuż Kanału – wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. Dalej tramwaj pojedzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Wybudowanych zostanie: sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).

Będzie zielono
Ważnym elementem inwestycji będzie zieleń. Projekty budowlane zakładają nasadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych (ok. 2000 m kw.) oraz 6660 szt. bylin (ok. 1060 mkw.). Ok. 2,6 km nowej trasy będzie stanowić zielone torowisko.
Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej są koordynowane z innymi miejskimi inwestycjami – w tym z powstającymi projektami przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna czy budowy linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt styku metra i tramwaju znajduje się na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław).

Źródło: UM Warszawa