Budowa tramwaju do Mistrzejowic ma się zakończyć w 2024 roku.
Urzędnicy prowadzili negocjacje z trzema firmami spośród siedmiu zgłoszonych: konsorcjum firm PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermark AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner), Mota-Engil Central PPP Road Sp. z o.o. i VARDUN Sp. z o.o.
Negocjacje miały na celu utworzenie dialogu w kwestiach technicznych oraz finansowych.
Wybór trzech firm spośród siedmiu to efekt spełnionych warunków, które zostały określone w ramach selekcji. Ostatecznie to jednej z nich zostanie powierzone zadanie wybudowania trasy tramwajowej.
Na chwilę obecną opracowywana jest ostateczna dokumentacja, która powstanie za kilkanaście dni. W ciągu miesiąca trafi ona do trzech firm, z prośbą o złożenie ofert.
Trasa tramwajowa do Mistrzejowic wybudowana zostanie w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Wybrana firma zbuduje za własne pieniądze torowisko, a miasto przez ok. 20 lat będzie płaciło jej za korzystanie z torowiska, w tym okresie serwis, naprawy oraz utrzymanie infrastruktury będzie należeć do firmy prywatnej.
Uzyskanie decyzji i pozwoleń budowlanych zaplanowano na II kwartał 2022 roku, a zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji na I kw. 2024 r. Eksploatację infrastruktury przewidziano wstępnie do 2044 roku.
Nowa trasa tramwajowa do Mistrzejowic przebiegać będzie od ulicy Mogilskiej, ulicami Meissnera i Dobrego Pasterza. Na 4,5-kilometrowym odcinku trasy znajdzie się 10 przystanków. W okolicy ronda Polsadu powstanie wielopoziomowy węzeł przesiadkowy. W ciągu godziny z linii ma korzystać około 3 tys. osób, a tramwaje kursować będą co 1,5 minuty.