Nowoczesne centrum sterowania ułatwia zarządzanie ruchem na stacji Kraków GłównyPKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik

Nowoczesne centrum sterowania ułatwia zarządzanie ruchem na stacji Kraków Główny

Wojciech.Jenda
REKLAMA

Zakończyła się modernizacja budynku nastawni stacji Kraków Główny. Od połowy września dyżurni ruchu, odpowiadający za bezpieczny przejazd pociągów na najważniejszej stacji w Małopolsce, pracują w nowoczesnych pomieszczeniach, wyposażonych w cyfrowe urządzenia do sterowania ruchem pociągów. Instalacja nowego systemu zarządzania ruchem w Krakowie to część inwestycji za przeszło 1,2 mld zł, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Dyżurni ruchu pracujący na stacji Kraków Główny przeprowadzili się do odnowionego „bocianiego gniazda”. To ostatnie piętro w charakterystycznym budynku nastawni, znajdującym się przy torach, na północ od peronów. Pomieszczenia, podobnie jak cały budynek, przeszły gruntowną modernizację. Pochodzące z lat osiemdziesiątych XX wieku urządzenia przekaźnikowe zastąpiły komputerowe systemy zarządzania ruchem, pracujące zgodnie z najnowszymi kolejowymi standardami. Dzięki postępowi technicznemu i miniaturyzacji znacząco zmniejszyła się powierzchnia do tej pory zajmowana przez systemy bezpieczeństwa. W wygospodarowanej przestrzeni przygotowano nowoczesne pomieszczenia biurowe, co poprawiło warunki pracy kolejarzy na stacji.

Budujemy nowoczesną polską kolej. Widać to m.in. w Krakowie, gdzie podróżni mogą już korzystać z efektów wielomilionowych inwestycji w rozwój tego środka transportu: to nowa infrastruktura i modernizowane zaplecze – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Budynek nastawni stał się bardziej ekologiczny. Ściany i stropy poddano termomodernizacji. Wymieniono drzwi, okna, systemy wentylacji i ogrzewania. Obok wykonano także nowe przyłącze cieplne. Dzięki inwestycji PLK SA znacznie ograniczyły zużycie energii.

Nowe systemy sterowania to większe bezpieczeństwo i niezawodność działania. Cieszę się, że kolejarze w Krakowie mogą korzystać z najnowszych technologii w procesie bieżącego zarządzania ruchem pociągów – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja nastawni i instalacja nowych systemów sterowania ruchem pociągów to część największej unijnej inwestycji kolejowej, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w mieście. W ramach projektu powstały dodatkowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, oraz nowy przystanek w centrum miasta – Kraków Grzegórzki. Zwiększyły się możliwości w przewozach pasażerskich i towarowych. Nowe tory, estakady, mosty i wiadukty ułatwiły rozwój połączeń kolejowych w przyszłości. Stacja Kraków Główny to część ważnej magistrali kolejowej E30, która łączy Niemcy z Polską i Ukrainą. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

REKLAMA
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA