Gmina Wrocław spełnia swoje wcześniejsze deklaracje związane z realizacją kolejnej inwestycji tramwajowej. Wrocławski magistrat planuje budowę nowej nitki tramwajowej, przez osiedle Klecina na Oporów. Są dwie alternatywne trasy jej przebiegu.
Przypomnijmy, początkowo miasto planowało tylko jeden wariant przebiegu tej trasy, która ma połączyć ul. Przyjaźni przez Klecinę z Oporowem. Poskutkował jednak protest części mieszkańców i ostatecznie władze miasta zdecydowały się na stworzenie alternatywnego wariantu. Która wersja ostatecznie zostanie wybrana?
W czwartek 5 grudnia, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk oficjalnie poinformował na swoim profilu na FB, że miasto Wrocław ogłosiło na projekt trasy tramwajowej na Klecinę wraz z rozbudową torowiska na ulicy Przyjaźni.
– "Zgodnie z zapowiedzią ogłosiliśmy przetarg na koncepcję i projekt trasy tramwajowej na Klecinę i rozbudowę torowiska na ul. Przyjaźni. To kolejna inwestycja Wrocławia w rozwój komunikacji publicznej" – pisze prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
– "Planowana długość trasy to od 2 do 2,2 km. Szacuje się, że dzięki tej inwestycji liczba mieszkańców w zasięgu połączenia tramwajowego (do 5 minut pieszo na przystanek) wzrośnie z 3,9 tysięcy do 11,5 tysięcy osób. Przygotowanie obejmie analizę porównawczą dwóch wariantów przebiegu trasy tramwajowej. Powinna porównywać warianty pod kątem technicznym, środowiskowym, społecznym oraz ekonomicznym. Dla wybranego ostatecznie wariantu zostanie przygotowana dokumentacja projektowa. W ramach zadania zaprojektowana zostanie m.in. budowa nowego mostu nad rzeką Ślęzą, nowe drogi i układy skrzyżowań, drogi rowerowe, chodniki, przystanki tramwajowe, pętla tramwajowo-autobusowa na wysokości ul. Kupieckiej wraz z punktem socjalnym i toaletą ogólnodostępną, park and ride na kilkadziesiąt aut oraz parking rowerowy. Bardzo ważnym elementem będzie zaprojektowanie budowy drugiego toru na ulicy Przyjaźni. Od momentu podpisania umowy biuro projektowe będzie miało 24 miesiące na przygotowanie dokumentacji wraz z niezbędnymi pozwoleniami." – dodaje .
Dwa warianty przebiegu
Pierwszy z zaproponowanych przez miasto wariantów, prowadzi przez bardziej zamieszkałą część Kleciny. Drugi z kolei omija wiele bloków, idąc wzdłuż rzeki.
• Pierwszy wariant prowadzić ma od planowanej nowej pętli tramwajowej przy ul. Kupieckiej na Oporowie, wzdłuż ul. Kamila Stefki do Buraczanej, przecinając Jutrzenki, Dożynkową, jeszcze niewybudowanym mostem nad rzeką Ślęzą, przecinając Skarbowców, Krzycką, aby połączyć się z rozbudowanym torowiskiem na ul. Przyjaźni.
• Drugi wariant pokrywa się z pierwszym na odcinku od Kupieckiej do planowanego mostu nad Ślęzą. Po jego przekroczeniu, torowisko tramwajowe skręciłoby na południe i biegło wzdłuż rzeki, do pętli „Klecina”. Tam połączyłoby się z rozbudowanym torowiskiem na Przyjaźni.